يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۵۷۲۲۶
زمان انتشار: ۱۷:۵۶     ۱۱ خرداد ۱۳۹۸
وال‌استریت‌ ژورنال:
یک روزنامه آمریکایی سلطه ارز دلار بر مبادلات مالی دنیا را یکی از مؤلفه‌های قدرت این کشور توصیف کرده، اما نوشته کشورهای دنیا در حال تدوین سازوکارهایی برای کاستن استفاده از این ارز هستند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، استفاده مفرط آمریکا از تحریم‌ها و به‌خصوص استفاده از آن به‌عنوان ابزاری برای جنگ اقتصادی با رقبای تجاری مدت‌ها است حتی متحدان آمریکا را به جست‌وجوی راه‌هایی جایگزین برای کنار گذاشتن استفاده از دلار وادار کرده است.

آنچه این روند را تسریع کرده روی کار آمدن «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا و به‌خصوص تصمیم او برای احیای تحریم‌های تجاری علیه ایران بعد از خروج «برنامه جامع اقدام مشترک» یا توافق هسته‌ای ایران بود. آلمان، انگلیس و فرانسه مخالفت خود را با اعمال این تحریم‌ها که مبادلات دلاری با بانک‌های ایرانی را ممنوع می‌کند ابراز کرده‌‌اند، به همین جهت، آنها در حال در تدارک سازوکاری هستند که به شرکت‌های بین‌المللی اجازه دهد با شرکت‌های ایرانی تجارت کنند.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال به‌تازگی گزارش داده چین و روسیه هم مشتاقند از قید کنترل آمریکا بر نظام مالی دنیا رها شوند و در حال تدوین سازوکارهایی جایگزین برای نظام نقل و انتقالات بانکی جهان هستند. این دو کشور در تلاش هستند مبادلات با یوان و روبل را جایگزین مبادلات دلاری کنند.

کاخ سفید به سؤال این روزنامه درباره تلاش‌ها برای دور زدن دلار در مبادلات مالی پاسخ نداده است.

«جاکوب لو»، وزیر خزانه‌داری آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفته آمریکا ممکن است بخشی از قدرتی را که مدت‌ها داشته از دست بدهد. وی تصریح کرد دنیا اکنون برای کسانی که می‌خواهند از ارز آمریکا استفاده نکنند، راه‌های جایگزین دارد.

اما سلطه دلار در بازارهای مالی دنیا به‌چه‌معنا است؟ فرض کنید یک شرکت کانادایی کالایی را به یک خریدار فرانسوی می‌فروشد. نقل و انتقالات مالی مربوط به این معامله با ارز دلار و از طریق «بانک‌های کارگزاری» انجام می‌شود که در بانک مرکزی آمریکا حساب دارند، به‌عبارت دیگر، بین حساب‌هایی که یک بانک فرانسوی و بانک کانادایی در بانک مرکزی آمریکا دارند جابه‌جا می‌شود.

آن‌طور که خود آمریکایی‌ها می‌گویند این سیستم به‌معنای آن است که تمامی مبادلات مالی به‌لحاظ فنی وارد خاک آمریکا می‌شوند. از آنجا که استفاده از اکثر ارزهای دیگر تقریباً دشوار و پرهزینه است، اکثر کشورها و شرکت‌ها حاضرند هر کاری را که آمریکا می‌گوید انجام دهند تا به دلار آمریکا دسترسی داشته باشند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها