أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۵۷۷۱۱
زمان انتشار: ۱۱:۰۴     ۲۶ خرداد ۱۳۹۸
سرانجام بي‌پايان نوسانات قيمت‌ها؛
بعد از اينکه پياز اشک مردم را درآورد و با بالا بودن قيمت، از دلار هم پيشروي کرد اين بار نوبت به سيب زميني رسيد. در هفته‌هاي اخير قيمت سيب زميني و پياز با نوساناتي در بازار روبه‌رو شده و قيمت هر کيلوگرم سيب زميني در ميدان مرکزي ميوه و تره بار تهران حدود ۵ تا ۶ هزار تومان و در خرده فروشي ها ۶ تا ۱۰ هزار تومان است که اين موضوع موجب نگراني مردم شده است.
به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، بعد از اينکه پياز اشک مردم را درآورد و با بالا بودن قيمت، از دلار هم پيشروي کرد اين بار نوبت به سيب زميني رسيد. در هفته‌هاي اخير قيمت سيب زميني و پياز با نوساناتي در بازار روبه‌رو شده و قيمت هر کيلوگرم سيب زميني در ميدان مرکزي ميوه و تره بار تهران حدود ۵ تا ۶ هزار تومان و در خرده فروشي ها ۶ تا ۱۰ هزار تومان است که اين موضوع موجب نگراني مردم شده است.

قيمت جهاني در انتظار محصولات ايراني
علي وقف چي سخنگوي کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با رسالت درباره افزايش قيمت محصولات کشاورزي مانند سيب زميني و پياز اظهار داشت: «به دليل اينکه تمام هزينه هاي توليد در کشور براساس ارز انجام مي شود، بايد قيمت هاي محصولات نيز جهاني شود، در نتيجه قيمت ۴ هزار توماني سيب زميني زياد نيست.»

سخنگوي کميسيون کشاورزي مجلس با بيان اينکه دولت براي خروج از وضعيت موجود، بايد براي توليد و توليد کننده ارزش قائل شود، بيان کرد: «در غير اين صورت شاهد افزايش قيمت ها و تورم در کشور خواهيم بود که اين موضوع موجب کاهش ارزش پول مي شود، لذا تنها راه براي داشتن اقتصادي سالم و متحول،  تک نرخي کردن ارز است تا حضور دزدان، ويژه خواران، انحصار طلبان، رانت خواران و به خصوص رانت دولتي از بين رود.»

بي توجهي دولت به وضعيت توليد
وقف چي افزود: «اگر در کشور براي توليد ارزش قائل شويم، به خودي خود قيمت ها نيز کاهش مي يابد. اين در حالي‌است که دولت به جاي اينکه ارز را در اختيار توليد کنندگان داخلي قرار دهد و از آنها حمايت کند، به وارد کنندگان و دلالاني که حتي واردات محصول ندارند، ارز مي دهد.»

وي گفت: متاسفانه طي چند روز گذشته کشاورزان به دليل نداشتن هزينه برداشت سير، مزارع خود را شخم زدند، اين در حالي‌است که سير مي تواند يک محصول استراتژيک ارز آور و با ظرفيت بالاي صادراتي براي اقتصاد کشور باشد.»

بي اطلاعي وزارت جهاد کشاورزي از ميزان توليد و مصرف
در ادامه شمس الله شريعت نژاد نيز به حضور دلالان در خريد و فروش محصول باغداران به رسالت گفت: «حضور دلالان سبب ايجاد مشکلات اقتصادي در کشور خواهد شد. متاسفانه اقتصاد کشورمان بر پايه واسطه و دلال بازي است، به اين معنا که محصولات از کشاورزان خريداري و در دست واسطه ها قرار مي گيرد و آن ها برحسب سليقه خود و با قيمت‌هاي دلخواه محصولات خريداري شده را در بازار عرضه مي کنند و در اين بين کشاورزان به دليل نداشتن انبار کافي براي نگهداري و مشکلات مالي مجبور هستند محصولات خود را با قيمتي پايين تر به واسطه ها و دلالان بفروشند.»

عضو کميسيون کشاورزي مجلس با بيان اينکه اولين عنصر تنظيم بازار، ميزان توليد و مصرف است، اظهار داشت: «زماني که قيمت کالا تغيير مي کند، انتخاب مصرف کننده را در خريد تحت شعاع قرار مي دهد. نکته قابل توجه اين است که سازمان تنظيم بازار زير نظر وزارت جهاد کشاورزي است و بايد ميزان مصرف داخلي را قبل از برداشت محصولات و همچنين حجم صادرات هر محصول را از صادر کننده دريافت کرد و در اختيار توليد کنندگان قرار داد.»

وي افرود: «متاسفانه وزارت جهاد کشاورزي از ميزان توليد محصولات کشاورزي اطلاعي ندارد و بر اساس حدس و گمان براي صادرات محصولات مجوز ارائه مي‌کند، اين در حالي است که کشورهاي پيشرفته سالانه ميزان توليد محصولات کشاورزي را از طريق سنجش از دور برآورد مي کنند.»

کشاورزان و مصرف کنندگان فقير هستند
اين نماينده مجلس در ادامه تصريح کرد: «در حال حاضر کشاورزان و مصرف کنندگان فقير هستند و فقط واسطه ها از اين وضعيت سود مي برند. در اين ميان متاسفانه اراده اي براي حذف سيستم دلالي در کشور وجود ندارد و ظاهرا دلالي در کشور قداست بيشتري از توليد دارد و دولت حريف اين افراد و نگران شغل کاذبي که از اين محل ايجاد شده و همچنين آسيب جدي که به اقتصاد کشور وارد مي شود، نيست.»

نماينده مردم تنکابن و رامسر به بيان راهکار براي حل اين معضل پرداخت و گفت: «بايد سازمان تعاوني روستايي را توانمند کرد تا بتواند در جهت اعتماد کشاورزان پيش رود و نيز شرايطي فراهم شود که کشاورزان در حوزه عرضه و صادرات نقش داشته باشند و درآمد ناشي از فروش در بازار توانمند سازي شود.»

شريعت نژاد در پايان خاطر نشان کرد: «معمولا زماني که با افزايش قيمت کالاها و محصولي روبه رو مي شويم، دولت مانع صادرات محصول مورد نظر مي شود و موضوع محصول سيب زميني نيز به همين صورت خواهد بود و با اين روش قيمت سيب زميني کاهش پيدا مي کند.

با توجه به نظر کارشناسان به اهميت نقش دولت در حذف يا کاهش دلالان در عرصه خريد و فروش محصولات باغي اميد آن است که مسئولان با دقت نظر بيشتر و تصميم گيري هاي صحيح و موثر در جهت رفع مشکلات کشاورزان و باغداران گام بردارند.

* رسالت-سارا صفري
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها