يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۵۶۵۸۲
زمان انتشار: ۱۱:۲۰     ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
گرمای هوا، وجود گل‌ولای علاوه بر ایجاد گردوغبار موجب شیوع بیماری‌هایی مانند سالک شده و شهروندان پلدختری به‌ویژه کودکان را تهدید می‌کند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس از پل‌دختر، پس از سیل حال نوبت گردوغبار است که امان از شهروندان پل‌دختری بریده و روز را هم برایشان شب تار کرده است، گل‌ولای باقی‌مانده از سیل حال به طوفان خاک تبدیل‌شده و معضلات فراوانی را برای مردم به‌ویژه کودکان و افرادی که به بیماری‌های قلبی و تنفسی مبتلا هستند ایجاد کرده است. کابوس سیل 11 فروردین‌ماه 98 گویا تمامی ندارد و دوباره نیازمند حضور و تلاش جهادگرانی است که پس از بروز سیل از جان و دل مایه گذاشته و هرچه توان داشتند در طبق اخلاص گذاشتند.

نیروهای جهادی اعم از بسیج، سپاه و ارتش و دیگر اقشار با همه توان پای کار آمدند و تا توانستند کار کردند، روحانیون آستین بالا زده و درس جهاد را در کوچه‌پس‌کوچه‌های پلدختر میان گل‌ولای حاصل از سیل مشق کردند.

 اما حال نگاه‌ها به سمت دولت است تا انتظارات مردم پل‌دختر را پس از حدود دو ماه که از جریان سیل گذشته برآورده کند، تا آرامش و وضع عادی در شهر حاکم شود. اما آن‌طور که پیدا است گلایه‌ها دارند این مردم سیل‌زده، از گرمی هوا و بلاتکلیفی سرپناهی امن تا وعده‌هایی که تاکنون تحقق پیدا نکرده است. گرمای هوا، وجود گل‌ولای علاوه بر ایجاد گردوغبار موجب شیوع بیماری‌هایی مانند سالک شده و شهروندان پلدختری به‌ویژه کودکان را تهدید می‌کند.

دیدن خیابان‌ها، پارک‌ها و سالن‌های ورزشی که دیگر روی دیدن ندارند، خانه‌هایی که باید گفت شادی از آنها تا حدودی رخت بربسته شاید مزید بر علت است تا مسؤولان آستین همت بالا زده و در سریع‌ترین زمان ممکن اقدامات لازم را انجام دهند.

سکونت افراد زیر چادرها پس از حدود دو ماه آن هم در شرایطی که مسؤولان استان بارها و بارها از برداشته شدن چادرها سخن به میان آوردند از دیگر معضلاتی است که می‌توان مطرح کرد، برخی از این افراد حاضر به ترک چادرها نیستند.

پس از گفت‌وگو با شهروندان پلدختری و گوش دادن به درد و دل آنها تلاش زیادی انجام دادیم تا با مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان و فرماندار گفت‌وگویی انجام دهیم اما پاسخی دریافت نکردیم، آنچه در زیر می‌خوانید ماحصل گفت‌وگوی ما با شهروندان پلدختری است.

 

گلایه پلدختری‌ها از گردوخاک

مهرنوش محمدی که کارمند دانشگاه علوم پزشکی و ساکن خیابان هفت‌تیر پل‌دختر است با بغض از سیلی که خانه‌اش را خراب کرد، گفت: باورمان نمی‌شد آب به این شدت و سرعت همه‌جا را فرا گیرد، هنگامی که وضع خانه و زندگی‌ام را دیدم شوکه شدم تنها ظرف چند ساعت خانه‌ام دیگر قابل سکونت نبود گل‌ولای تا سقف را نیز فرا گرفته بود.

وی در ادامه اما زبان به گلایه گشود و افزود: با وجود اینکه خانه ما دچار خسارت جدی شد اما کمک بلاعوض و تسهیلاتی برای تعمیر یا موارد دیگر به ما تعلق نگرفت و منزلی را با قیمت گزاف اجاره کردیم، زیرا پس از سیل قیمت‌ها سرسام‌آور افزایش پیدا کرد.

او بیان کرد: حالا اما شهروندان پل‌دختری با معضل دیگری دست‌وپنجه نرم می‌کنند همان‌گونه که خودتان مشاهده می‌کنید گردوخاک به حدی است که نفس کشیدن برای افراد عادی هم سخت است چه برسد به بیماران، ما مادرمان را به دلیل بیماری تنفسی راهی خرم‌آباد کردیم.

محمدی همچنین از وجود برخی تبعیض‌ها و ناهماهنگی‌ها نیز گلایه داشت و گفت: همان زمان سیل نیز مردمی که واقعاً سیل‌زده بودند از بسیاری امکانات و کمک‌های مردمی بی‌بهره بودند زیرا هماهنگی در توزیع اقلام وجود نداشت.

اجاره‌بها سنگین است

جهانشاه چراغی دیگر شهروند پلدختری نیز با اشاره به اینکه گل‌ولای خشک‌شده در خیابان‌ها و اطراف شهر موجب بروز گردوخاک شده، گفت: شهرداری به دلیل کمبود امکانات نمی‌تواند این گردوخاک را از بین ببرد بنابراین مردم شهر به‌صورت گروهی شبانه با کرایه تراکتور اقدام به جمع‌آوری گل‌ولای می‌کنند.

وی افزود: با وجود اینکه کارهایی انجام‌گرفته اما به نظر می‌رسد نظم خاصی وجود ندارد، به‌عنوان نمونه از یک کوچه که خانه‌هایشان تخریب‌شده به برخی کمک بلاعوض تعلق‌گرفته و به برخی دیگر نه، مشکل دیگر افزایش اجاره‌بها است که ظاهراً نظارتی در این زمینه صورت نگرفته و این فشار مضاعفی را بر مردم آسیب‌دیده تحمیل کرده است.

چراغی بیان کرد: مبلغی که بابت اجاره‌بها برای واحدهای احداثی تعیین کرده‌اند جوابگو نیست و با این شرایط دردی از مردم دوا نمی‌کند.

او اما از کمک‌های مردمی و نیروهای جهادی تقدیر کرد و افزود: با وجود همه مشکلات اما اقشار مختلف به‌ویژه بسیج، سپاه و ارتش پس از بروز سیل سنگ تمام گذاشتند و مردم پل‌دختر هیچ‌گاه این مهربانی‌ها را فراموش نخواهند کرد.

گلایه از روند بازسازی

عباس دارایی دیگر شهروند پل‌دختری اما مهم‌ترین مشکل شهر را روند بازسازی واحدهای مسکونی عنوان کرد و گفت: با وجود تأکید مسؤولان مبنی بر آماده بودن زمین و توافق مالکان با راه و شهرسازی اما هنوز قطعه‌بندی نشده است.

وی عدم رضایت مردم از حریم تعیین‌شده را نیز از دیگر مشکلات بیان کرد و افزود: حریم جدید باید به شکلی باشد که مردم راضی باشند زیرا حاضر نمی‌شوند خانه‌هایی را ترک کنند که بخشی از هویت آنها هستند.

این فعال رسانه‌ای که در جریان سیل واحد مسکونی‌اش آسیب‌دیده اما ضعف مدیریت شهرستان را جدی عنوان و تصریح کرد: هماهنگی بین دستگاه‌ها در خصوص توزیع اقلام و تجهیزات خانگی وجود ندارد یعنی هرچه استان حمایت کند به علت ضعف شهرستان همه تلاش‌ها زیرسوال می‌رود.

بیماری شهر را تهدید می‌کند

دیگر شهروند پلدختری اما از وجود مشکلات بهداشتی و شیوع برخی بیماری‌ها مانند سالک گلایه کرد و افزود: گرمای هوا، گردوخاک، حشرات موذی و آلودگی هوا سلامت مردم را تهدید می‌کند، با وجود اظهارنظر دانشگاه علوم پزشکی مبنی بر نبود بیماری اما شرایط برای شیوع بیماری سالک فراهم است.

احمد مرادی گفت: پل‌دختر پس از سیل مکانی برای ورزش و تفریح ندارد زیرا همه اماکن ورزشی در ضلع جنوب غربی متمرکز بودند، 13 سالن ورزشی تخریب‌شده همچنین 7 پارک شهر نیز بر اثر سیل از بین رفت.

وی با اشاره به اینکه بهسازی جاده سراسری خرم‌آباد- پل‌دختر مهم‌ترین مطالبه مردم است زیرا جاده ترانزیتی است، بیان کرد: پل‌دختر در حال حاضر در بن‌بست قرار دارد، زیرا راه ارتباطی از سمت اسلام‌آباد غرب، دره شهر و خرم‌آباد قطع است.

مرادی عنوان کرد: مشکل دیگر اینکه کرایه حمل‌ونقل از پل‌دختر تا خرم‌آباد به‌شدت افزایش پیدا کرده و مسؤولان هیچ نظارتی اعمال نمی‌کنند.

نبود سیستم سرمایشی

دیگر شهروند پل‌دختری اما نبود سیستم سرمایشی را از دیگر مشکلاتی عنوان کرد که افراد سیل‌زده با آن مواجه هستند، وی افزود: نبود سیستم سرمایشی آن هم در گرمای شدید پل‌دختر آزاردهنده است.

علی جودکی اما در مورد جابجایی روستاها نیز بیان کرد: مسؤولان بهتر است به‌جای جابجایی روستا به فکر مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی باشند نه اینکه هویت صدها ساله روستاییان را از آنها بگیرند.

واحدهای ارزیابی‌شده در جریان سیل

رئیس ستاد هماهنگی بازسازی استان لرستان نیز با اشاره به اینکه سیل متفاوت از زلزله است، گفت: ما در سیل بستر رودخانه را داشتیم که نیازمند مطالعات بود و به همین دلیل پژوهشکده سوانح طبیعی در منطقه مستقرشده است.

رضا خواجه‌ای افزود: 33 هزار واحد مورد ارزیابی قرار گرفت و 29 هزار و 500 واحد ثبت سامانه شده‌اند که از این تعداد حدود 14 هزار و 350 واحد تشکیل پرونده داده‌اند، با توجه به میزان خسارت 6 استان به‌عنوان معین مناطق شده انتخاب شدند.

وی افزود: بنیاد مسکن استان اصفهان به‌عنوان معین شهرستان پلدختر، اردبیل شهر معمولان، مرکزی شهرستان دورهٔ چگنی، قزوین شهرستان دلفان، لرستان معین بروجرد، سلسله و خرم‌آباد و بنیاد مسکن کردستان به‌عنوان معین ازنا و الیگودرز مستقرشده و همچنان مشغول فعالیت هستند.

رئیس ستاد هماهنگی بازسازی استان اصفهان ادامه داد: تاکنون حدود 4500 واحد معرفی به بانک صورت گرفته است، 650 واحد عقد قرارداد، 700 واحد آواربرداری و 350 پی‌کنی داشته‌ایم.

خواجه‌ای با بیان اینکه 3700 مورد پرداخت بلاعوض داشته‌ایم یعنی رقمی معادل 16 میلیارد و 500 میلیون تومان، تصریح کرد: 110 چادر نیازمند کمک اجاره‌بها هستند تا جمع‌آوری شوند تاکنون 6 مورد پرداخت نشده است.

وی گفت: اجاره‌بها در مناطق سیل‌زده شهر 12 میلیون تومان است برای افرادی که در چادر زندگی می‌کنند این مبلغ در دو مرحله پرداخت می‌شود، 6 میلیون تومان دوم به‌شرط جمع‌آوری چادر پرداخت می‌شود.

ضرورت مشارکت مردم در امر بازسازی

رئیس ستاد هماهنگی بازسازی استان لرستان در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: ما حمل سیمان رایگان، آهن‌آلات ارزان‌قیمت را در کنار تسهیلات و کمک‌های جانبی مانند هزینه طراحی و پروانه رایگان را در دستور کار قرار داریم.

خواجه‌ای تأکید کرد: فرآیند کار بازسازی امکان‌پذیر نیست مگر اینکه خود مردم پای کار باشند، بنابراین انتظار ما این است که مردم از فرصت به‌دست‌آمده بهترین استفاده را داشته باشند.

وی در مورد تأمین زمین پل‌دختر نیز توضیح داد: زمین مشخص‌شده اما تا زمانی که نظام‌مهندسی نقشه را مشخص و شهرداری نیز پروانه صادر نکند امکان بازسازی وجود ندارد، هر دو مرحله در حال انجام هستند، البته در زمین مورد نظر گندم کشت‌شده است که تا آماده شدن نقشه گندم نیز درو شده و کار بازسازی آغاز می‌شود.

رئیس ستاد هماهنگی بازسازی استان لرستان ادامه داد: در پل‌دختر 300 واحد احداثی داریم که 228 واحد در مرحله صدور پروانه هستند، این تعداد در همان جای قبلی خود اقدام به ساخت واحد مسکونی می‌کنند، 100 واحد دیگر نیز به‌محض تهیه نقشه شروع بکار می‌کنند.

انتظار داریم چادرها جمع‌آوری شود

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان نیز در مورد بازسازی جاده پل‌دختر- خرم‌آباد توضیح داد: عمده‌ترین مطالبه مردم بازسازی جاده پلدختر-معمولان–خرم‌آباد است در همین راستا تأمین اعتبار و انتخاب پیمانکار در دستور کار قرار دارد.

غلامرضا آقا میرزایی اما در مورد افرادی که در چادر اسکان دارند، گفت: دو کمپ در خیابان اصلی و خروجی شهر پل‌دختر احداث‌شده بود و انتظار داریم افرادی که مشمول دریافت کمک اجاره‌بها هستند چادرها را جمع‌آوری کنند.

وی افزود: اجاره‌بها به افرادی که واحد احداثی ندارند یا مالک نیستند تعلق نمی‌گیرد اما کمک معیشتی و بلاعوض به آنها پرداخت‌شده و می‌توانند جایی را برای خود در نظر بگیرند هدف ما جمع‌آوری چادرها است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان تأکید کرد: بر اساس مصوبه دولت به روستاییانی که واحدهای آنها احداثی است کمک اجاره‌بها تعلق می‌گیرد اما مستأجران و واحدهای تعمیری مشمول اجاره‌بها نیستند.

آقا میرزایی در مورد مشکل گردوغبار در شهر پل‌دختر نیز بیان کرد: شهرداری پل‌دختر با کمک استان موضوع را پیگیری می‌کنند.

گزارش از نسرین صفربیرانوند

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها