أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۵۵۹۴۵
زمان انتشار: ۱۱:۰۴     ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
مسئول غرفه نشر دارخوین: ۵۹ عنوان کتاب در مورد مدافعان است که با استقبال خوبی مواجه شدند. برای مثال در نمایشگاه امسال ۴۰۰۰ هزار نسخه کتاب «مجید بربری» را فروخته شد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، در آخرین روز از سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران لا به لای غرفه‌هایی که کتب مربوط به شهدا را منتشر می‌کنند می‌گشتم. کتبی که در مورد شهدای مدافع حرم منتشر شده اند نظر مرا جلب کرد و ناخودآگاه به یاد روزهایی افتادم که این شهدای عزیز در ابتدای جنگ سوریه چقدر غریبانه به شهادت می‌رسیدند اما به دلایل امنیتی که آن زمان اقتضا می‌کرد نه تنها یک خبر یک خطی نمی‌شد از آنها منتشر شود بلکه حتی بعضا محل شهادتشان روی سنگ مزار نوشته نمی‌شود. 

حالا به برکت خونشان و عزت و آبرویی که در راه دفاع از عقیله بنی هاشم به دست آوردند مخاطبینی صرف خرید کتب مخصوص به  زندگی این عزیزان به نمایشگاه آمدند. اما واقعا چقدر زندگی و حرکت و هدف این شهدا توانسته درست تبیین شود و چه مقدار مدیران انتشارت‌ها به سمت پرداختن به این موضوع گرایش پیدا کردند؟

در همین ارتباط دقایقی را در انتشارات شهید کاظمی گذراندم  و با آقای خلیلی مدیر این نشر صحبت کردم. او می‌گوید: «ما سال گذشته ۱۵ عنوان کتاب داشتیم که امسال به 30 عنوان کتاب با موضوع شهدای مدافع حرم افزایش پیدا کرده. البته تعدادی از این کتاب در روزهای آتی وارد بازار کتاب می‌شوند.»

او همچنین معتقد است بازخوردهای مثبت زیادی از طرف مخاطبان می رسد و اگر آمار دقیقی بود شاید نشان می داد کتب این حوزه جزو پرفروش ترین کتب نمایشگاه است. خلیلی می‌گوید:«کتاب‌های با موضوع مدافعان حرم استقبالش از طرف مخاطبان بیشتر از کتب دفاع مقدس  است شاید به این دلیل که شهدای به روز تری هستند و ارتباطشان با مردم محله‌شان تازه تر است.»  

 

سری هم به سراغ نشر شهید ابراهیم هادی زدم. نماینده این نشر در غرفه نیز می‌گوید: «ما ۵ عنوان کتاب در مورد شهدای مدافع حرم داریم که یک عنوان آن در نمایشگاه امسال با موضوع زندگی نامه شهید فانوسی، جدید است. «پسرک فلافل فروش» در خصوص زندگی‌نامه «شهید هادی ذوالفقاری» هم پرفروش ترین کتاب سال گذشته مان بوده است.»  اما او معتقد است همچنان کتب دفاع مقدس مورد استقبال بیشتری از طرف مخاطبان قرار می‌گیرند.

 

در حین گشتن میان غرفه‌ها ابومهدی المهندس فرمانده نیروهای حشد‌الشعبی را دیدم که او نیز به نمایشگاه کتاب تهران آمده بود. نظر او را در مورد وضعیت‌کتاب‌هایی که دیده جویا می‌شوم. ابو مهدی کوتاه پاسخ داده و می‌گوید: «کتاب های مربوط به شهدا و خصوصا مدافعان حرم بسیار با ارزش است. من سه چهار کتاب در این خصوص خواندم. تاکید دارم بخشی از این کتب باید در عراق ترجمه شود و به خانواده شهدای عراقی قول دادم از شهدای آنها نیز کتبی تولید شود. همچنین کتاب‌هایی در خصوص ایرانی ها و شهدای حزب الله که در عراق شهید شوند در عراق منتشر خواهیم کرد.» 

بعد از صحبت با فرمانده حشدالشعبی عراق سری به نشر «دارخوین» زدم. مسئول غرفه در خصوص تعداد کتاب‌هایشان با موضوع مدافعان حرم می‌گوید: «۵۹ عنوان کتاب در مورد مدافعان است که با استقبال خوبی مواجه شدند. برای مثال در نمایشگاه امسال ۴۰۰۰ هزار نسخه کتاب «مجید بربری» را فروخته شد که مربوط به شهید مجید قربانخانی است. قیمت این کتاب ۱۴ هزار تومن است و با توجه به اینکه تولید کتاب برای سه سال پیش است و قیمت کاغذ ۶ برابر شده اما ما افزایش قیمت نداشتیم. دیگر کتاب پر فروشمان در مورد شهید حججی است که ۷۰۰ نسخه به فروش رفت.» 

 

مدیر انتشارات یا زهرا(س) که ۴ عنوان کتاب با موضوع مدافعان حرم در تولیداتش دارد می‌گوید:« متاسفانه  ما سالی یک عنوان تولید داشتیم که آمار کمی است زیرا تمرکز ما بیشتر روی موضوع دفاع مقدس است. اما همین تعداد کمی هم مورد استقبال خوبی قرار گرفته. مثلا کتاب «زیر تیغ» یک ماه پس از تولید به چاپ دوم با تعداد ۵ هزار نسخه رسید.» 

 

سری هم به غرفه « نشر نارگل» زدیم. این انتشارات در حالی که تنها یک عنوان کتاب از مدافعان حرم دارد دلیل کم کاری در این موضوع را اینگونه بیان می‌کند: «با نگاهی که ما به جنگ و دفاع مقدس و مدافعان حرم داریم باید مدتی بگذرد تا برای کار در این حوزه اقدام کنیم. الان اغلب فضای کتب مدافعان حرم احساسی است و پرداختن به وجه عملیاتی و نظامی آن همچنان معذوراتی دارد که نمی توان منتشر کرد. اگر چه به عنوان یک ناشر مبحث مالی هم برای ما مهم است و اتفاقا این حوزه مورد اقبال عمومی است اما  محتوایی که مد نظرمان است را فدای مباحث مالی نمی‌کنیم.»


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها