أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۵۸۴۷۶
زمان انتشار: ۱۱:۰۵     ۱۳ تير ۱۳۹۸
به مناسبت میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) و روز دختر؛
شناخت جايگاه والاي دختران در جامعه و نقش كليدي و مهمي كه در سال هاي پيش روي آنان به واسطه رشد فكري و البته به سبب مبدل شدن به مادراني كه مي بايست نسل آينده جامعه را پرورش دهند خود از فضيلت هايي است كه بايد مورد توجه خاصي قرار گيرد.
به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه 598، امروز يکم ذي‌القعده سالروز ولادت بانوي بزرگوار اسلام حضرت فاطمه معصومه(س) است و به ميمنت اين روز عزيز در کشورمان روز دختر نامگذاري شده است.

بي شک اهل بيت پيامبر (ص) چهره هاي پرفروغي به جهانيان عرضه کرده اند و نامشان مانند ستارگان درخشان در آسمان فضايل مي درخشد. درخشان ترين ستاره در ميان بانوان هفتمين منظومه ولايت، فاطمه فرزند پاکيزه حضرت امام موسي بن جعفر (ع) است؛ بانويي که سال هاست تشنگان معرفت از حريمش،زلال ايمان مي نوشند و عارفان با گذر بر زندگي فرزانه اش و درک لحظه هاي آسماني شدنش، درهاي عروج را به روي خود مي گشايند و بوي وصال را در گستره زمين منتشر مي سازند. حضرت فاطمه معصومه (س) بانويي بهشتي، غرق در عبادت و نيايش، پيراسته از زشتي ها و شبنم معطر آفرينش است. شايد يکي از دلايل معصومه ناميدن اين بانو، آن باشد که عصمت مادرش حضرت زهرا (س) در او تجلي يافته است. بر اساس پاره اي از روايات، اين لقب از سوي امام رضا (ع) به اين بانوي والامقام اسلام وارد شده است؛ چنان که فقيه ارزشمند شيعه، علامه مجلسي در اين باره مي گويد: امام رضا (ع) در جايي فرمود: هرکس معصومه را در قم زيارت کند، مانند کسي است که مرا زيارت کرده است.

حضرت معصومه (س) در خانداني که سرچشمه علم و تقوا و فضايل اخلاقي بود، پرورش يافت. پس از آنکه پدر بزرگوار آن بانوي گرامي به شهادت رسيد، فرزند ارجمند آن امام، يعني حضرت امام رضا (ع) عهده دار امر تعليم و تربيت خواهران و برادران خود شد و مخارج آنان را نيز بر عهده گرفت. در اثر توجهات زياد آن حضرت، هر يک از فرزندان امام کاظم (ع) به مقامي والا دست يافتند و زبانزد همگان گشتند. ابن صباغ ملکي در اين باره مي گويد: هر يک از فرزندان ابي الحسن موسي معروف به کاظم، فضيلتي مشهور دارد.بدون ترديد بعد از حضرت رضا (ع) در ميان فرزندان امام کاظم(ع) حضرت معصومه (س) از نظر علمي و اخلاقي، والا مقام ترين آنان است. اين حقيقت از اسامي، لقب ها، تعريف ها و توصيفاتي که ائمه اطهار (ع) از ايشان نموده اند، آشکار است و اين حقيقت را روشن مي سازد که ايشان نيز چون حضرت زينب (س) "عالمه غير معلمه” بوده است.

از سوي ديگر امروز روز دختر نيز نامگذاري شده و فرصت مناسبي است تا بخش مهمي از جامعه نيز مورد توجه قرار گيرد. اينکه در شرايط امروز جامعه و کشور ما تا چه اندازه به دختران به عنوان مادران آينده توجه مي شود موضوع مهمي است که شايد در اين فضاي کوتاه نتوان به همه ابعاد آن پرداخت اما انتظار از متوليان و مسئولان جامعه اين است که به نيازها و خواسته هاي بحق آنان بيش از هميشه توجه شود. اينکه موقعيت هاي مختلف به درستي بين تمامي آحاد جامعه به ويژه جوانان قسمت نمي شود و مسئولان دولتي بيشتر در قالب شعارهاي انتخاباتي از احساسات اين قشر آينده ساز استفاده مي کنند نکاتي است که بايد بيش از همه مورد توجه قرار گيرد.

دختران كه پاك ترين و معصوم ترين عضو جامعه بشري هستند در اعصار و جوامع مختلف همواره تحت كوته بيني ها و فرومايگي انسان هايي با افكار پليد و سطحي نگر به مشكلات عديده اي دچار مي شدند امروز جايگاهي والا در جامعه براي خود كسب كرده و به‌عنوان نسلي موفق و پويا در جامعه به ايفاي نقش سازنده خود مي پردازند . نامگذاري روز ميلاد حضرت فاطمه معصومه (س) ، خواهر بزرگوار حضرت امام الرئوف علي بن موسي الرضا(ع) به‌عنوان روز گراميداشت مقام دختر نقطه عطفي در رشد و بالندگي هر چه بيشتر جامعه دين محور ايران و به تبع آن جامعه جهاني بود.

شناخت جايگاه والاي دختران در جامعه و نقش كليدي و مهمي كه در سال هاي پيش روي آنان به واسطه رشد فكري و البته به سبب مبدل شدن به مادراني كه مي بايست نسل آينده جامعه را پرورش دهند خود از فضيلت هايي است كه بايد مورد توجه خاصي قرار گيرد. دختران جامعه ايراني اسلامي به سبب الگوپذيري ديني خود از شخصيت هاي والايي همچون حضرت زهرا(س) همواره با توجه به نقش سازنده شان موجب رشد و ترقي جامعه شده و در بزنگاه هاي مهمي اين نقش را بخوبي ايفا كرده و به حضور پررنگ در جامه افتخار مي كنند حضوري كه با همه تلاش ها و زحمات بسيار خود مسيري رو به شكوفايي و نيز صعودي به سمت همه آمال و آرزوهاي برجسته بشريت را در پي خواهد داشت.

دختراني كه در جامعه ما چنين جايگاه ارزنده‌اي را به خود اختصاص داده اند امروز دوشادوش يكديگر عرصه هاي مهم علمي ، فناوري و ورزشي را يكي پس از ديگري فتح كرده و با تلاش روز افزون خود چهره اي متفاوت از دختران ديگر جوامع بشري را به نمايش گذاشته اند. آنجا كه مقام معظم رهبري در بيان جايگاه دختران در مورد شخص حضرت زهرا (س) مي فرمايند: دخت گرامي رسول اکرم(صلّي الله عليه و آله) معماي ناشناخته ذهن و معارف بشري است. ايشان همچنين در بياناتي ديگر به تربيت حضرت زهرا توسط پيامبر اكرم (ص) اشاره نموده و ادامه مي دهند : رسول بزرگوار اسلام دختري تربيت مي‏كند كه اين دختر، شايستگي آن را پيدا مي‏كند كه پيامبر خدا بيايد دست او را ببوسد! بوسه بر دست فاطمه‏ زهرا از طرف پيامبر را، هرگز نبايد حمل بر يك معناي عاطفي كرد. اين خيلي غلط و خيلي حقير است اگر ما خيال كنيم كه چون دخترش بود و دوستش مي‏داشت، دستش را مي‏بوسيد. مگر شخصيتي به آن ارجمندي، آن هم با آن عدل و حكمتي كه در پيامبر هست و اتكايش به وحي و الهام الهي است، خم مي‏شود و دست دخترش را مي‏بوسد؟ نه، اين يك چيز ديگر و يك معناي ديگري است؛ اين حاكي است كه اين دختر جوان، اين زني كه وقتي از دنيا رفته، بين هجده سال تا بيست‌‏وپنج سال سن داشته – هجده سال هم گفته‌‏اند، بيست‏‌وپنج سال هم گفته‏‌اند – اصلاً در اوج ملكوت انساني قرار داشته و يك شخص فوق‌‏العاده بوده است. اين، نگرش اسلام به زن است؛ سراغ اين برويد؛ هم در بررسي‌هاي مربوط به فرهنگ و مسائل اجتماعي و نگرش‌ها – كه اين خانم‌هاي عضو شوراي فرهنگي، اجتماعي زنان مسئولش هستند – و هم در پرورش علمي – كه شما خانم هاي دانشمند دنبالش هستيد – سراغ اين برويد.

* رسالت-حسن شجاعي
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها