يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۵۶۳۳۱
زمان انتشار: ۱۱:۴۱     ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
تکلیف لیگ برتر هجدهم به روز آخر کشیده و از بین پرسپولیس و سپاهان، یک تیم جام قهرمانی را بالای سر خواهد برد اما این برای اولین بار نیست که قهرمان لیگ برتر در هفته پایانی مشخص می‌شود. 10 دوره از 17 دوره پیشین چنین اتفاقی افتاده و یک تیم با آخرین سوت لیگ، خوشبختی را در آغوش گرفته است. اتفاقات هفته آخر این دوره‌ها را مرور می‌کنیم.
به گزارش پایگاه 598، تکلیف لیگ برتر هجدهم به روز آخر کشیده و از بین پرسپولیس و سپاهان، یک تیم جام قهرمانی را بالای سر خواهد برد اما این برای اولین بار نیست که قهرمان لیگ برتر در هفته پایانی مشخص می‌شود. 10 دوره از 17 دوره پیشین چنین اتفاقی افتاده و یک تیم با آخرین سوت لیگ، خوشبختی را در آغوش گرفته است. اتفاقات هفته آخر این دوره‌ها را مرور می‌کنیم.

 اولین شگفتی در لیگ اول
سال ۸۱-۱۳۸۰ اولین دوره لیگ برتر (جام خلیج فارس) و نوزدهمین دوره لیگ فوتبال ایران (شامل جام منطقه‌ای، جام قدس، جام تخت جمشید و جام آزادگان) بود که پرسپولیس و استقلال مدعیان اصلی آن بودند. در شرایطی که آبی‌پوشان شانس بیشتری برای قهرمانی داشتند و تنها یک مساوی می‌خواستند، شاگردان زنده یاد منصور پورحیدری 1-0 به انزلی چی‌ها باختند و در مقابل شاگردان علی پروین با گل ابراهیم اسدی از سد فجرسپاسی گذشتند تا با 49 امتیاز به قهرمانی برسند و استقلال با 48 امتیاز دوم شود.

استقلال باز هم قهرمان نشد
۸۳–۱۳۸۲ که سومین دوره لیگ برتر بود، پاس تهران با سرمربیگری مجید جلالی به قهرمانی رسید. این در حالی بود که در این فصل، استقلال با سرمربیگری امیر قلعه‌نویی یکی از رقبای اصلی پاس به شمار می‌رفت و این موضوع تا هفته پایانی ادامه داشت. در هفته بیست و ششم این رقابت‌ها، پاس 5-0 استقلال اهواز را برد و استقلال هم 3-2 پگاه را از پیش رو برداشت ولی این پاس بود که با 53 امتیاز به قهرمانی رسید و استقلال هم با 51 امتیاز دوم شد.

قهر دنیزلی و قهرمانی استقلال
۸۵–۱۳۸۴ پاس یکی از مدعیان جدی قهرمانی به شمار می‌رفت اما قبل از هفته بیست و ششم، مصطفی دنیزلی که سرمربی این تیم بود، ناگهان تمرینات را رها کرد و با حالت قهر به ترکیه رفت و پاس در غیاب آقا مصطفی بازی با ذوب آهن را در اصفهان 3-0 واگذار کرد. البته دنیزلی بعد از آن برگشت ولی همان شکست کافی بود که جام را از دست بدهد. در هفته سی‌ام آن فصل، پاس 4-2 صبا باتری را برد ولی استقلال هم 4-1 برق شیراز را شکست داد تا شاگردان قلعه‌نویی با 59 امتیاز اولین قهرمانی‌شان در لیگ برتر را جشن بگیرند و پاس هم با 58 امتیاز دوم شود.

گل جنجالی و قهرمانی سایپا
در لیگ برتر ۸۶–۱۳۸۵ اتفاقی که بسیار سر و صدا به پا کرد، این بود که در هفته بیست و هشتم استقلال اهواز تا دقیقه 88 با یک گل از مس کرمان پیش بود اما در این دقیقه، علی مولایی بازیکن مس گل زیر طاقی را به ثمر رساند که به نظر می‌رسید توپ از خط دروازه استقلال اهواز عبور نکرده بود ولی کمک داور آن را صحیح اعلام کرد. در نهایت و در هفته سی‌ام، سایپا 2-0 مس کرمان را برد و استقلال اهواز هم برابر فولاد به تساوی بدون گل رسید تا سایپا با 56 امتیاز به قهرمانی لیگ ششم برسد و شاگردان فیروز کریمی هم با 54 امتیاز دوم شوند. علی دایی سرمربی- بازیکن سایپا با این قهرمانی و گلزنی به مس به دوران بازیگری خود در فوتبال خاتمه داد.

 گل دقیقه 97 سپهر حیدری
لیگ هفتم، هیچ گاه از یاد پرسپولیسی‌ها نمی‌رود. در لیگ برتر ۸۷-۱۳۸۶ فیفا به دلیل شکایت رافائل بازیکن نیجریه‌ای سابق سرخپوشان ۶ امتیاز از پرسپولیس کسر کرد. همچنین کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال هم به دلیل مجروح شدن «سرباز احمدی» سرباز نیروی انتظامی که در بازی سپاهان و پرسپولیس چشمش به دلیل پرتاب نارنجک بشدت آسیب دید،‌ ۳ امتیاز از سپاهان کسر کرد. با این حال، کار این دو تیم به هفته پایانی کشیده شد تا یک دیدار فینال گونه در ورزشگاه آزادی شکل بگیرد. سپاهان می‌توانست با یک مساوی قهرمان شود و بازی هم تا لحظات پایانی وقت‌های تلف شده 1-1 بود ولی در دقیقه 97 سپهر حیدری با ضربه سر گل دوم سرخ‌ها را زد تا تیم افشین قطبی قهرمان شود.

 آقا مجید خیلی مَرده
در لیگ هشتم، قلعه‌نویی روزهای مشابه حالا را تجربه کرد. در لیگ برتر ۸۸–۱۳۸۷ ذوب آهن به یک تساوی احتیاج داشت تا اولین قهرمانی خود را جشن بگیرد ولی استقلال با گل فابیو جانواریو، پیام را در مشهد برد و در دیداری شگفت انگیز، فولاد 4-1 از سد صدرنشین یعنی ذوب آهن گذشت. در این شرایط استقلال و ذوب آهن 66 امتیازی شدند و استقلال به خاطر تفاضل گل بهتر، به شکل دراماتیکی به قهرمانی رسید تا قلعه‌نویی در اظهار نظری به یادماندنی درباره مجید جلالی سرمربی وقت فولاد بگوید: «آقا مجید خیلی مَرده.»

هت تریک قهرمانی سپاهان
در فصل ۹۱-۱۳۹۰، سپاهان برای قهرمانی به یک مساوی نیاز داشت که تیم زلاتکو کرانچار در هفته آخر با مس سرچشمه بدون گل مساوی کرد و سپاهان با 67 امتیاز به چهارمین قهرمانی خود در لیگ برتر دست یافت و در قهرمانی پیاپی هم هت‌تریک کرد. تراکتورسازی و استقلال نیز با وجود پیروزی در هفته آخر 66 امتیازی شده و در رده‌های دوم و سوم قرار گرفتند. قلعه‌نویی، سرمربی تراکتورسازی که رقابت را به تیم سابق خود سپاهان واگذار کرده بود، صحبت‌های تندی را علیه داوران آن فصل نظیر هدایت ممبینی مطرح کرد.

قهرمانی فولاد در میان 5 مدعی
در لیگ برتر ۹۳–۱۳۹۲ و در شب ۲۲ فروردین ماه،  ۵ تیم فولاد، پرسپولیس، نفت تهران، سپاهان و استقلال شانس قهرمانی داشتند. پرسپولیس 1-0 استقلال خوزستان را در اهواز برد ولی استقلال در تهران 3-1 به تراکتورسازی باخت. در اصفهان، سپاهان 1-0 نفت را برد ولی فولاد هم در تبریز 1-0 گسترش را از پیش رو برداشت تا شاگردان حسین فرکی با 57 امتیاز قهرمان شوند و پرسپولیس با 56 امتیاز دوم شود و نفت تهران، سپاهان و استقلال هم با 54 امتیاز در رده‌های سوم تا پنجم قرار بگیرند.

جشن تبریزی‌ها و قهرمانی سپاهان
در پایان لیگ برتر ۹۴–۱۳۹۳ یکی از پرحاشیه‌ترین قهرمانی‌های لیگ رقم خورد. در هفته آخر نفت تهران، تراکتورسازی و سپاهان شانس قهرمانی داشتند. بازی تراکتورسازی و نفت تهران در حالی 3-3 به پایان رسید که تمام افراد حاضر در ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز تصور می‌کردند که تراکتور قهرمان شده و به جشن و پایکوبی مشغول شدند اما در شرایطی که راه‌های ارتباطی به بیرون از ورزشگاه قطع شده بود، سپاهان 2-0 سایپا را برد تا 59 امتیاز به قهرمانی لیگ چهاردهم برسد و تراکتور و نفت با 58 امتیاز در رده‌های دوم و سوم قرار گرفتند. اتفاق‌های عجیب ورزشگاه یادگار اعتراض شدید فوتبالدوستان تبریزی را در آن فصل در پی داشت.

قهرمانی غیرمنتظره استقلال خوزستان
در لیگ برتر ۹۵–۱۳۹۴ استقلال خوزستان که در فصل پیش از آن به پلی‌آف لیگ آزادگان رفته بود، خود را به عنوان یک مدعی غیرمنتظره قهرمانی مطرح کرد و تا هفته پایانی پا به پای پرسپولیس پیش رفت.  ۲۴ اردیبهشت ۹۵ که هفته پایانی مسابقات بود، استقلال خوزستان 2-0 ذوب آهن را شکست داد و پرسپولیس هم 2-1 راه آهن را برد تا دو تیم در امتیاز 57 برابر شوند ولی شاگردان عبدالله ویسی به خاطر تفاضل گل بهتر به قهرمانی رسیدند و تیم برانکو هم دوم شد.

* ایران
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها