أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۴۵۶۷۲۵
زمان انتشار: ۱۱:۲۸     ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
با توجه به اقلیم و شرایط آب و هوایی قم سالیان سال است که گیاهانی همچون اکالیپتوس و کاج در سطح شهر و خارج از شهر کاشته می شود اما این گیاهان خاصیتی ندارد به همین دلیل باید نیاز قم به پوشش گیاهی بر اساس اقلیم قم باشد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، رابطه  بین اقلیم یک منطقه  و پوشش گیاهی  آن  تابع  شرایط خاصی  است. اقلیم  از جمله  عوامل  مهم  اکولوژیک  محسوب  می شود  و بیش­ترین  تاثیر  را بر کیفیت  و کمیت  پوشش گیاهی  دارد . انتخاب  گیاهان به منظور اصلاح  و احیاء هر منطقه  باید با شناخت  اقلیم آن  منطقه صورت گیرد . اجتماع  گونه های  خاص هر  منطقه بوسیله  سه عامل  دما،  بارش و رطوبت  مشخص می شود  که امروزه از آن به عنوان متغیرهای  زیستی یاد  می شود.



استان قم با شرایط خاص آب و هوایی و نبود ذخایر آبی مناسب از جمله استان هایی می باشد که باید برای کاشت پوشش گیاهی مناسب با اقلیم قم برنامه ریزی دقیقی انجام شود از همین رو مدتی است که شهرداری قم مرکز تحقیقات گل و گیاه را استان ایجاد کرده است تا در این مرکز ابتدا با تحقیق و پژوهش بر اساس اقلیم و شرایط خاص آب و هوایی قم به نوع گیاه مناسب برای این استان دست یابند  اما در این بین گیاهانی مانند اکالیپتوس، کاج و خرزهره بسیار در سطح شهر قم و خارج از استان دیده می شود.
با توجه به این موضوع در روز گذشته جلسه ای مبنی بر کاشت گیاهان مفید و میوه دار در سطح و خارج شهر برگزار شد که در این جلسه کاشت گیاهان مضر و بی فایده مثل اکالیپتوس و کاج و خرزهره ممنوع شد.

توجه به افزایش بهره‌وری در تولید گل و گیاهان متناسب با اقلیم قم
ازهمین رو محسن رنجبر، معاون شهردار قم  در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه یکی از مسائلی که در برنامه‌های قم برای افزایش کیفیت زندگی در نظر گرفته شده توجه به توسعه فضای سبز و مکان‌های تفریحی و گردشگری شهر است، گفت: به همین خاطر توسعه سرانه فضای سبز و تفرجگاهی شهر قم طبق برنامه قم ۱۴۰۰ در دستور کار است.
وی با بیان اینکه توسعه فضای سبز ملزوماتی از جمله تامین آب، زیرساخت‌ها، زمین و غیره  دار، افزود: عمده چیزی که در تبدیل یک زمین به پارک تاثیر دارد فضای سبز و درختان و گل‌ها و غیره  است.
معاون شهردار قم بیان داشت: با توجه به اینکه سیاست شهرداری قم توجه به بحث اقتصاد مقاومتی، افزایش بهره‌وری و تکیه بر توان تحقیقات داخلی است، استفاده از محققان برای تحقیق در خصوص گونه‌های مقاوم و متناسب با اقلیم قم را در دستور کار قرار داده است.
وی با اشاره به فعالیت‌های مرکز تحقیقات گل‌ و گیاهان سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم اظهار کرد: این مجموعه با این رویکرد ایجاد شده و چندین سال فعال است؛ تلاش محققان این مجموعه این است که گونه‌هایی که در فضاهای تفرجگاهی شهر نیاز داریم را تا جای ممکن با کمترین هزینه و بیشترین بهره‌وری تولید کند.

نیاز گل و گیاه قم بر اساس اقلیم تامین خواهد شد
همچنین در این خصوص حسن مالکی‌نژاد ، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم در گفتگو باخبرنگاران با اشاره به مرکز تحقیقات گل و گیاه سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری بیان داشت: این مرکز به صورت متمرکز تولیدات را انجام داده و تحقیقات در خصوص گیاهان متناسب با اقلیم قم انجام می‌دهد به نوعی اقتصاد مقاومتی است چراکه هر نوع گل و گیاه وارد شهر نشده و تمام محصولات متناسب با اقلیم و ماندگاری بیشتر است.
وی گفت: در مناطق شهر تولید گل و گیاه متوقف شده و نشان می‌دهد که نیازها براساس یک فکر منطقی و واحد تامین می‌کنیم و این نیست که بعضا در مناطق به صورت رقابتی خرید گل و گیاه انجام شود و فرآیندها کاملا علمی و متناسب با اقلیم قم شده است.

تحقیق و بررسی بر روی 70نوع گل متناسب با اقلیم قم
این در حالی است که عبداله جلالی، رئیس شورای شهر قم در گفتگو باخبرنگاران با اشاره اینکه سازمان پارک‌ها کار ارزشمند و پایداری را آغاز کرده‌اند که در حال توسعه است، خاطرنشان شد: بیش از ۷۰ نوع گل در این مرکز در حال تحقیق و بررسی است که متناسب با اقلیم قم می باشد.
وی با تاکید بر اینکه این مرکز می تواند بخش عمده نیازهای شهر در حوزه گل و گیاه را تامین کند افزود: تمرکز تولید در یک نقطه موجب می‌شود هزینه‌ها کاهش یافته و نظارت و مدیریت تقویت یابد و نیازها در یک جا متمرکز شده و از پراکندگی کارها جلوگیری شود.

تولید 25مدل گل بهاری و 15مدل گل پاییزی و زمستانی برای قم
همچنین پیام جوادیان مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به اینکه سعی داریم گل‌هایی تولید کنیم که همیشه در سطح شهر گل وجود داشته باشد، اظهار داشت: در ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع فضا در مرکز تحقیقات گل و گیاه قم ۷۰ گونه جدید مورد تحقیقات و بررسی قرار می‌گیرد تا در قم کاشت شود که تاکنون بیش از نیمی از آنها پاسخ داده است که تحقیقات سه ساله است و پس از آن تولید و خرید و کاشت انجام می‌شود.
وی ادامه داد: ۲۵ مدل گل در بهار و ۱۵ مدل برای پاییز و زمستان در این مرکز تولید می‌شود و گل‌های فصلی که در این گلخانه تولید می شود شامل نیکتا، همیشه بهار، رعنا و غیره  است.

ممنوعیت کاشت گیاهان اکالیپتوس، کاج و خرزهره در سطح شهر قم
از طرفی سید مجتبی سبحانی ثابت در گفتگو باخبرنگار قم فردا با اشاره به جلسه اخیر خدمات شهری، اظهار داشت: در این جلسه بحت بر روی عدم کاشت گیاهان مضرر و یا گیاهانی که خاصیتی ندارند، بود
وی ادامه داد: طبق بازرسی هایی که انجام گرفت در برخی نقاط مشاهده شد بازهم گیاه خرزهره، اکالیپتوس و کاج در سطح شهر و بیرون شهر کاشته می شود در حالی که از قبل قرار بود این گیاهان به دلیل مفید نبودن کاشته نشود.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر قم با اشاره به اعضای این جلسه افزود: در این جلسه اعضای کمیسیون خدمات شهری ، پیام جوادیان مدیرعامل سازمان پارکها وفضای سبز و دکتر نائینی رئیس مرکزتحقیقات وآموزش کشاورزی استان حضور داشتند و در کاشت کدام گیاه و نوع گیاه از نظر کارشناسی بحث شد.
وی اضافه کرد: در این جلسه قرار بر این شد تا دیگر اکالیپتوس اصلا کاشته نشود ، کاج و خرزهره هم همینطور چرا که این ها سوزنی و مضرر می باشد و ظاهرا در یکی از شهر گل خرزهره مسمویت ایجاد کرده بود که به همین دلیل کاشت این گیاهان در سطح شهر ممنوع شد و اما در خارج از شهر اکالیپتوس ممنوع شد و کاشت درخت کاج وخرزهره در بوستانهای داخل شهرونیزبوستانهای جنگلی حاشیه ای تا پایان تابستان کاهش یافته ومتوقف شود.
سبحانی با اشاره به زمان اجرای این مصوبه، گفت: این مصوبه باید از همین امروز اجرایی شود و متن مکتوب این مصوبه هم طی یک الی دو روز به شهرداری ابلاغ می شود ولی از امروز نباید هیچ گیاه اکالیپتوس، خرزهره و کاج در سطح شهر کاشته شود.
وی بیان داشت: در جلسه ای که برگزار شد بر روی گیاهان و درختان مفید و مناسب برای آب و هوا و اقلیم استان قم بحث شد به نتایج خوبی هم رسیدیم و قرار شد گیاهان و درختانی مانند انواع توت، انواع زیتون، عناب، گل محمدی و.... در سطح شهر کاشته شود چرا که این ها هیچ گونه ضرری ندارد.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر قم با اشاره به اینکه باید در سطح شهر گیاهان و درختان مثمر و  میوه دار کاشته شود، خاطرنشان کرد: سعی شده در سطح شهر از درختانی استفاده شود که پهن برگ باشن تا سایه بیشتری هم داشته باشند همچنین کمیته فنی با حضورمدیریت و کارشناسان سازمان پارکها، نمایندگانی ازکمیسیون خدمات شهری شورا و نیز احیانا کارشناسان خبره ازبیرون سازمان ترجیحا مرکزتحقیقات و آموزش کشاورزی استان تشکیل شده تا درخصوص نوع درختانی که قراراست درسطح شهروبوستانهای داخلی وحاشیه ای شهرکاشته شودتصمیم گیری کنند.
وی در ادامه افزود: در مرحله اول باید جلوی کاش این نوع درختان و گیاهانی که سودی ندارند گرفته شود و در مرحله بعد فکری برای درختان کاشته شده از قبل انجام داد.


در هر حال امیدواریم این حرکت پسندیده و نو با جدیت و پشتکار دنبال شود تا هم شاهد افزایش سرانه فضای سبز استان و هم گیاهان مثمر و میوه دار در سطح شهر و خارج شهر استان باشیم که در آینده می تواند برای استان بسیار مفید شود.

حسین حیدری

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها