يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۵۷۰۹۲
زمان انتشار: ۱۲:۴۷     ۰۸ خرداد ۱۳۹۸
آمار یورو استات نشان داد؛
اروپاییان همچنان مصرند ایران را در برجام نگه دارند و پی‌درپی می‌گویند به توافق هسته‌ای با ایران متعهدند، ولی آمار منتشر شده اداره اطلاعات اقتصادی اتحادیه اروپا (یورو استات) نشان می‌دهد مبادلات تجاری آن‌ها با اروپاییان یک‌سوم شده است.
به گزارش پایگاه 598، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه امروز برای دیدار با مقام‌های ایرانی به تهران سفر می‌کند، سفری که قرار است در آن، وضعیت توافق هسته‌ای با ایران در فضای کاهش گام به گام تعهدات ایران بررسی شود. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هفته قبل در یک گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین از مسکو خواستند برای حفظ برجام به اروپا بپیوندد. ظاهراً سفر سرگئی ریابکوف به تهران نیز در همین راستا است و اروپاییان تلاش دارند از مناسبات تنگاتنگ مسکو با تهران برای اثر‌گذاری بر ایران استفاده کنند، دیپلماسی که با توجه به وضعیت کنونی تعهدات برجامی اروپاییان بعید است که موفقیت آمیز باشد.

در تهران این احساس فزاینده وجود دارد که ابراز تعهد اروپاییان به توافق هسته‌ای تیرماه ۱۳۹۴ با ایران، تنها به تعهدات لفظی محدود شده است. آخرین مورد آن، گفت‌وگوی چند هفته پیش ظریف با پایگاه لوبلاگ بود که او در آن به صراحت گفت که اروپا تنها چیزی حدود ۱۰ درصد از تعهدات برجامی خود در قبال ایران را انجام داده و هشدار داد که خطر نابودی این توافق وجود دارد. حالا آمار جدید اداره اطلاعات اقتصادی اتحادیه اروپا (یورواستات) که دیروز منتشر شده نیز سخنان ظریف را تأیید می‌کند. بر اساس این آمار، تجارت سه کشور اروپایی امضا‌کننده برجام با ایران پس از بازگشت تحریم‌های امریکا و به‌رغم وعده آن‌ها برای حفظ منافع ایران در برجام یک سوم شده و واردات این کشور‌ها از ایران نیز در سه ماهه نخست ۲۰۱۹ به یک دهم کاهش یافته است. آمار یورو استات نشان می‌دهد مبادلات تجاری ایران و ۲۸ عضو این اتحادیه در سه ماهه نخست سال جاری میلادی (۲۰۱۹) با افت قابل توجه نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن مواجه شده و در حالی که مبادلات دو طرف در سه ماهه نخست ۲۰۱۸ بالغ بر ۲۷۶ /۵ میلیارد یورو بوده، این رقم در سه ماهه نخست امسال یک‌چهارم شده و به ۲۵۹ /۱ میلیارد یورو رسیده است. صادرات اتحادیه اروپا به ایران در ماه‌های ژانویه تا مارس ۲۰۱۹ به کمتر از نصف صادرات این اتحادیه به ایران در مدت مشابه سال قبل رسیده و صادرات اتحادیه اروپا به ایران در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۳۷۵ /۲ میلیارد یورو اعلام شده بود، اما این رقم در مدت مشابه امسال به ۰۴۱ /۱ میلیارد یورو کاهش یافته است. واردات اتحادیه اروپا از ایران در سه ماهه نخست ۲۰۱۹ نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل یک‌سیزدهم شده و به ۲۱۸ میلیون یورو رسیده است. اتحادیه اروپا در سه ماهه نخست سال قبل ۹۰۱ /۲ میلیارد یورو کالا از ایران وارد کرده بود.

اوضاع نامطلوب تروئیکا
افت قابل توجه تجارت اتحادیه اروپا با ایران در سه‌ماهه اول سال ۲۰۱۹ که تحریم‌های هسته‌ای امریکا علیه ایران بازگشته است نشان می‌دهد اتحادیه از منافع ایران در چارچوب توافق هسته‌ای دفاع نمی‌کند. به گزارش تسنیم، فرانسه به عنوان یکی از امضاکنندگان برجام با پیروی از تحریم‌های امریکا در سه ماهه نخست امسال تنها ۴ /۳ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده است در حالی که طی مدت مشابه سال قبل ۵۵۳ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده بود. صادرات این کشور به ایران نیز که در سه ماهه نخست سال قبل ۲۴۸ میلیون یورو گزارش شده بود در مدت مشابه امسال به ۹۰ میلیون یورو کاهش یافته است. به همین ترتیب صادرات آلمان به ایران در سه ماهه نخست امسال و واردات از ایران طی این مدت تقریباً نصف شده است. آلمان که در سه ماهه نخست سال قبل ۶۷۹ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بود این رقم را در سه ماهه امسال به ۳۳۸ میلیون یورو کاهش داده است. واردات از ایران نیز در سه ماهه ۲۰۱۹ به ۵۵ میلیون یورو کاهش یافته است. آلمان در مدت مشابه سال قبل ۹۵ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده بود. انگلیس طی سال‌های اخیر تجارت قابل‌توجهی با ایران نداشته است. این کشور در سه ماهه نخست سال جاری میلادی ۵۰ میلیون یورو کالا به ایران صادر و ۵ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده است. صادرات این کشور به ایران در مدت مشابه سال قبل ۵۵ میلیون یورو و واردات از ایران ۸ میلیون یورو اعلام شده بود.

چشم‌اندازی برای مذاکره نیست
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در واکنشی توئیتری به موضع‌گیری ترامپ برای مذاکره با ایران، نوشت: «اقدامات و نه حرف‌های دونالد ترامپ نشان خواهد داد که هدف وی هم همین است یا خیر!» رهبر ایران مدت‌ها پیش طی فتوایی منع تسلیحات هسته‌ای را اعلام کردند سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه هم گفته است: «ما فعلاً چشم‌اندازی برای مذاکره با امریکا نمی‌بینیم.» دونالد ترامپ روز دو شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در جریان دیدار با «شینزو‌آبه» نخست‌وزیر ژاپن گفت: «البته من اصلاً به دنبال صدمه‌زدن به ایران نیستم. فقط می‌خواهم بشنوم که ایران به سلاح اتمی «نه» بگوید. به اندازه کافی در جهان به‌خاطر تسلیحات اتمی مشکل داریم، پس ایران نباید سلاح اتمی داشته باشد. به‌نظرم ما می‌توانیم به توافق برسیم.» «مایکل مک‌فاول» سفیر اسبق امریکا در روسیه با انتشار پیامی در توئیتر با تشکیک در این باره نوشته است: «یک دقیقه صبر کنید! من فکر می‌کردم دلیلی که ترامپ از برجام خارج شد این بود که نگران ۱۲ مسئله دیگر غیر از مسئله سلاح‌های هسته‌ای بود که مایک پمپئو برای مذاکره با ایران مطرح کرده بود. چرا سیاست ترامپ در مورد ایران ناگهان تا این حد تغییر کرده است؟» موسوی در مورد سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران نیز گفت: «ما گمانه‌زنی سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران را تأیید نکردیم، ولی درباره زمان آن هنوز در حال کارشناسی هستیم. امیدواریم زمان سفر ایشان نهایی شود تا ایشان به عنوان نخستین نخست‌وزیر ژاپن به تهران سفر کند و این سفر می‌تواند نقطه عطفی در روابط دو کشور باشد.» دیروز سازمان پخش رادیو تلویزیونی ژاپن اعلام کرد که مقامات دولت ژاپن در حال انجام آخرین تمهیدات برای سفر ماه آینده شینزو آبه نخست‌وزیر این کشور به تهران و دیدار با رهبران ایران هستند.

منبع: روزنامه جوان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها