أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۴۵۶۶۵۵
زمان انتشار: ۱۱:۴۹     ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
سیگار یکی از مواد دخانی پرطرفدار دردنیا است که باوجود تمامی هشدار‌ها افراد آگاهانه از آن استفاده می‌کنند، اما انگیزه‌های روانی و قدرت اراده می‌تواند باعث بی نیازی به مصرف این ماده و ترک همیشگی آن شود.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، کارشناسان از حدود سال ۱۹۶۴ دریافتند که استعمال دخانیات می‌تواند باعث ابتلای افراد به انواع بیماری‌ها از جمله سرطان هایی، چون مثانه، روده بزرگ، مری، کلیه، حنجره، پانکراس و معده شود.

علاوه بر انواع سرطان، مصرف مواد دخانی بویژه سیگار می‌تواند باعث بیماری‌های قلبی عروقی، بروز چین و چروک پوستی، ریزش موی سر، بروز استرس و افسردگی، لاغری و ضعف جسمانی، خرابی دندان ها، ضعف قدرت بینایی، سرفه و مشکلات ریوی و تنفسی و نیز اعتیاد شدید می‌شود.

باوجود اینکه ترک سیگار بسیار سخت و برای برخی افراد غیر ممکن است، اما عده بسیاری از مردم در سراسر جهان با نیروی اراده، انجام ورزش، اصلاح شیوه زندگی، مصرف دارو تحت نظارت پزشک، با کمک و حمایت اعضای خانواده و دوستان توانسته اند براین اعتیاد غلبه کنند و زندگی سالم و روز‌های بدون استعمال دخانیات را پشت سر بگذارند.

در سال ۱۹۶۵ میزان افراد سیگاری در ایالات متحده بیش از ۴۲ درصد از کل جمعیت این کشور بود که به تدریج با افزایش سطح دانش و آگاهی از مضرات این ماده دخانی اکنون در سال ۲۰۱۵ میزان افراد سیگاری در ایالات متحده کمتر از ۱۵ درصد است.

کارشناسان اعتقاد دارند برای جلوگیری از استعمال دخانیات یکی از بهترین شیوه‌ها الهام گرفتن از افراد موفقی است که سیگار را ترک کرده اند و ایده گرفتن از راه‌های ابتکاری آن‌ها برای ترک سیگار، برخی از این افراد به جای مصرف سیگار از آدامس یا قرص‌های نیکوتین استفاده کرده اند و در زمان‌هایی که علاقه‌مند به مصرف سیگار بوده اند کار‌های متفاوت مانند انجام ورزش یا خوردن یک ماده غذایی سالم را انجام داده اند، برخی دیگر از آن‌ها با انجام ورزش یوگا، مدیتیشن، شنا و سایر کار‌های ورزشی انرژی بدن خود را سوزانده و سیستم پاداش دهی در مغز خود را تغییر داده اند.

برخی از افراد سیگاری سال‌ها از این ماده دخانی استفاده می‌کنند و حتی روزانه بیشتر از یک پاکت سیگار می‌کشند، مصرف این ماده هم به لحاظ سلامت جسمی و روحی و هم به لحاظ اقتصادی بسیار هزینه بر و مخرب است و باعث از دست رفتن مقدار زیادی از پس انداز آن‌ها می‌شود در صورتی که می‌توانستند از این مقدار پول برای سرمایه گذاری و انجام سایر کار‌های مفید استفاده کنند.

جلوگیری از هدر رفت منابع مالی هم یکی دیگر از انگیزه‌های افراد برای ترک سیگار است، زیرا می‌خواهند از پول خود برای کار‌های دلخواه دیگر و نیز برای خانواده استفاده کنند.

برخی از معتادان استرس، نگرانی و افسردگی را عامل روی آوردن به این ماده می‌دانند، اما کارشناسان هشدارمی دهند استفاده از این ماده نه تنها مشکلات آن‌ها را برطرف نمی‌کند بلکه عاملی جدی برای افزایش هزار برابر مشکلات آن‌ها می‌شود و برای درمان استرس به جای سیگار کشیدن باید از کمک متخصصان بهره بگیرند.

افراد آزاد شده از مصرف سیگار همچنین توصیه می‌کنند سیگاری‌ها برای رفع احساس وابستگی به نیکوتین می‌توانند از قهوه و کافئین موجود در آن کمک بگیرند، زیرا کافئین علاوه بر خاصیت انرژی زایی می‌تواند باعث تحریک محرک‌های مغزی و احساسی شبیه به مصرف سیگار در افراد شود.

افرادی که سیگار می‌کشند به دلیل آسیب دیدن جوانه‌های چشایی روی زبان خود معمولاً طعم مواد غذایی را به خوبی درک نمی‌کنند و این باعث می‌شود غذا‌ها برای آن‌ها بی مزه باشد، اما ترک سیگار این حالت برطرف می‌شود و غذا‌ها طعم و مزه خوب خود را پیدا می‌کنند و فرد علاقه و اشتهای بیشتری برای خوردن مواد غذایی پیدا می‌کند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها