أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۵۶۸۰۰
زمان انتشار: ۲۳:۴۰     ۰۱ خرداد ۱۳۹۸
حمید رسایی مدیرمئسول هفته‌نامه ۹ دی در دیدار اصحاب رسانه با رئیس قوه‌قضاییه، توضیحاتی درباره مدرک تحصیلی روحانی و ابهام ایجاد شده در اذهان عمومی در این‌خصوص توضیح داد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از مرکز رسانه قوه‌قضاییه، در ادامه نشست اصحاب رسانه با رئیس قوه قضاییه، محبیان از خبرگزاری آریا بیان کرد: گمان نبود چنین جلسه‌ای گذاشته شود و اهل رسانه دعوت شوند. من در این خصوص از رئیس قوه قضاییه تشکر می‌کنم.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه عدالت اظهار کرد: آزادی بدون عدالت نمی‌شود و عدالت استثناپذیر نیست. عدالت باید برای همه اجرا شود. عدالت نباید پیرو سیاست باشد و سیاست باید پیرو عدالت باشد.

در ادامه رسایی از هفته نامه 9 دی خطاب به رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه آغاز خوبی را در مواجهه با رسانه‌ها داشتید، گفت: متاسفانه در دوره قبل رسانه‌ها با سختگیری‌های خاصی مواجه می‌شدند و کسانی که به قوه قضاییه نقد داشتند- که البته اختصاص به قوه قضاییه هم نداشت- با برخورد‌های سختی مواجه می‌شدند و لذا شروع شما شروع خوبی است و‌ ای کاش شکایاتی که قوه قضاییه از رسانه‌ها دارد را بررسی کنید.

وی خاطرنشان کرد: مسئولان سه مشکل عمده را در خصوص قوه قضاییه اعلام می‌کنند که یکی ورودی حجم زیاد پرونده، دیگری فرآیند اطاله دادرسی و سوم تعداد زیاد زندانی‌هاست. درست است که با برادر رئیس جمهور برخورد می‌شود، با داماد فلانی نیز برخورد می‌شود، اما افکار عمومی این احساس را ندارد که یکی از دلایل آن به خاطر عدم اطلاع رسانی درست و به موقع است.

رسایی اذعان کرد: ما در مورد مدرک تحصیلی یکی از مسئولان 6 شماره گزارش نوشتیم که در نتیجه آن فرد از ما شکایت کرد و 3 ساعت دادگاه طول کشید و بعد از 3 ساعت دادگاه ما را تبرئه کرد؛ اما افکار عمومی می‌پرسد اگر مدرک فلانی درست نیست، چرا موضوع رها می‌شود.

متقیان از خبرگزاری ایسنا با ابراز خوشحالی از تجمیع رسانه‌ها در این نشست گفت: تا جایی که من اطلاع دارم، اولین باری است که درِ خانه رئیس قوه قضاییه روی رسانه‌ها باز شده. امیدوارم این موضوع استمرار پیدا کند و این کرامت ادامه داشته باشد.
وی در ادامه با بیان اینکه انتخاب آقای اسماعیلی به عنوان سخنگوی قوه قضاییه، انتخاب مناسبی است، گفت: همه این رسانه‌ها بازوی اطلاع رسانی قوه قضاییه هستند؛ اما به شرطی که قوه قضاییه از رسانه‌ها بخواهد اطلاع رسانی کنند.

متقیان تصریح کرد: ما پرونده‌های زیادی در دادگاه داشتیم و قرار بود یک هیئت حل اختلاف خانوادگی برای رسانه‌ها درست شود و اگر به صلح انجامید، پرونده به دادگاه نرود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که جای توجه دارد، این است که رویکرد اقناعی به جای رویکرد قضاییِ صرف اتخاذ شود و ما نیز می‌توانیم مشاوران خوبی برای اطلاع رسانی باشیم؛ اما خواهشی که دارم این است که افزایش ظرفیت انتقادپذیری را هم بپذیرید که کار رسانه انعکاس افکار جامعه است و خواهشم این است که زمینه‌ای باز شود تا بتوانیم همکاری بیشتری داشته باشیم.

شفیعیان مسئول سایت انصاف نیوز نیز در این نشست گفت: باید رسانه‌های حاکمیتی، از جمله میزان ساماندهی شوند. خبرگزاری میزان با قضات مصاحبه می‌کند؛ دست ما را هم باز کنید تا ما هم برویم این کار را بکنیم.

در ادامه پیام تیرانداز از خبرگزاری فارس اظهار کرد: مشاهدات ما این است که بخشی از بدنه قوه قضاییه در واقع مدافع مدیریت قوه قضاییه است. نکته بعدی این است که مردم سوالات و پرسش‌های زیادی از قوه قضاییه دارند و انتظار این است که قوه قضاییه با مردم صحبت کند؛ البته نوع حرف زدن خیلی مهم است.

وی خاطرنشان کرد: مسئله آخر بحث نقد کردن است. نقد کردن و نقد شنیدن خیلی مهم است؛ به ویژه برای کسانی که قدرت‌های بالایی دارند. فکر می‌کنم نقد شنیدن که جزء شخصیت شماست، باید به قوه قضاییه تسری پیدا کند تا مردم نتایج آن را ببینند.

هاشمی از خبرگزاری ایرنا در ادامه این نشست خطاب به رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: این رویکرد جنابعالی امید‌هایی را ایجاد کرده و تداوم این مسیر به اعتماد قوه قضاییه و اعتماد اجتماعی کمک خواهد کرد و انشاءالله این رویکرد تعاملی شما با اصحاب رسانه و افکار عمومی ادامه پیدا کند و یک رویکرد اقناعی ایجاد شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در کشور ما حفظ آبرو خیلی مهم است و نتیجه اصلی سرمایه اجتماعی حفظ آبرو است و یکی از کارکرد‌های قوه قضاییه حفظ آبروی مردم است؛ لذا فکر می‌کنم باید کاری کرد که اتهام زنی و انگ زدن هزینه داشته باشد؛ نه اینکه مورد تشویق قرار گیرد و جبران کردن این اتهام زنی‌ها بسیار دشوار است. اگر قوه قضاییه اهتمام داشته باشد، می‌تواند در این خصوص کمک کند.

وی با بیان این در فرآیند برخی اقدامات در همین روز‌ها ابهام وجود دارد، گفت: این ابهامات سبب شایعات و توسعه آن می‌شود؛ بنابراین شفاف سازی روند‌ها به ویژه در حوزه مسائل قضایی در جلب اعتماد بیشتر به قوه قضاییه کمک می‌کند.

آخوندی از روزنامه وطن امروز در ادامه اظهار کرد: رسانه‌های زیادی در کشور از مبادی قانون مجوز گرفته‌اند و فعال هستند و عملکرد آن‌ها دیده می‌شود؛ اما ده‌ها رسانه دیگر در فضای مجازی حضور دارند که هر کاری دلشان می‌خواهد می‌کنند و معلوم نیست مسئول آن‌ها کیست و بعضاً اثر کار آن‌ها بیشتر از رسانه‌های رسمی است. فکر می‌کنم قوه قضاییه باید روی این موضوع کار کند.

وی با بیان اینکه قوه قضاییه یک وظیفه ذاتی به عنوان مدعی‌العموم دارد، گفت: برخی از موضوعات در کشور مغفول می‌ماند و قوه قضاییه آنطور که باید به عنوان مدعی العموم ورود نمی‌کند. ما امروز در جنگی حضور داریم که رسانه یک بُعد آن است. ما افتخار می‌کنیم در قوه قضاییه محکوم هم شویم؛ اما آن جایی هم که برخی با منافع نظام سرشاخ می‌شوند، با آن‌ها برخورد کنیم. من می‌خواهم کانال ارتباطی میان رسانه‌ها و قوه قضاییه ایجاد شود تا اگر مطالبی وجود داشت، عرض کنم

کرمی مدیر مسئول همشهری در ادامه این نشست اظهار کرد: شرایط جامعه و کشور ما به گونه‌ای است که تلقی فسادِ همه گیر می‌شود و انتظار این است که برخورد قوه قضاییه با فساد بدون تبعیض باشد. مواردی در جامعه این تلقی را ایجاد می‌کند که ابزار مبارزه با فساد در جهت مسائل سیاسی است.

وی با بیان اینکه ما انتظار داریم میان جرم سیاسی و جرائم امنیتی تفکیک قائل شوید، گفت: هیچکس مخالف برخورد با مجرم نیست؛ ولی این برخورد باید در مسیر عدالت قرار گیرد و ما انتظار اجرای عدالت را داریم.

ایمانجانی، مدیر مسئول روزنامه فرهیختگان اظهار کرد: بعضی موارد و عملکرد‌ها در قوه قضاییه نیاز به جواب دارد. بعضی از این‌ها جواب داده شده و شاید از نگاه برخی مسئولین جواب دادن به این موارد، لزومی نداشته باشد؛ اما این‌ها نیاز به پاسخ بهنگام دارد و برخی از شبهات نیاز دارد با سرعت به آن‌ها جواب داده شود.

امینی، مدیر مسئول خبرگزاری موج به مقوله ضرورت بهره گیری از کارکرد رسانه‌ها و پررنگ شدن نقش هیئت منصفه در دادگاه‌های مطبوعات اشاره کرد.

مفتاح، مسئول پایگاه خبری فردا نیز با بیان اینکه احاطه و اشراف حجت‌الاسلام رئیسی به مسائل دستگاه قضایی انتظارات را از ایشان افزایش داده است، گفت: ضرورت اتخاذ تدابیری برای کاهش ورودی پرونده‌ها به محاکم قضایی و به رسمیت شناختن بیشتر مجوز‌های رسمی رسانه‌ها در محاکم احساس می‌شود.

در ادامه شکوری، مدیر کل اخبار داخلی صدا و سیما به مواردی نظیر آموزش مردم در زمینه رسانه و حقوق فردی و همچنین اتخاذ راهکار‌هایی برای مقابله با اتهامات بی اساس حقوق بشری علیه ایران در مجامع جهانی اشاره کرد.

اشتری، فعال رسانه‌ای نیز در این نشست حمایت از افشاگران فساد و تعامل قوه قضاییه با رسانه‌ها در انتشار بیشتر دادگاه‌های مفاسد اقتصادی را خواستار شد.

گنجی، مدیر مسئول روزنامه جوان نیز برگزاری چنین جلسه‌ای با این کیفیت و کمیت را بی سابقه دانست و بر ضرورت ایجاد ساز و کار‌هایی جهت گسترش آزادی‌های مشروع و افزایش سرمایه اجتماعی قوه قضاییه از طریق اقداماتی نظیر ایجاد سامانه‌ای جهت انتشار اموال مسئولان تاکید کرد.

در ادامه عبداللهی، مدیر مسئول روزنامه آرمان، ارتباط بیشتر روسای دادگستری‌ها و دادستان‌ها با مردم و برخورد با دانه درشت‌ها و مفسدان اقتصادی را خواستار شد.
خانم شیخ الاسلامی، مسئول پایگاه خبری پارسینه نیز به ضرورت تشریح تدابیر قوه قضاییه برای امنیت سرمایه گذاری ایرانیان مقیم خارج اشاره کرد.

زکی زاده، از خبرگزاری دانا نیز خواستار چتر حمایت قضایی از اقدامات رسانه‌ها شد و در عین حال تاکید کرد: نباید اجازه داد که برخی خبرنگاران در پوشش خبرنگاری اقدام به جاسوسی کنند.

مظفری، مدیر مسئول روزنامه آفتاب یزد از نحوه برخورد بازپرسان و دادیاران دادسرای فرهنگ و رسانه تقدیر کرد و خواستار تشکیل شورای حل اختلاف روزنامه نگاران شد.
محمدی، مدیر سایت عصر ایران بر همکاری قوه قضاییه با رسانه‌ها در جهت توسعه حقوق عامه اشاره کرد.

صدری نیا، از خبرگزاری دانشجو نیز سفر‌های استانی و دیدار‌های آیت الله رئیسی از مجتمع‌های قضایی را اقدامی خجسته دانست و گفت: تأکید آقای رئیسی بر ضرورت پرکاری مسئولان قوه قضاییه بسیار سودمند است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها