أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۵۷۲۱۲
زمان انتشار: ۱۳:۲۹     ۱۱ خرداد ۱۳۹۸
در طی روزهای گذشته دانشجویان دغدغه مند گروه زیست شناسی دانشگاه رازی طی نامه ای به وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری خواستار بازگشت دوره های تحصیلات تکمیلی رشته ی زیست شناسی به دانشگاه رازی شدند.
به گزارش پایگاه 598، در طی روزهای گذشته دانشجویان دغدغه مند گروه زیست شناسی دانشگاه رازی طی نامه ای به وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری خواستار بازگشت دوره های تحصیلات تکمیلی رشته ی زیست شناسی به دانشگاه رازی شدند، در بخش هایی از این نامه آمده است که دانشجویان این رشته حاضرند به منظور رفع محدودیت های مالی بخش هایی از هزینه تحقیقات دوره ی تخصص خود را پرداخت کنند و با بر طرف کردن این مشکل بخشی از چرخه ی تولید علم را در کشور زنده نگه دارند، اما چندی پس از انتشار این بیانیه از طرف دانشجویان انقلابی، اساتید گروه زیست شناسی در اقدامی غیر معقول اعلام کردند که در صورت ابلاغ دستور از طرف بالاترین مقام مسئول کشور نیز ما از بازگشت دوره های تحصیلات تکمیلی به گروه زیست شناسی دانشگاه رازی خودداری خواهیم کرد.

چندین نکته در مورد تصمیم اساتید گروه زیست شناسی حائز اهمیت میباشد که به منظور روشن شدن افکار عمومی به آن میپردازیم:

1- مهم ترین نگرانی اساتید در زمینه ی عدم پذیرش دانشجو، کاهش واحد های پایان‌نامه میباشد که به تبع آن با کاهش دستمزد اساتید همراه خواهد بود. در واقع هیئت امنای دانشگاه رازی طی یک مصوبه خواهان افزایش کیفیت علمی پایان نامه ها شده است، بر طبق این مصوبه در صورتی که مقاله ی مستخرج از پایان نامه در نشریاتی که Q1-گویای این موضوع است که نشریه در چارک اول جامعه ی نشریات قرار دارد- هستند به چاپ رسد واحدهای پایان نامه به صورت کامل در نظر گرفته میشود و در صورت پایین بودن خروجی علمی پایاننامه، میزان واحدهای آن نصف محاسبه میگردد.

2- آنچه که به لحاظ علمی حائز اهمیت است این نکته می باشد که انجام تستهای هزینه بردار و طراحی آزمایشهای غیر معقول از سوی محقق نه تنها سبب تحمیل هزینه های بالا بر پروژه تحقیقاتی شده بلکه از نظر بسیاری از مجامع علمی خارجی داری تاثیر گذاری معنادار علمی نبود و نشریات معتبر از چاپ آن پژوهش به عنوان یک حقیقت علمی خودداری میکنند، گواه این سخن زمانی آشکار میشود که طی چند سال اخیر بسیاری از دانشجویان این گروه با صرف هزینه هایی بین 15 تا 35 میلیون تومان از جیب خود تحت راهنمایی اساتید گروه زیست شناسی نتوانسته اند مقالاتی با ارزش علمی بالا در مجلات معتبر به چاپ برسانند و یا مشکلی را در حوزه ی علوم زیستی برای کشور هموار سازند، در این بین برخی دانشجویان با قوه ی خلاقیت و طراحی آزمایش عقلانی ضمن تولید علم ارزشمند با هزینه هایی بسیار پایینتر موفق به چاپ مقالات خود در نشریه های معتبر شده اند.

3- نکته ی سوم جای خالی مقالات مروری در دپارتمان زیست شناسی کرمانشاه است، طی 12 سال اخیر هیچ تحرک معنادار علمی از طرف اساتید گروه زیست شناسی کرمانشاه به منظور انتشار مقالات مروری صورت نگرفته است. مقاله مروری نوعی مقاله است که به مرور پیشینه موجود در یک موضوع علمی میپردازد. در مقالات مروری، نتایج ارائه شده در نوشتارهای علمی درباره ی موضوعی خاص جمعبندی و ارزیابی میشود. این نوع مقالات به گونه ای طراحی میشوند تا اطلاعاتی را که قبلاً چاپ شده است خلاصه، تحلیل و ارزیابی کنند. در واقع نوشتار مقالات علمی از
سوی هر گروه تحقیقاتی ضمن آن که هیچ هزینه ی مادی ندارد فرهیختگی آن گروه تحقیقاتی را به نمایش میگذارد، این در حالیست که این فرهیختگی علمی طی یک دهه ی اخیر از طرف اساتید گروه زیست شناسی کرمانشاه نادیده گرفته شده است.

4- نکته ی چهارم که هر ایرانی را از گفتن آن شرمسار خواهد کرد، قوه ی خودتحقیری علمی اساتید گروه زیست شناسی کرمانشاه نسبت به دانشجویان میباشد، یکی از علل مهمی که از طرف اساتید محترم در پاسخ به چرایی حذف تحصیلات تکمیلی رشته ی زیست شناسی به
دانشجویان این گروه ارائه گردیده است، قرار گیری ایران در جمع کشورهای جهان سوم میباشد) از نظر اساتید (درواقع اساتید گروه زیست شناسی کرمانشاه به این موضوع اذعان دارند که به دلیل های تک بودن گرایشهای علوم زیستی حضور دوره های تحصیلات تکمیلی این رشته در دانشگاه شهر کوچکی از یک کشور جهان سوم غیر معقول میباشد و مرتبا در کلاسهای آموزشی به طرح این مسله با دلایلی به ظاهر علمی پرداخته و پذیرش آن را بر دانشجو تحمیل میکنند. آن چه که از حقایق جاری در گروه زیست شناسی دانشگاه رازی آشکار میشود این است که متولیان امر آموزش و پژوهش منافع شخصی خود را به منافع ملی ترجیح داده و با تصمیم گیریهایی غیر معقولانه زمینهی مهاجرت دانشجویان علوم پایه از کشور را فراهم میکنند، این در حالیست که همواره رهبر معظم انقلاب به توازن پذیرش دانشجو در رشته های مختلف علومپایه تاکید دارند و کاهش تعداد دانشجو در گرایش های مختلف علومپایه به عنوان نگرانی بزرگ از طرف ایشان مطرح گشته است. جالب آن که علاوه بر رشتهی زیست شناسی گروه های فیزیک و آمار نیز از پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی خودداری میکنند که این موضوع آینده ی علوم پایه در دانشگاه رازی را با ابهام مواجه خواهد کرد، این در حالیست که رشته هایی چون آمار و فیزیک نظری نیازمند زیر ساختهای سخت افزاری به منظور پژوهش نبوده و توسعه ی آنها در گرو ذهن هایی خلاق به منظور پیشبرد جنبش نرم افزاری است. باید به این موضوع توجه کرد که رسیدن به مرجعیت علمی از یک سو و حل مسائل کنونی کشور در زمینه های اقتصاد، کشاورزی، صنعت و بهداشت از دیگر سو نیازمند توسعه ی همه جانبهی علوم پایه در کشور میباشد و غفلت از آن تبعات جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت.
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها