امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۴۵۸۰۰۲
زمان انتشار: ۱۹:۳۳     ۰۱ تير ۱۳۹۸
نایب رئیس اول کمیسیون آموزش‌وتحقیقات مجلس در واکنش به اعمال فشار به وزیر برای انتصابات از سوی نمایندگان مجلس گفت: اینطور نیست که وزیر خود را مدیون نمایندگان مجلس برای رای اعتماد بداند، مجلس به برنامه وزیر رأی می‌دهد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم؛ محمود نگهبان سلامی در یک برنامه تلویزیونی با موضوع «چالش‌های پیش‌روی وزیر آینده آموزش و پرورش» اظهار‌ کرد: سنگ‌ بنای توسعه هر کشور، آموزش و پرورش آن است و با توجه به اهمیت و جایگاه آموزش و پرورش، انتخاب وزیر می‌تواند بسیار مهم باشد.

وی افزود: در حوزه آموزش باید مولفه‌های اساسی را مدنظر داشته باشیم وزیر جدید باید روی مشکلات این حوزه تمرکز و آنها را حل کند؛ بحث مربوط به "معلم" و "دانش‌آموز" جزء اولویت‌های اساسی است، اعمال مدرک تحصیلی دوم فرهنگیان و مشکلات معیشتی و بسیاری موارد دیگر موجب کاهش انگیزه معلمان شده است.

سلامی ادامه داد: یکی از مباحث مغفول مانده، اقتصاد آموزش و پرورش است؛ تامین امور رفاهی، بیمه و بازنشستگی از جمله حیطه‌هایی است که باید برای ارتقای رضایت فرهنگیان به آنها توجه نشان داد.

وی با اشاره به اینکه اگر وزیر فرد توانمندی باشد و حرفی برای گفتن در هیئت وزیران داشته باشد، می‌تواند قدمی برای آموزش و پرورش بردارد، در واکنش به اظهارات عمادی، معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش مبنی بر اعمال فشار به وزیر برای انتخاب مدیران و معاونان و در کل استفاده از اختیاراتش در حیطه انتصابات گفت: اینطور نیست که وزیر خود را مدیون نمایندگان مجلس برای رای اعتماد بداند مجلس به برنامه وزیر رای می‌دهد و انتظار است که عملیاتی شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به اینکه آیا وزیر از این حیث تحت فشار است؟ گفت: خیر، اینطور نیست؛ به‌عنوان مثال یکسال قبل وزیر آموزش و پرورش برای مدیرکلی یک استان سه نفر را معرفی کرده بود که این سه نفر به جلسه ای در کمیسیون آموزش آمدند و برنامه هایشان را اعلام کردند؛ همکاران ما نظر مشورتی دادند اما وزیر خودش تصمیم گرفت.

وی در پاسخ به اینکه چرا وزیر باید برای این کار از نمایندگان مشورت می‌گرفت؟ عنوان‌ کرد: این عمل مسبوق به سابقه نبوده و فقط آقای بطحایی خواست نظر مشورتی نماینده‌ها را بگیرد، مجلس ناظر است و مدیرکل تعیین نمی‌کند؛ الان هم نماینده مجلس این کار را نمی‌کند؛ وزیر در آن‌ زمان با توجه به شرایط خاص استان افراد مطرح را معرفی کرد البته شخصی که وزیر منصوب کرد هم مورد نظر نماینده‌ها نبود؛ ما همچنین بحثی را با وزرای دیگر نداشتیم انجام دادن یا ندادنش فرقی نمی‌کرد؛ شاید وزیر می‌خواسته منتی بر سر نمایندگان بابت این دریافت مشورت بگذارد.

نایب رئیس اول کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس پیشنهادی به رئیس جمهور نمی‌دهد و ما گزینه‌های مختلف وزارت را در حد گمانه‌زنی‌های مطرح، می‌شنویم و آنطور نیست که مجلس پیشنهاد‌دهنده باشد، عنوان کرد: یکبار باید کمک و مشکل بودجه آموزش و پرورش حل شود، باید فرد قوی و توانمندی انتخاب شود که مورد وثوق دولت باشد و گفتمان آموزش و پرورش به عنوان گفتمانی ملی مطرح باشد.

وی در واکنش به اظهارات دیگر عمادی، معاون سابق وزارت آموزش و پرورش مبنی بر عدم اجرای برنامه‌های مهارت آموزی و عدم توجه به آن در بودجه‌ریزی‌های کلان وزارت آموزش و پرورش گفت: ما که در کمیسیون بیشتر نظارت می‌کنیم، بخش اجرا بر عهده وزارت است؛ به هرحال آقای بطحایی ایشان را به عنوان معاون انتخاب کرده‌اند. نمی‌دانم چطور آمدند و معاون شدند، آیا توصیه‌ای و تحت فشار بوده یا طور دیگری اما حالا که آمدند باید برنامه‌های مدنظر ایشان را اجرا می‌کردند.

همچنین عمادی در واکنش به این اظهارات گفت: اینها در حوزه نگرشی، سیاست‌گذاری و بودجه‌ریزی است؛ تنها یک رکن مهارت آموزی، مربوط به بخش اجرایی است.

 زرافشان؛ معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز در این باره توضیح داد که خود وزیر و معاونینش در چارچوب قانون بودجه حرکت می‌کنند و اگر بودجه تخصیص یابد می‌توانند فعالیت کنند و اختیارات معاونین وزیر در همین حد است، ابتدا داشتن برنامه ویژه و حمایت نهادها اصل است و بعد خود افراد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها