أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۴۵۶۷۱۸
زمان انتشار: ۰۰:۳۴     ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
اظهارنظرهای قاطعانه مقامات سیاسی و نظامی کشورمان در مواجهه با آمریکا و سپس بیانیه شورای عالی امنیت ملی و تعیین ضرب الاجل ۶۰ روزه موجب عقب نشینی واشنگتن از لاف زنی های خود شد.
به گزارش پایگاه 598، جنگ اخیر دو روزه در غزه و عقب نشینی ذلت بار رژیم صهیونیستی، انفجارهای پی در پی در بندر الفجیره در امارات و حمله پهپادی انصارالله یمن به تاسیسات نفتی آل سعود تنها چند نمونه از سیلی‌های آبداری است که در هفته های اخیر در منطقه بر گوش آمریکا نواخته شده است.


شبکه الجزیره با استناد به تصاویر ماهواره‌ای از خسارات قابل توجه حملات پهپادی انصارالله یمن به تاسیسات نفتی عربستان سعودی خبر داد.


الجزیره با اشاره به اینکه این حمله به ایستگاه شماره ۸ نفتی آل سعود خسارت وارد کرده است نوشت: یکی از لوله‌های خطوط انتقال نفت دچار ۴ متر شکستگی شده و بیش از هزار متر مربع از زمینهای اطراف دچار نشتی نفت شده است.


تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که حمله پهپادی مقاومت یمن مستقیماً خطوط انتقال نفت را هدف قرار داده است و این حمله دقیق صورت گرفته است.


۳۰۰ هدف حساس


یک منبع در وزارت دفاع یمن اعلام کرد که عملیات نهم ماه رمضان که طی آن بخشی از تاسیسات نفتی عربستان هدف قرار گرفت بخشی از ۳۰۰ هدف نظامی و حیاتی دشمنان بوده که قرار است هدف قرار داده شود.


وی که با خبرگزاری سبأ یمن مصاحبه می‌کرد، افزود که اهداف شامل پایگاه‌ها و یگان‌های نظامی و حیاتی امارات عربی متحده و عربستان سعودی و همچنین پایگاه‌های آنها در یمن می‌شود.


این مقام یمنی اضافه کرد که مرحله مقابله با متجاوزان در افق‌های جدیدی قرار گرفته و تحولات اساسی در تمامی زمینه‌ها در پیش خواهد بود.


سه شنبه گذشته ارتش یمن و انصارالله در عملیاتی تلافی‌جویانه در واکنش به حملات هوایی مکرر ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی، دو ایستگاه پمپاژ نفت متعلق به شرکت آرامکو در استان‌های «الدوادمی» و «عفیف» را هدف حمله قرار داد.


الدوادمی و عفیف دو استان منطقه ریاض در مرکز عربستان سعودی هستند که به ترتیب ۲۳۰ و ۳۹۰ کیلومتر با ریاض (پایتخت) فاصله دارند. فاصله تقریبی شمالی‌ترین شهر یمن مثل صعده تا این دو استان عربستان سعودی نیز بین ۸۰۰ تا ۸۵۰ کیلومتر است.


عقب نشینی از لاف زنی


رئیس‌جمهور آمریکا برای چندمین بار از لاف زنی دولتش علیه ایران عقب‌نشینی کرد.


«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز گفت: من کسی نیستم که وارد جنگ شوم. من به دنبال جنگ با ایران نیستم.


ترامپ افزود: اگر من بخواهم با ایران وارد جنگ شوم آن جنگ اقتصادی خواهد بود.


وی در ادامه ضمن تأکید بر اینکه خواهان جنگ با ایران نیست، گفت: جنگ به اقتصاد ضربه می‌زند و ما تنها می‌خواهیم که ایران ما را تهدید نکند.


رئیس جمهور آمریکا اظهار داشت: ایران سال‌هاست که [برای آمریکا] معضل شده است.


ترامپ همچنین قبل از پخش این مصاحبه، در توئیتر خود خطاب به ایران نوشته بود: اگر ایران می‌خواهد بجنگند این رسماً پایانش خواهد بود؛ هرگز دوباره آمریکا را تهدید نکنید.


«کریس مورفی» سناتور ایالت کنتیکت این توئیت ترامپ را تهدیدی بچگانه خوانده و در حساب توئیتری خود پاسخ داد: بچه کلاس چهارم من اگر فرمانده کل نیروهای مسلح بود همین چیزها را [در توئیترش] می‌نوشت.


«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه در پیامی توئیتری ضمن رد تهدید توییتری رئیس‌جمهور آمریکا به او یادآور شد که همانطور که «اسکندر مقدونی»، «چنگیزخان» و دیگر غاصبان نتوانستند ایران را از بین ببرند، او نیز راه به جایی نخواهد برد.


به گزارش فارس، «دیوید پترائوس» ژنرال چهار ستاره بازنشسته آمریکایی که در حمله سال ۲۰۰۳ این کشور به عراق فرمانده نظامیان آمریکایی بود و پیشتر نیز رئیس «سازمان سیا» (سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا) بود، در مصاحبه با شبکه خبری «ای‌بی‌سی» با بیان اینکه ترامپ به دنبال جنگ با ایران نیست، گفت ایران از حیث وسعت و جمعیت کشوری بزرگ در منطقه است.


پترائوس افزود: کاملاً روشن است که [ترامپ] نمی‌خواهد با ایران جنگ کند. او در پی تغییر حکومت نیز نیست؛ ترامپ در پی تغییر رفتار حکومت ایران است.


بزرگ‌ترین اشتباه


«میت رامنی» سناتور کنونی وعضو کمیته روابط خارجی سنا و نامزد اسبق جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با بیان اینکه کسی به دنبال درگیری نظامی با ایران نیست، گفت قطعاً جنگی با ایران آغاز نخواهد شد.


رامنی افزود: رئیس‌جمهور به صراحت گفته است که بزرگترین اشتباه در عصر کنونی ما تصمیم رئیس‌جمهور [جورج دابلیو] بوش برای رفتن به عراق بوده است. این تصور که او هم همین مسیر را دنبال کند و سراغ ایرانی برود که از لحاظ نظامی دشمنی به مراتب دشوارتر است؛ چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد.


در روزهای گذشته همزمان با حضور ناو هواپیمابر «آبراهام لینکلن» در نزدیکی خلیج فارس، برخی رسانه‌های آمریکایی مدعی شدند که واشنگتن گزینه درگیری نظامی با ایران را مورد بررسی قرار داده است. اظهارات «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید که مدعی شد استقرار این ناو و بمب‌افکن‌های آمریکایی در منطقه برای مقابله با «تهدید ایران» است هم بر این فضا دامن زد.


با این وجود، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در چند توییت این ادعاها را رد و رسانه‌ها را به انتشار «اخبار جعلی» متهم کرد. به نوشته روزنامه «نیویورک‌تایمز»، ترامپ هفته گذشته در جلسه‌ای با حضور مقام‌های ارشد دولت، تأکید کرده که به دنبال جنگ با ایران نیست.


«اَلِن ویلیام جان وست» نظامی بازنشسته انگلیسی که از ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ فرمانده نیروی دریایی این کشور بود، در مصاحبه با «دیلی استار» ضمن تاکید بر اینکه «دونالد ترامپ» خواهان جنگ با ایران نیست، درباره توان تلافی‌جویی تهران هشدار داد و افرادی چون «جان بولتون» را «احمق‌هایی» خواند که هیچ چیزی از جنگ نمی‌دانند.


وس افزود: شما برای حمله به ایران، تسلط بر آن و سپس وادار کردن آن برای تبدیل شدن به یک کشور متفاوت (از جمهوری اسلامی ایران)، به یک میلیون (نظامی) نیاز خواهید داشت.


به گزارش خبرگزاری ها بعد از آنکه ترامپ اعلام کرد ترجیح می‌دهد با ایران وارد جنگ نشود، مقامات عربستان که می‌ترسند هزینه جنگ بر دوش آنها بیافتد جمله رئیس‌جمهور آمریکا را تکرار کردند.


حضور نمایشی!


در هفته‌های اخیر رسانه‌ها و مقامات آمریکایی در قالب عملیات روانی تقلا کردند تا به خیال خام خود با لاف‌زنی درخصوص حرکت ناو آمریکایی آبراهام لینکلن به سمت خلیج فارس و پرواز هواپیمای «بی ۵۲» و نصب سامانه ضدموشکی پیشرفته در منطقه و… با هراس‌افکنی، ایران را وادار به پذیرش خواسته‌های خود کنند.


در همین راستا برخی رسانه های غربی در کنار رسانه های زنجیره ای مدعی اصلاحات در داخل کشور در هفته های اخیر تقلا کردند تا حضور ناو آمریکایی را آرایش جنگی ایالات متحده در برابر جمهوری اسلامی تعبیر و تفسیر کنند.


علیرغم این نمایش مضحک، استقرار نیروهای آمریکایی در منطقه، نه تنها تازگی ندارد و نشانه‌ای از آمادگی برای حمله نظامی نیست بلکه یک روال مرسوم و برنامه روتین ارتش آمریکاست.


به گزارش مشرق، حضور مستمر حداقل یک گروه رزمی ناو هواپیمابر نیروی دریایی آمریکا در منطقه خلیج فارس امری است که از اواسط دهه ۱۳۶۰ شمسی به صورت مداوم آغاز شده و به غیر از چند دوره خاص و کوتاه مدت، همیشه یک ناو هواپیمابر آمریکایی در منطقه حضور داشته است. ۳۰ نوامبر ۲۰۱۷ میلادی (اواسط پاییز سال ۹۶) ناو هواپیمابر USS Theodore Roosevelt از سری نیمیتز وارد خلیج فارس و بعد از مدتی از منطقه خارج شد.


ناو هواپیمابر USS John C. Stennis از دیگر ناوهای هواپیمابر اتمی نیز در اوایل بهار سال جاری (اواسط فروردین ماه ۹۸) وارد خلیج فارس شده و در حال حاضر در اقیانوس اطلس حضور دارد و به سمت بندرگاه اصلی خود در شرق آمریکا می‌رود.


لذا حضور ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن هم مسئله‌ای متفاوت از این حضورهای دوره‌ای در منطقه خلیج فارس نیست. این ناو و گروه رزمی همراه آن نه اولین ناو هواپیمابر در خلیج فارس و نه آخرین آنها در این منطقه خواهند بود و در ادامه برنامه حدوداً ۳۰ ساله ارتش آمریکا برای خودنمایی در منطقه و حساب کردن فاکتور این حضور از طریق دوشیدن برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس است.


لازم به ذکر است که اصولاً نیروی دریایی آمریکا و خصوصاً ناوهای هواپیمابر آنها برای عملیات در آب‌های باز و اقیانوس‌ها طراحی شده اند، لیکن منطقه‌ای مثل خلیج فارس بسیار کوچک بوده و هر هدفی در این منطقه در معرض موشک‌های ضد کشتی، حملات تعداد بالای قایق‌های تندرو، گلوله‌های هوشمند توپخانه و زیردریایی‌های ایرانی قرار خواهد گرفت.پس بر مبنای محاسبات نظامی، زمانی که یک ناو هواپیمابر در خلیج فارس قرار می گیرد یعنی اصولاً برنامه‌ای برای درگیری با ایران ندارد چرا که فرماندهان آمریکایی به خوبی اطلاع دارند که در این منطقه دست برتر با جمهوری اسلامی بوده و هرگونه درگیری در اینجا می تواند به تلفات گسترده برای آنها منجر شود. اگر نیروی دریایی آمریکا واقعاً بنای درگیری با ایران را داشت مشخصاً جایی مثل شمال اقیانوس هند بایستی محل قرارگیری و استقرار آنها باشد که برای آن هم راه‌حلی خاص تدبیر شده است.


در نمایشی بودن حضور ناو آمریکایی در منطقه خلیج فارس همین بس که در زمان وقوع حمله پهپادی انصارالله یمن به تاسیسات نفتی آل‌سعود- گاو شیرده ترامپ- این ناو در دریای سرخ بود اما هیچ اقدامی توسط آن صورت نگرفت.


گفتنی است آل سعود قرارداد ۴۶۰ میلیارد دلاری تسلیحاتی با عربستان منعقد کرده است.


دلار پایین آمد


اظهارنظرهای قاطعانه مقامات سیاسی و نظامی کشورمان در مواجهه با آمریکا و سپس بیانیه شورای عالی امنیت ملی و تعیین ضرب الاجل ۶۰ روزه به اعضای باقیمانده در برجام و پس از آن سیلی های متوالی مقاومت به شیوخ مرتجع وابسته به آمریکا در منطقه، موجب عقب‌نشینی واشنگتن از لاف زنی های خود شد.


نکته قابل توجه اینجاست که موارد مذکور و به خصوص تغییر رفتار دولت- از حالت انفعالی به رویکرد مقتدرانه- تاثیر مثبتی در بازار ایران داشت.


در همین رابطه قیمت دلار با کاهش چشمگیر از کانال ۱۵ هزارتومان به حدود ۱۳ هزارتومان کاهش یافت.


بررسی بازار طلا و سکه نیز نشان می‌دهد که به واسطه کاهش نرخ دلار در روزهای اخیر این فلز گرانبها نیز با کاهش چند هزار تومانی قیمت همراه بود.


همچنین قیمت سکه در روزهای اخیر حدود ۵۰۰ هزار تومان ارزان شد و این کاهش قیمت همچنان ادامه دارد.


به گزارش تسنیم، مشاهدات میدانی از بازار بیانگر کناره‌گیری خریداران از خرید انواع ارز به‌دلیل نگرانی از ریزش ادامه‌دار قیمت‌هاست.


مقامات آمریکایی در لاف زنی مهارت خاصی دارند اما محور مقاومت در صحنه عمل، پاسخ خود را به لفاظی‌ها و لاف زنی ها می‌دهد.

منبع: کیهان

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها