يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۵۸۵۲۴
زمان انتشار: ۱۱:۱۳     ۱۵ تير ۱۳۹۸
رژیم آپارتاید صهیونیستی؛
در روزهای اخیر، هزاران نفر از مهاجران آفریقایی به‌همراه دیگر اقلیت‌های ساکن در فلسطین اشغالی، تظاهرات گسترده‌ای در فلسطین اشغالی علیه نژادپرستی سیستماتیک در نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی برگزار کردند؛ تظاهراتی که با خشونت و سرکوب صهیونیست‌ها همراه شد و صدها آفریقایی‌تبار در تل‌آویو و حیفا زخمی و بازداشت شدند.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، خیابان‌های شهرهای فلسطین اشغالی ازجمله تل‌آویو، وادی‌الخلیل و حیفا هفته گذشته شاهد تظاهرات و اعتراضات گسترده چندهزار مهاجر آفریقایی به خشونت و نژادپرستی پلیس رژیم صهیونیستی علیه اتباع آفریقایی بود. این تظاهرات به‌قدری شدید و گسترده بود که تاکنون حداقل 300 معترض و ۱۱۰ نیروی پلیس رژیم صهیونیستی مجروح، چند خودرو به آتش کشیده یا تخریب شدند. همچنین، چندین خیابان اصلی در تل‌آویو و حیفا مسدود و دست‌کم 200 نفر از معترضان نیز بازداشت شدند. اعتراضات خشونت‌بار به نژادپرستی در فلسطین اشغالی که هنوز در شهر حیفا ادامه دارد، در اعتراض به قتل جوان 19 ساله و غیرمسلح اتیوپیایی به‌دست افسر رژیم صهیونیستی و رفتار نژادپرستانه این رژیم با مهاجران سیاه‌پوست است که همچنان ادامه دارد.

صهیونیست‌ها عامل ناآرامی‌ها
گفته می‌شود سولومون تقا، جوان 19ساله اتیوپیایی‌اصل، روزهای اخیر به ضرب گلوله افسر صهیونیستی کشته شد. پس از این قتل عمدی، صدها نفر در اعتراض به اقدام نژادپرستانه پلیس رژیم صهیونیستی در شهر حیفا تظاهرات برپا کردند و این اعتراضات در دیگر شهرهای اراضی اشغالی همچنان ادامه پیدا کرد و با ورود نیروهای پلیس به خشونت کشیده شد. تعداد زیادی از مهاجران اهل اتیوپی که در فلسطین اشغالی زندگی می‌کنند، در واکنش به رفتار خشونت‌آمیز پلیس با معترضان، تقاطع‌های شهر حیفا را مسدود کردند و خودروهایی را آتش زدند. معترضان پلاکاردهایی را در اعتراض به برخورد نژادپرستانه پلیس رژیم صهیونیستی به‌دست گرفته بودند که روی برخی از آن‌ها نوشته شده بود: «رنگ پوست من دلیل منطقی برای مظنون‌شدن به من نیست».

افسر پلیس رژیم صهیونیستی که جوان اتیوپیایی را به ضرب گلوله کشت، مدعی شده گروهی از جوانان به‌سمت وی حمله‌ور شدند و او از ترس جان خود، به استفاده از سلاح خود مجبور شده است. یکی از شاهدان عینی در شهادتش برای مرکز تحقیقات داخلی پلیس در وزارت دادگستری رژیم صهیونیستی، تأکید کرد برخلاف ادعای پلیس ضارب، سالومون نه‌تنها مسلح نبوده، بلکه خطری هم برای آن افسر نداشته است. بازداشت کوتاه و سپس آزادی موقت افسر صهیونیست نیز باعث خشم بیشتر اتباع آفریقایی شد.

درخواست نتانیاهو از معترضان
به‌دنبال موجی از اعتراضات، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: «همه در عزای مرگ غم‌انگیز سولومون تقا هستیم. از شما می‌خواهم بیایید این مشکلات را با پیروی از قانون، با یکدیگر رفع کنیم». یکی از رسانه‌های صهیونیستی در تحلیلی از تظاهرات و ناآرامی‌های چند شب گذشته در برخی شهرهای فلسطین اشغالی نوشت: مهاجران آفریقایی خواستار پایان نژادپرستی این حکومت هستند.

نشریه الکترونیکی «972+» در فلسطین اشغالی در گزارشی که اعتراضات گسترده سیاه‌پوستان علیه پلیس رژیم صهیونیستی و دلایل آن را بررسی کرده، این‌چنین نوشته است: آن‌ها نه‌تنها از رسانه‌ها عصبانی و به دولت بی‌اعتماد هستند؛ بلکه نگرانند مانند دیگر آفریقایی‌ها، بهای سنگینی برای رنگ پوست‌شان پرداخت کنند. این نشریه اسرائیلی پیام معترضان و به آتش کشیده‌شدن خودروها در قلب تل‌آویو و حیفا را این‌گونه تفسیر می‌کند: آن‌ها هیچ اعتمادی به این حکومت ندارند. معترضان خواسته‌ها و شروطی نداشتند و قطعا انتظاری هم از شخص خاصی نداشتند. آن‌ها خواستار پایان این اوضاع بودند.

کشته‌شدن 15 آفریقایی‌تبار در ۶ ماه اخیر
درادامه این یادداشت، با اشاره به اینکه «سالومون تقا»، جوان ۱۹ساله آفریقایی، پانزدهمین تبعه اسرائیلی است که در ۶ ماه گذشته پلیس رژیم صهیونیستی می‌کشد، آمده است: ۹ نفر از آن‌ها عرب، چهار نفر یهودیان مزراحی (مهاجر از کشورهای مسلمان) و دو نفر اهل اتیوپی بودند.

این کشتار را نمی‌توان از سیاست‌های وسیع‌تر پلیس در گشت بیش‌ازحد در محله‌های سکونت اتیوپیایی‌ها و اعراب یا تعداد فراوان نوجوانان اتیوپیایی در بازداشتگاه‌های اسرائیل جدا کرد. نگاهی سریع به قربانیان خشونت پلیس اسرائیل به‌خوبی نشان می‌دهد آن‌ها چه کسانی را هدف گرفته‌اند. با‌این‌حال، وقتی شهرک‌نشینان به‌سمت فلسطینی‌ها در کرانه باختری سنگ‌پراکنی می‌کنند، کسی جرأت نمی‌کند به پلیس بگوید به‌سمت آن‌ها شلیک کنید.

نژادپرستی رژیم صهیونیستی علیه سیاه‌پوستان
این نشریه در پایان می‌نویسد: در جاهایی مانند قدس شرقی، رنگ یا ملیت متفاوت داشتن می‌تواند به بهای جان نوجوانان فلسطینی تمام شود؛ مانند مورد محمد ابیر که هفته قبل پلیس اسرائیل او را کشت و پلیس ضارب هرگز بازداشت یا بازجویی نشد.

وبگاه «تایمزاسرائیل» درباره خشمی که در پسِ این تظاهرات بود، این‌گونه می‌نویسد: برای اسرائیلی‌-اتیوپیایی‌های جوان که روز سه‌شنبه به قتل یکی دیگر از اعضای جامعه خود اعتراض کردند، این فقط ابراز عصبانیت از نژادپرستی سیستماتیک ریشه‌دار در پلیس اسرائیل نبود؛ بلکه فریادی از سر ناامیدی دربرابر واهی‌بودن وعده‌های مکرر تغییر است. بنا به گزارش شبکه «راشاتودی»، تعداد جامعه یهودیان اتیوپی حدود 140هزار نفر است که بیش از 50هزار نفر از آن‌ها مهاجر هستند.

در سال‌های گذشته، گزارش‌هایی از نژادپرستی صهیونیست‌ها علیه اتیوپیایی‌های ساکن اراضی اشغالی منتشر شده است. طبق آماری که در سال ۱۳۹۵ منتشر شده بود، مشخص شد متوسط درآمد هر یهودی اتیوپیایی فقط پنج‌هزار شِکِل (واحد پول رژیم صهیونیستی) است. همچنین، متوسط درآمد هر خانواده اتیوپیایی ۱۰هزار و ۵۹۷ شِکِل است؛ در‌حالی‌‌که هر خانواده اسرائیلی غیراتیوپیایی ۱۴هزار و ۶۴۴ شِکِل درآمد دارد.

قتل خودسرانه سالومون و مراسم تدفین وی با تدابیر شدید امنیتی، آتش اعتراضات در بین آفریقایی‌های ساکن فلسطین اشغالی را شعله‌ور کرده است. با اینکه آمار دقیقی در دست نیست، رسانه‌های صهیونیستی تخمین می‌زنند هزاران نفر از اتیوپیایی‌های معترض به خیابان‌ها ریختند و علیه خشونت پلیس اسرائیل تظاهرات کردند.

یکی از معدود معترضانی که حاضر شد با خبرنگار روزنامه هاآرتص مصاحبه کند، می‌گفت: ما به خیابان آمده‌ایم تا به نژادپرستی و تبعیضی اعتراض کنیم که مدت‌هاست علیه ما روا می‌دارند. پلیس اسرائیل می‌تواند فقط به‌دلیل اینکه مرد جوانی از تبار دیگری است، به‌سادگی به او تیراندازی کند. اگر او اتیوپیایی نبود، قطعا بدین‌شکل خاتمه نمی‌یافت.

حضور 140هزار یهودی اتیوپیایی در اراضی اشغالی
تظاهرات‌کنندگان با نشان‌دادن سرخوردگی و خشم از تکرار چندباره تیراندازی مرگبار پلیس رژیم صهیونیستی به‌سمت مهاجران آفریقایی از گذشته تاکنون، از این موضوع ابراز نگرانی کردند که با وجود وعده مقام‌های اسرائیلی، هیچ چیزی تغییر نکرده و احتمال تکرار این حوادث در هر زمانی وجود دارد.

باتوجه‌به فراخوانی که رژیم صهیونیستی برای مهاجرت تمام یهودیان از سراسر دنیا داده بود، در‌حال‌حاضر، حدود ۱۴۰هزار یهودی اتیوپیایی در فلسطین اشغالی زندگی می‌کنند که از این تعداد حدود ۵۰هزار نفر در همین منطقه به‌دنیا آمده‌اند. اتیوپیایی‌ها حدود ۵/۵درصد جمعیت صهیونیست‌ها در فلسطین اشغالی را تشکیل می‌دهند.

با اینکه رژیم صهیونیستی بسیار دیر جامعه یهودیان اتیوپی را به‌رسمیت شناخت، در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰، ده‌هاهزار یهودی اتیوپی توانستند با وجود سنگ‌اندازی صهیونیست‌ها در صدور پاسپورت اسرائیلی، به فلسطین اشغالی مهاجرت کنند. با‌این‌حال، اتیوپیایی‌ها و دیگر مهاجران آفریقایی در فلسطین اشغالی بارها گفته‌اند هدف اقدامات نژادپرستانه صهیونیست‌ها قرار گرفته‌اند.
طبق گزارشی که گروه حقوق ‌بشری «اتحادیه یهودیان اتیوپی» در سال ۲۰۱۵ منتشر کرد، یهودیان سیاه‌پوست در فلسطین اشغالی به‌صورت سیستماتیک با آزار و خشونت پلیس رژیم صهیونیستی مواجه می‌شدند. پیش‌تر نیز، وزارت خارجه رژیم صهیونیستی به‌دستور بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم، تصمیم گرفته بود تعداد زیادی از اتباع آفریقایی را به‌بهانه حضور غیرقانونی آن‌ها در اراضی اشغالی به کشورهایشان استرداد کند. رژیم تل‌آویو در اوایل سال ۲۰۱۸، به‌حدود ۲۰هزار مهاجر آفریقایی مذکر که اکثرا اهل سودان، اریتره و اتیوپی هستند، هشدار داده بود یا باید در مدت دو ماه در ازای دریافت ۳۵۰۰ دلار، فلسطین اشغالی را ترک کنند یا روانه زندان شوند.

* صبح نو

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها