أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۵۵۷۶۶
زمان انتشار: ۱۱:۴۸     ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
دود سیاهی از بیرون شهر به هوا رفته و بوی پلاستیک سوخته حاشیه شهر را پر کرده است. این صحنه‌ای است که خیلی از قمی‌ها مشاهده می‌کنند، خیلی از آن‌ها می‌دانند سود‌جویان در حال سوزاندن لاستیک خودرو هستند تا سیم‌های داخل لاستیک را بیرون آورند.

به گزارش پایگاه 598، جو یا اتمسفر سامانه گازی طبیعی پویا و پیچید‌های است که زندگانی در سیاره زمین به آن وابسته است. کاهش ستبری لایه ازون در استراتوسفر به خاطر آلودگی هوا، دیرزمانی است که خطری برای تندرستی مردمان و نیز زیست بوم‌های زمین شناخته می شود.

آلودگی بیش از هر آلودگی دیگری (دو سوم موارد مرگ ناشی از انواع آلودگی) جان انسان‌ها را گرفته است. پس از آن، آلودگی آب دومین عامل مرگ و میر است (۱/۸ میلیون مرگ). در جایگاه سوم، آلودگی محل کار، جان هشتصد هزار نفر را گرفتهاست. آلودگی هوا ممکن است طبیعی (مانند فعالیت آتشفشانها)، یا مصنوعی (ساخته دست انسان) باشند. بیشتر آلودگی‌های مصنوعی _عامل انسانی_ هستند.

شاید برای شماهم اتفاق افتاده باشد که دم صبح، حین گذر از کمربندی امام علی (ع) از سمت امامزاده سید جمال به طرف 72 تن یا بالعکس، درحالی که شیشه خودروی خود را پایین داده‌؛ متوجه بوی نامطبوعی شده‌اید. اگر در همین اثنا، گوشه چشمی نیز به نمای آسمان این منطقه کنید؛ متوجه غبار مشکی رنگی هم می‌شوید. غباری که در برخی روزهای هفته سایه سیاه خود را بر آسمان برخی مناطق شهر قم می‌افکند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، در ماه گذشته تماس‌ها و گزارش‌های متعددی از شهروندان قمی ساکن محله شیخ آباد نیروگاه دریافت شده که حاکی از گلایه آنها از دود و بوی تندی است که در این محله استشمام می‌شود. معضلی که علت آن، آتش زدن لاستیک توسط جمع‌کنندگان ضایعات فلزی است.

پیگیری‌های «خبرقم» بیانگر آن است که روبه‌روی پمپ گاز بلوار یادگار امام، در مسیری که جاده معدن خوانده می‌شود؛ مکانی تحت عنوان «چاله نخاله» وجود دارد که محل جمع آوری ضایعات است. کارگران «چاله نخاله» در برخی روزها جهت به دست آوردن سیم‌های مفتولی که درون لاستیک‌ها تعبیه شده؛ اقدام به آتش زدن لاستیک‌ها می‌کنند. عمل خطیری که بارها تماس شهروندان این ناحیه از شهر را با آتش نشانی همراه داشته است.


در همین زمینه مسئول روابط عمومی آتش نشانی قم در گفت‌وگو با «خبرقم» اظهار داشت: "این آتش سوزی چون جنبه خصوصی دارد؛ آتش نشانی از دخالت جهت اطفای حریق خودداری می‌کند و حتی نیروهای آتش نشانی به خاطر این مسئله مورد تعرض نیز قرار گرفته‌اند. به طور معمول این‌طور مسائل به لحاظ تکرار این عمل و تماس شهروندان، واحد آموزش و پیشگیری آتش نشانی موضوع را از طریق نامه‌نگاری به اطلاع ارگان‌های مربوطه از جمله سازمان حفاظت محیط زیست و نیروی انتظامی و دادستانی می‌رساند؛ ولی پیگیری این موضوع از لحاظ قانونی وظیفه آتش نشانی نیست."

حمید کریمی در ادامه گفت: "این معضل نه فقط در محله شیخ آباد نیروگاه که در نقاط دیگری در اطراف قم مثل «نوقطار» و بعضا جاده «کوه سفید» وجود دارد."

***

لاستیک‌ها از مواد پلیمری تشکیل شده‌اند که به راحتی در طبیعت تجزیه نمی‌شوند و خطرات جدی برای محیط زیست و سلامت انسان‌ها به همراه دارد و در اثر سوزاندن آنها ترکیبات متعددی از آلاینده ها حاصل می شود که از مهمترین آنها میتوان به اکسیدهای گوگرد SOX، اکسیدهای نیتروزن(N0X)، اکسیدهای کربن CO ، ئیدروکربنهای فرار (VOCS) ، دی اکسین ها، فورانها ، فلزات سنگین و ... اشاره کرد.
این اقدام علاوه براثرات مخرب بر محیط زیستی، در کوتاه مدت اثرات حاد و در دراز مدت اثرات مزمن بر سلامتی انسان دارند که شدت این اثرات سوء وابسته به زمان قرار گرفتن در معرض آلاینده ها و غلظت آنها است که از مهمترین آنها میتوان به تحریکات( پوستی ، چشمی و ... )، تاثیرات سوء تنفسی و ... اشاره کرد.
ورود مواد حاصل از سوزاندن لاستیک درمحیط باز میتواند خاک ، آب سطحی و آب زیرزمینی را آلوده کند. بنابراین در امحاء و سوزاندن لاستیک های فرسوده باید مراقبتها و تدابیر لازم جهت کنترل آلودگیهای مورد بحث اتخاذ گردد.

متاسفانه علیرغم گذشت دوهفته از پیگیری‌های پایگاه اطلاع رسانی خبرقم  و تماس‌های مکرر با روابط عمومی سازمان محیط زیست قم، هیچ پاسخ مشخصی از این سازمان در این زمینه دریافت نشده. اهمال و یا غفلتی که معلوم نیست سالانه به قیمت چند انسان تمام می‌شود و تا کی این رویه قرار است ادامه دار باشد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها