يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۵۸۲۸۳
زمان انتشار: ۰۱:۰۰     ۰۸ تير ۱۳۹۸
رحیم‌پور ازغدی:
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تفکری که شهید بهشتی در مقابلش ایستاد، هم‌چنان در رسانه‌ها و فضای کشور فعال است، گفت: نگرانی من این است که برخی اتفاقات زمان شهید بهشتی، با ادبیات دیگری توسط عده‌ای دیگر بازتولید شود و تا حدودی هم این اتفاق رخ داده است.
به گزارش پایگاه 598، حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، عصر (جمعه ۷ تیر) در مراسم بزرگداشت شهید بهشتی و شهدای هفتم تیر گفت: این محل که قتلگاه شهید بهشتی و یارانش است، در سال‌های ابتدایی انقلاب، قرارگاه رهبری نیروهای مظلوم حزب‌الله بود.

وی با بیان اینکه آیت‌الله بهشتی عملاً رهبری اصلی فکری و سیاسی جبهه انقلاب بود، تصریح کرد: احترامی که این سال‌ها بهشتی دارد، در سال‌های ابتدایی انقلاب وجود نداشت.

رحیم‌پور ادامه داد: شهید بهشتی چنان مورد بمباران رسانه‌ای بود که در افکار عمومی کار به‌جایی رسید که نمی‌شد از ایشان دفاع کرد و حتی برخی از حزب‌اللهی‌ها با تردید از وی دفاع می‌کردند و می‌گفتند بهتر نیست یک خط عقب‌تر برویم و از خود امام دفاع کنیم؟

وی شهید بهشتی را نظریه‌پرداز و اندیشمندی مودب و منطقی دانست و اظهار داشت: شهید بهشتی با اینکه اهل گفت‌وگو بود و با اینکه فردی مجتهد و روشنفکر بود، به‌حدی مورد سم‌پاشی بود که در بخش‌هایی از جامعه، منفور بود و خون او بود که ورق را برگرداند، به‌طوری که خیلی‌ها شرمنده شدند.

این کارشناس مسائل دینی ادامه داد: نگرانی من این است که برخی اتفاقات زمان شهید بهشتی، با ادبیات دیگری توسط عده‌ای دیگر بازتولید شود و تا حدودی هم این اتفاق رخ داده است.

رحیم‌پور با بیان اینکه تفکری که شهید بهشتی در مقابلش ایستاد، همچنان در رسانه‌ها و فضای  کشور فعال هستند، افزود: ادبیات آن‌ها عوض شده ولی همان گفتمان است.

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به دیدار شهید بهشتی با انجمن اسلامی وزارتخانه‌ها در ۲۰ روز قبل از شهادتش اشاره کرد و گفت: شهید بهشتی می‌گوید حزب‌اللهی‌ها در جامعه اکثریت هستند اما در حکومت اقلیت هستند. ما باید با هم پیوسته باشیم. اگر نتوانیم ساختارها را عوض کنیم یا حذف می‌شویم یا هضم.

رحیم‌پور، دومین کلیدواژه مهم شهید بهشتی را خدمت به مردم دانست و گفت: شهید بهشتی با استناد به آیات و روایات می‌گوید تنها کسانی ماندگار می‌شوند که بتوانند به مردم نفع برسانند و خدمت کنند.

وی ادامه داد: شهید بهشتی می‌گوید باید هرجا افراد صالح‌تر را دیدیم وارد حکومت کنیم و هرجا کسانی را دیدیم که نه‌تنها صالح بلکه صالح‌تر نیستند نگذاریم وارد حکومت شوند.

رحیم‌پور، کدواژه جذب را یکی دیگر از دغدغه‌های شهید بهشتی دانست و گفت: شهید بهشتی می‌گفت باید در حکومت به اکثریت برسیم اما نه به این قیمت که در جامعه به اقلیت برسیم.

وی افزود: شهید بهشتی بنا را بر جاذبه‌ می‌دانست اما معتقد بود که نمی‌شود نیروی انقلابی دافعه نداشته باشد.

رحیم‌پور با اشاره به تحریم‌های آمریکا گفت: شهید بهشتی می‌گوید ما اگر موفقیت می‌خواهیم باید حمله کنیم نه دفاع.  البته منظور ایشان از حمله، حمله گفتمانی بود نه نظامی.

وی با بیان اینکه شدیدترین تحریم‌های پس از انقلاب را در ۳ مرحله داشته‌ایم، تصریح کرد: یک بار در دهه هفتاد بود که بحث تنش‌زدایی مطرح شد و غربی‌ها، مرحوم هاشمی رفسنجانی که رییس‌جمهور بود را تحریم کردند. در آن زمان حتی کسانی تلاش کردند که دیگر مرگ بر آمریکا و مرگ بر شوروی گفته نشود، با این حال آن‌ها گفتند اگر رییس‌جمهور شما وارد خاک اروپا شود دستگیر می‌شود.

رحیم‌پور با بیان اینکه دومین مقطع مربوط به اواخر دهه هفتاد است، خاطرنشان کرد: زمان خاتمی گفتند شعار انقلابی‌گری تمام شد و گفت‌وگوی تمدن‌ها مطرح شد، اما همان زمان ایران را محور شرارت نامیدند با اینکه ایران در قضیه طالبان با آمریکایی‌ها همکاری کرد.

وی مقطع کنونی را سومین مقطعی دانست که تحریم‌ها به اوج خود رسیده است و افزود: در حالی که بیشترین عقب‌نشینی چهل سال اخیر در برابر آمریکا را در این چند سال داشته‌ایم، بیشترین توهین و تحریم را هم در این چتدسال اخیر تجریه کرده‌ایم.

به گفته رحیم‌پور، کارآمدی انقلاب دغدغه شهید بهشتی بود و ایشان معتقد بود که نباید این برچسب به نیروهای انقلاب بخورد که آن‌ها افراد پاکی هستند اما عرضه کار ندارند.

وی ادامه داد: شهید بهشتی می‌گفت بروید  نیروهای متعهد را برای ده سال آینده انقلاب کشف کنید؛ اگر نیست بسازید‌.

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه شهید بهشتی می‌گفت نباید برخورد قاطعانه را تکبر و توهین اشتباه بگیریم، گفت:  شهید بهشتی معتقد بود برخی وقتی می‌خواهند متواضع شوند ضعیف می‌شوند و وقتی می‌خواهند انقلابی باشند دیکتاتور می‌شوند.

رحیم‌پور ادامه داد: شهید بهشتی می‌گفت نیروهای انقلابی جلسات خودانتقادی بگیرند. چون مشغول دفاع از دین هستیم و گاردمان بسته است، پس باید مراقب ایرادات خودمان هم باشیم.

وی ادامه داد: در حالی که برخی، شهید بهشتی را رهبر چماقداران، متفکر جناح ارتجاع و رهبر طیف راست افراطی می‌دانستند، او می‌گفت انقلابی‌ها باید بنشینند و ایرادات خود را بگویند.

رحیم‌پور افزود: آیا ما امروز خودانتقادی می‌کنیم؟ فردی به نطام حوزه نقد می‌کند، می‌گویند دشمنان حوزه است؛ کسی به دانشگاه نقدی وارد می‌کند می‌گویند ضد علم و دانشگاه است.

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه شهید بهشتی می‌گفت قرار نیست حالا که انقلاب شد مردم را به خانه‌هایشان بفرستیم، افزود: بهشتی می‌گفت مردم، باید ما را زیر ذره‌بین بگذارید و اگر دیدید ما منحرف شده‌ایم به ما هشدار دهید.

رحیم‌پور ادامه داد: شهید بهشتی سیستم اداری کشور را ضدانقلابی می‌دانست چرا که برای حل مشکلات مردم طراحی نشده بلکه بر اساس حاکمیت غرب طراحی شده است. بهشتی می‌گفت این سیستم به‌دنبال تحکم از بالا و تملق در پایین است و ما این سیستم مدیریتی و حکومتی را قبول نداریم.

وی تصریح کرد: شهید بهشتی معتقد بود
با تسویه تعدادی آدم متعلق به رژیم گذشته، مشکل حل نمی‌شود بلکه باید نظام و سیستم را به‌کلی واژگون کنیم.

رحیم‌پور، سخنان بنی‌صدر مبنی بر اینکه برخی افراد و نهادها اجازه نمی‌دهند دولت کار کند را مورد اشاره قرار داد و گفت: شهید بهشتی در پاسخ می‌گفت این آقای رییس جمهور و هر فردی از مقامات اگر بخواهند طبق قانون اساسی و نظر  امام حرکت کنند، راه برایشان باز است در غیر اینصورت مردم جلویش خواهند ایستاد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها