أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۵۶۰۱۶
زمان انتشار: ۱۱:۰۵     ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
برجام نيم‌سوز شد؛
زارعی با طرح این پرسش که آیا این ها به معنای خروج از برجام است؟ گفت: اگر برجام را یک معاهده ای ترکیب یافته از چند بند بدانیم طبیعتا وقتی که ایران به مرور از هر کدام این بندها خارج می شود دیگر برجامی باقی نمی ماند و به نظر من این تعبیر روحانی که خروج ما از مسئله عدم فروش اورانیوم و یا آب سنگین به معنای نقض و یا خروج از برجام نیست، یک تعبیر تسامحی بود.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، سعدالله زارعی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با روزنامه رسالت با اشاره به اینکه مطابق مواد ۲۶ و ۳۶ برجام، ایران حق داشت همان روزی که آمریکا رسما اعلام کرد که از برجام خارج شده، تعهداتش را معلق کند اما این کار را نکرد، افزود: ایران می توانست همان اردیبهشت ماه سال گذشته بعد خروج آمریکا از برجام نسبت به خروج از این موافقت نامه اقدام کند. به عبارت دیگر این حق طبیعی ایران بود اما بنا به ملاحظاتی این کار انجام نگرفت و یک‌سال به تاخیر افتاد، به این امید که بتوانیم با سایر اعضای گروه ۱+۵ مسائل توافق شده در برجام را به نتیجه برسانیم.

وی تاکید کرد: طبعا نتیجه یکسال گفت‌وگو با اروپا همان طور که رئیس جمهور روز گذشته رسما مطرح کرد، این بود که اروپایی ها اقدام عملی انجام نداده و این مسئله برای ما دستاوردی نداشته است، به خصوص در دو حوزه اصلی یعنی فروش نفت و بانک ها هیچ گشایشی حاصل نشد، حال آنکه در طول یک‌سال گذشته مهمترین دستور کار هیئت ایرانی با هیئت های اروپایی همین دو مسئله بوده برهمین اساس ایران کاهش تعهدات یک‌جانبه خود را آغاز کرد و مطابق مواد ۲۶ و ۳۶ برجام، ایران حق داشت همان روزی که آمریکا رسما اعلام کرد که از برجام خارج شده، تعهداتش را معلق کند اما این کار را نکرد. در حال حاضر این تعهدات را معلق کرده و دو ماه به اروپا وقت داده تا در خصوص دو مسئله نفت و بانک تصمیم بگیرد که اگر تصمیمات آنها حل کننده مسئله ایران نبود، ما سقف ۳/۶ دهم درصد در غنی سازی را برمی داریم و به طور مطلق به تولید اورانیوم می پردازیم.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه افزود: مسئله دیگر هم موضوع فروش آب سنگین و اورانیوم غنی شده بود که در برجام، ایران مکلف شد بالای سقف ۳۰۰ کیلوگرم در اورانیوم و بالای سقف ۱۳۰ تن در آب سنگین را خارج کرده و بفروشد، امروز اعلام شد که این مسئله منتفی است و از امروز برنامه ای برای فروش و خارج کردن این مواد از ایران نداریم. این ها به طور طبیعی اتفاق افتاده است.

زارعی با طرح این پرسش که آیا این ها به معنای خروج از برجام است؟ گفت: اگر برجام را یک معاهده ای ترکیب یافته از چند بند بدانیم طبیعتا وقتی که ایران به مرور از هر کدام این بندها خارج می شود دیگر برجامی باقی نمی ماند و به نظر من این تعبیر روحانی که خروج ما از مسئله عدم فروش اورانیوم و یا آب سنگین به معنای نقض و یا خروج از برجام نیست، یک تعبیر تسامحی بود. اولا برجام با خروج آمریکا و عدم اقدام اروپا نقض شده بود و به یک تعهدنامه یک طرفه تبدیل شده بود.

به گفته وی در عرف حقوقی دنیا این تعهد یک طرفه، داوطلبانه تلقی می شود ولو آن کشوری که تعهد را می دهد، پایبند باشد. امروز ایران از این تعهد یک طرفه تا حدی خارج شد و به نظر من این مسیر، مسیری است که تا انتها طی خواهد شد چون اروپایی ها کماکان کمکی به ایران و حل مسئله نمی کنند. ایران هر دو ماه از دو بند برجام خارج می شود و طی ۶ تا ۸ ماه آینده کاملا از این برنامه خارج خواهد شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها