يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۵۸۱۹۶
زمان انتشار: ۰۹:۲۱     ۰۵ تير ۱۳۹۸
سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به ضرورت ارتباط مؤثر با شرکای این وزارتخانه گفت: اصلی‌ترین اولویت کاری در آموزش‌ و پرورش اجرای متوازن سند تحول بنیادین است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم؛ سید جواد حسینی در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان، مشاوران وزیر، مدیران کل ستادی و مدیران کل آموزش‌وپرورش استان‌های کشور، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیرماه و ضمن تقدیر و قدردانی از زحمات سید محمد بطحایی اظهار کرد: باید تکریم بزرگان و صاحب‌نظران را  به جامعه آموزش دهیم و در نفی یکدیگر سخن نگوییم و عمل نکنیم اما مهم استفاده از تجارب مدیران گذشته است بنابراین به‌صورت عملی این مدیریت دانش باید شکل بگیرد.

وی افزود: در این دوره دو کار را باید اولویت قرار دهیم، نخست  از کار مشترک، مستمر و مداوم دست برنداریم  و دوم  انسجام و فرهنگ‌سازمانی را حفظ کنیم؛ همواره سازمان‌های بزرگ همچون آموزش‌وپرورش در معرض تعارض به‌جای توافق و تعادل و واگرایی به‌جای همگرایی هستند و  باید نقطه مقابل تعارضات را نشانه بگیریم.

حسینی بابیان اینکه باید فرهنگ ادراکات ذهنی‌مان را مشترک کنیم ،گفت: لازم است به فهم مشترک برسیم و شفافیت سازمانی  داشته باشیم،در علم مدیریت سازمان‌ها سه مدل کلبه‌ای، قاره‌ای و شیشه‌ای تعریف می‌شوند که در شکل قاره‌ای فقط نزدیکان مدیر سازمان از سیاست‌ها باخبر هستند، در شکل کلبه‌ای معاونان و مدیران، مطلعین سازمان هستند اما در سازمان شیشه‌ای همه ذی‌نفعان، مطلعین سیاست‌های سازمان هستند.

ارتباط مؤثر با شرکای آموزش‌وپرورش

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش بابیان اینکه برای فرهنگ‌سازمانی به ارتباط مؤثر و سالم با شرکای آموزش ‌و پرورش نیاز داریم،گفت: باید ارتباط با جامعه را از طریق شرکا برقرار کنیم و خانواده، دولت، معلمان، تشکل‌های فعال و شناسنامه‌دار، هنرمندان، اساتید دانشگاه و صاحب‌نظران، نخبگان و خیرین... را با خود همراه کنیم.

وی در ادامه اضافه کرد: در فصل تابستان به تغییر و تحول نیروی انسانی نیندیشیم  چراکه در بسیاری از مناطق با همین نیروی انسانی تحولات انجام می‌گیرد و مدیران کل استان و مدیران نواحی باید مرتباً جلسات شورای معاونان را برای هماهنگی‌های بیشتر برگزار کنند.

اصلی‌ترین اولویت کاری در آموزش ‌و پرورش اجرای متوازن سند تحول بنیادین

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش اصلی‌ترین اولویت کاری در آموزش‌ و پرورش را اجرای متوازن سند تحول بنیادین دانست و گفت: برای اجرای سند تحول بنیادین پاسخ به چند سؤال لازم است؛ چرا تحول بنیادین می‌گویند؟ زیرا  نهاد تحول در جامعه آموزش ‌و پرورش است؛ تحول را با چه سازمانی اجرایی می‌کنند؟ پاسخ مدرسه است و در حال حاضر به‌درستی بر روی رویکرد مدرسه محوری تمرکز شده است.

وی اضافه کرد: در نهاد تحولی آموزش ‌و پرورش، سازمان تحول مدرسه است، باید یادآوری کرد که کارگزار تحول معلمان هستند لذا معلم کارمند نیست، عنصر فعال تربیتی، علمی و اثرگذار است و اگر شأن و منزلت معلم را افزایش ندهیم، سطح جامعه ارتقا نمی‌یابد لذا اگر افزایش انگیزش و صلاحیت‌ها در معلم صورت نگیرد در آموزش‌ و پرورش تحول نخواهیم داشت.

حسینی با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین چند جوهره اساسی دارد که عارضه‌های تعلیم و تربیت است، تصریح کرد: تعلیم و تربیت  امروز از آموزش زدگی،کنکور، کلاس زدگی و امتحان زدگی رنج می‌برد و برخی از این وضعیت به مدرسه "میرا" نام می‌برند لذا باید به سمت مدرسه مانا و زنده حرکت کنیم.

سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش با بیان اینکه تعلیم و تربیت تمام ساحتی مهم است،گفت:  در ساحت اخلاقی و اعتقادی تلاش بیشتری کنیم چراکه تربیت بر تعلیم مقدم است و ما متولی انسان تمام ساحتی هستیم.

وی درادامه افزود: دومین جوهره سندتحول بنیادین چرخش‌های تحول‌آفرین است که در آن تعلیم و تربیت  به‌نظام آموزشی فرهنگی و اجتماعی تبدیل می‌شود و باید به‌طور مرتب خلق موقعیت‌های یادگیری داشته باشیم.

حسینی جوهره سوم را تعادل بخشی‌های هویتی دانست و افزود: قبل از انقلاب بر هویت ملی تأکید می‌کردند و  بعد از انقلاب فقط بر هویت دینی تمرکز کردیم و کم‌کم به این جمع‌بندی رسیدیم که هویت ایرانی، اسلامی و محلی مهم است همان‌طور که در سند تحول بنیادین هم بر تربیت چند ساحتی تأکید شده است.

حسینی تصریح کرد: برای تحقق سه جوهره؛ 131 راهکار در سند تحول بنیادین و 6 خرده نظام دیده ‌شده است که خوشبختانه با تلاش همه همکاران کارهای خوبی صورت گرفته و برنامه‌ها به سطح مناطق هم رفته است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها