أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۴۵۶۶۴۶
زمان انتشار: ۱۱:۲۲     ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
هیچ مادری مسئول ایجاد تغییر رنگ چشمان کودک خود نیست. در واقع، رنگ چشم نوزادان بستگی به میزان ملانین موجود در عنبیه چشم (بخش رنگی چشم) آن­ها دارد.
به گزارش پایگاه 598، همانطور که می­دانید چشم کودکان مختلف، متفاوت از هم است! ممکن است برخی از نوزادان سایه زیبایی از رنگ آبی در چشمان خود داشته باشند، اما آیا نوزادان همیشه رنگ چشمان پدر و مادر خود را به ارث خواهند برد؟ در ادامه این مقاله، نحوه بروز تغییرات در رنگ چشم جنین در دوران بارداری بررسی شده است. پس، شما هم به عنوان یک خانم جوان و بی­ تجربه برای دانستن مواردی که در مورد رنگ چشم جنین داخل رحم خود و نحوه تغییر آن نمی­دانید، حتما مقاله زیرا را با دقت مطالعه کنیدچشم جنین

این که رنگ چشم شما یا فرزندتان چه خواهد بود، به عامل ژنتیک و وراثت باز می گردد. به طور ساده تر باید گفت هر فرد دارای دو نوع ژن است که از هر یک از والدین خود به ارث می برد. این دو ژن می توانند به هم شبیه یا از هم متفاوت باشند. 

ژن رنگ تیره بر رنگ روشن همیشه غالب است و به همین دلیل، فردی با دو ژن رنگ قهوه ای یا یک ژن آبی و یک ژن قهوه ای، دارای رنگ چشم قهوه ای می شود 

و تنها در صورتی که هر دو ژن آبی باشند، رنگ چشم فرزندشان نیز آبی می شود. 

در حال حاضر محققان نظریات جدیدی ارایه داده اند که بر طبق آن حتی چشم فرزند افرادی که هر دو والد چشم قهوه ای دارند، می تواند آبی شود.

رنگ چشم از کجا می آید؟

دلیل اصلی رنگی بودن عنبیه چشم، رنگدانه های کوچک ملانین است، اما تیره یا روشن بودن چشم به دو عامل اصلی ژنتیک و میزان رنگدانه های موجود در عنبیه باز می گردد. 

در تمامی چشم ها، بافت پوششی عنبیه دارای رنگدانه مشکی به نام ملانین است. در صورتی که پراکندگی این رنگدانه ها زیاد باشد چشم فرد تیره و در صورتی که کم باشد، روشن می شود. 

طبق این نظریه چند ژن مسوول تعیین رنگ چشم های یک فرد است. در این میان برخی ژن ها تاثیر بیشتری می گذارند. 

اصلی ترین ژن که تا ۷۴ درصد در شکل گیری رنگ چشم دخیل است ژن OCAZ است. این ژن، پروتئینی با عنوان P را رمزگذاری می کند که در تولید ملانین نقش دارد و شکل دهنده رنگ قهوه ای، آبی و سبز است. 

ژن های دیگری با اسامی Eycl۱، Eycl۲ و Eycl۳ نیز ژن هایی هستند که نقش فرعی در این میان دارند وسبب بروز رنگ های مخلوطی مثل سبز مایل به آبی، طوسی مایل به آبی، قهوه ای، بلوطی و ... می شوند. 

تحقیقات اخیر دانشمندان روی گروهی از افراد چشم آبی نشان داده است، جهشی کوچک در OCAZ می تواند سبب محدود شدن تولید ملانین عنبیه و آبی شدن چشم شود. 

جالب است بدانید که اگر فعالیت این ژن به طور کامل محدود شود، فرد دچار ناراحتی خاصی به نام آلبینیسم یا زالی می شود که در اثر آن موهای فرد سفید و چشمانش قرمز خواهد شد.

دو چشم با دو رنگ متفاوت

شاید شما هم با افرادی رو به رو شده باشید که رنگ دو چشم آن ها با هم متفاوت است. این اختلال در انسان ها معمولا نادر است، ولی در حیوانات رواج بسیاری دارد و دلیل آن هم متفاوت بودن میزان ملانین موجود در هر یک از عنبیه هاست. دلیل اصلی بروز این بیماری جهش ژنی است که می تواند ارثی نیز باشد. البته برخی داروهای خاص نیز می توانند سبب افزایش یا کاهش مقدار رنگدانه در هر یک از چشم ها شوند. برخی مبتلایان به این مشکل، برای پوشاندن آن از لنز استفاده می کنند، اما برخی دیگر این حالت را دوست دارند و با آن به طور طبیعی کنار آمده اند.

رنگ چشم تغییر می کند؟

طبق تحقیقات وسیعی که در رابطه با زمان ثابت شدن رنگ چشم صورت گرفته است، معلوم شد، رنگ چشم نوزادان از هنگام تولد تا شش ماهگی در حال تغییر است و دلیل آن هم افزایش یا کاهش ملانین است. 

از سوی دیگر برخی از رنگ های چشم در برخی نقاط جهان فراوانی بیشتری دارند؛ به طور مثال رنگ بلوطی یا خرمایی بیشتر در اروپا دیده می شود و رنگ قهوه ای مایل به مشکی، رنگ غالب در سراسر جهان است. 

رنگ های چشم روشن مانند سبز، آبی و طوسی نیز بیشتر در کشورهای آمریکایی و برخی کشورهای آسیایی نظیر هند و ترکیه دیده می شود.

منبع: نمناک

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها