أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۴۵۶۷۷۱
زمان انتشار: ۱۱:۵۹     ۰۱ خرداد ۱۳۹۸
یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق مشترک ایران و عراق می‌گوید: سیاست جدید عراق سرمایه‌گذاری مشترک به جای واردات صرف است. عراق به ایرانی‌ها توصیه کرده تا تولید مشترک را در خاک عراق ایجاد کنند.
به گزارش پایگاه 598، این روزها از عراق به عنوان یکی از مهم‌ترین کشورهای منطقه و پل تجاری میان ایران و سایر کشورها یاد می‌کنند. تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران باعث شده که تجار و فعالان بخش خصوصی برای صادرات کالاهای تولیدشده ایرانی به بازار عراقی‌ها حساب ویژه‌ای باز کنند.

بازار عراق در سال‌های اخیر به‌عنوان بازاری مهم و استراتژیک برای بخش خصوصی و بخش دولتی ایران مطرح بوده است.

جدیدترین آمارهای گمرک ایران از تجارت خارجی فروردین ماه امسال، نشان می‌دهد صادرات ایران به عراق به لحاظ ارزشی نسبت به اسفند ۹۷ افت قابل توجهی داشته است. در اسفند ماه سال گذشته ۷۲۲ میلیون دلار صادرات به عراق صورت گرفته بود اما این رقم در فروردین ۹۸ به ۳۸۹ میلیون دلار کاهش یافته است.

بر این اساس آمارهای جدید در شروع سال ۹۸ نشان می‌دهد بار دیگر عراق در جایگاه دوم قرار گرفته است. به واقع، در فروردین ماه امسال ۹۴۰ هزار تن کالا به این کشور همسایه صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته هم در ارزش افت نزدیک به دو درصدی داشته و هم در وزن با کاهش بیش از سه درصدی روبه‌رو بوده است. حال سوالی که مطرح می‌شود، این است که آینده تجاری ایران و عراق در فصل جدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران چه خواهد شد؟ آیا در دوران تحریم‌ها عراق نقش تجاری‌اش را با ایران تقویت خواهد کرد؟

حال یحیی آل‌اسحاق، وزیر پیشین بازرگانی و رئیس اتاق مشترک ایران و عراق در تحریریه تجارت‌نیوز حضور یافت و پیش‌بینی خود از وضعیت آینده تجاری ایران و عراق را تشریح کرد که در ادامه می‌خوانید:

ایران و عراق در حال حاضر ۱۳ میلیارد دلار در سال مبادله دارند و قرار است ظرف دو سال آینده این مبادلات به ۲۰ میلیارد دلار برسد. همچنین عراق دومین مقصد صادراتی ایران در فروردین ماه امسال بوده است. با این حال هیچ وقت در تعهد کاهش تولید نفت میان کشورهای اوپک به صورت کامل پایبند نبوده است. نقش عراق در دوران تشدید تحریم‌های ایران چیست؟

علی‌رغم شرایط بحرانی در دوران تحریم‌ها اما مبادلات تجاری میان ایران و عراق در فصل جدید تحریم‌ها کاهنده نخواهد شد. سال گذشته حدود ۹ میلیارد دلار کالا به بازار عراق صادر شد. از سوی دیگر حدود ۳۰ میلیارد دیگر خدمات فنی و مهندسی، انرژی و برق نیز به این کشور صادر شده است.

باید گفت که ایران ظرفیت‌های بسیاری برای صادرات کالاهای ساخته‌شده دارد. عراقی‌ها هم علاقه‌مند هستند که مبادلات تجاری را با ایران به حجم ۲۰ میلیارد دلار برسانند. بنابراین سطح مبادلات تجاری ۲۰ میلیاردی میان ایران و عراق ظرف مدت دو سال دور از ذهن نیست.

اخیرا کار مطالعاتی در حوزه بازارها انجام شده است. ایران با ۱۵ کشور همسایه و هم‌جوار می‌تواند حجم تجاری ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد دلاری داشته باشد که از این ظرفیت ما توانسته‌ایم حجم مبادلات ۳۰ میلیارد دلاری را در منطقه حفظ کنیم.

در دور جدید تحریم‌های غرب علیه ایران، عراق یکی از مهم‌ترین بازارهایی است که با توسعه مبادلات دوسویه می‌توانیم ارزآوری زیادی را برای کشور فراهم کنیم.

در گذشته چین شریک اول تجاری ما محسوب می‌شد. بعد از آن امارات متحده عربی و عراق از دیگر کشورهایی بودند که ایران با آنها مبادلات تجاری وسیعی داشته است؛ در حالی که امروز ویترین شرکای تجاری ایران تغییر یافته و حالا عراق شریک نخست تجاری‌مان شده و بعد از آن نیز چین و امارت متحده عربی تواستند سطح مبادلات را با ما حفظ کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها