امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۴۵۸۵۹۷
زمان انتشار: ۱۱:۱۰     ۱۷ تير ۱۳۹۸
آنگونه که مسئولان استان فارس می گویند، بازسازی واحدهای خسارت دیده در سیل ششم فروردین ماه ۹۸ شهرک سعدی شیراز پس از انجام مراحل امدادرسانی به مردم و تدارک برای بازگشت زندگی طبیعی به این محله قدیمی پایان راه نیست و دولت نقشه راهی را برای این منطقه درنظر گرفته است.

به گزارش پایگاه 598، استاندار فارس درباره آخرین تصمیم‌های اتخاذ شده درباره منازل ناایمن محله سعدی که در سیلاب اخیر به دلیل قرارگیری در مسیر گذر سیلاب دچار خسارات مالی زیادی شدند به ایرنا گفت: در این باره، چهار طرح مدنظر قرار گرفته که ابتدا طرح آبخیزداری، آبخوان داری و کنترل سیلاب محله سعدی است که از شمال شرق محله سعدی آغاز و تا جنوب‌شرق این منطقه ادامه پیدا خواهد کرد و حوضچه‌های آرامش و سازه‌ای مهندسی طراحی و اجرا می‌شود.

آزادسازی مسیر سیلاب در سعدی
عنایت الله رحیمی افزود: راه حل دیگر را آزادسازی مسیل آبراهه‌ای دانست که از گذشته در این منطقه وجود داشته و در طول زمان تجاوزاتی به حریم آن صورت گرفته است.
وی افزود: املاکی که در حریم این مسیل آبراهه ایجاد شده شناسایی و ارزیابی قیمت آن صورت گرفته است و در حال حاضر مباحث حقوقی آن نیز در دست بررسی است تا اقدام های بعدی طرح ریزی شود.
استاندار فارس ادامه داد: شهرداری شیراز مجری این طرح در حریم شهری است و در خصوص آبخوان‌داری و آبخیزداری خارج از محدوده شهری نیز سازمان آب و منابع طبیعی متولی اجرا است.

استاندار فارس: املاکی که در محله سعدی آزادسازی می شود به فضای سبز و پارک تبدیل می شود

طرح تفصیلی معطل مانده شهرک سعدی تصویب شد
رحیمی با بیان اینکه کمک‌هایی نیز برای اجرای این طرح از طریق منابع ستاد بحران و حوادث کشور نیز جذب خواهد شد، گفت: باید فکری برای مکان‌هایی که در محله سعدی سیل‌گیر بوده و جزء بافت فرسوده و یا ساخت و سازهای غیر رسمی محسوب می‌شود صورت گیرد که اخیراً در این خصوص طرح تفصیلی شهرک سعدی که مدتها معطل مانده بود مصوب شده است.
وی اضافه کرد: اراضی برای امکان جابجایی بافت فرسوده محله سعدی که بعضاً مورد مسیر سیل واقع و دچار آبگرفتگی شده بود در نظر گرفته شده که در کنار آن امکان ایجاد بافت جدیدی با الزامات شهرسازی وجود داشته باشد و طوری این الحاق انجام شده که هم منافع مالکان، تأمین و هم امکانی را در اختیار شهرداری قرار دهد تا این تهاتر انجام شود.

گام ارزنده وزارت ارتباطات
استاندار فارس ادامه داد: زمینی نیز از طریق وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در اختیار گذاشته شده که پشتوانه‌ای برای جابجایی منازل فرسوده محله سعدی قرار گیرد.
وی همچنین گفت: منابعی نیز در قالب وام‌های بازآفرینی شهری و تسهیلات کم بهره بنیاد مسکن برای بازسازی منازل خسارت دیده در محله سعدی در نظر گرفته شده است.

آیین پایان عملیات بازسازی و تجهیز ۲۰۷ واحد مسکونی خسارت دیده از سیل ششم فروردین ماه ۹۸ در محله سعدی شیراز / ‏‬ ۳۰ اردیبهشت ۹۸

تبدیل املاک در مسیر سیل به فضای سبز
رحیمی همچنین اظهار داشت: املاکی که در محله سعدی آزادسازی می‌شود به فضای سبز و پارک تبدیل خواهد شد و اطراف آرامگاه سعدی نیز طرحی از قبل برای آن تهیه شده که به صورت مشترک توسط شهرداری شیراز و شرکت بازآفرینی شهری کشور اجرایی خواهد شد.
استاندار فارس با بیان اینکه ۲۷۰ واحد مسکونی در سیلاب اخیر شیراز آسیب دیده بود که توسط کمک‌های دولتی و خیرین تعمیر و بازسازی و اخیراً تحویل اهالی شده است، گفت: هم اینک، منازلی که در محله سعدی دچار خسارت شده بود بازسازی شده و به جز آن واحدهای مسکونی که در مناطق دیگر شیراز و روستاهای اطراف این شهر آسیب دیده نیز اکنون در حال بهسازی است.
وی با اشاره به اینکه در سیلاب فروردین ماه شیراز به جز خسارت‌هایی که به واحدهای مسکونی وارد آمده، اسباب و اثاثیه منازل مردم نیز دچار خسارت و بعضاً نابود شده بود، افزود: افرادی که وسایل منزلشان در محله سعدی دچار خسارت شده بود، امکانات منزل از جمله یخچال فریزر، لباسشویی، اجاق گاز، تلویزیون، مواد خوراکی و … در اختیار آنها قرار گرفته و یا وسایل خودشان به صورت رایگان تعمیر شده است.
حادثه سیل شیراز رخداد تلخی بود که در ابتدای سال ۹۸ و در میانه تعطیلات نوروزی کام همه مردم ایران را تلخ کرد.
سیلاب پنجم فروردین ۹۸ از بالا دست دروازه قرآن جاری شد و ششم فروردین ۹۸ میهمان ناخوانده خانه‌های مردم این شهر خصوصاً در محله سعدی بود و در مدت چند ساعت به صدها خانه در این محله آسیب زد و اسباب و اثاثیه ساکنین را
که بیشتر آنها از قشر کم درآمد هستند با خود برد.
محله سعدی شیراز در این سیلاب بیشترین آسیب را دید و کارشناسان امر نیز دلیل آن را ایجاد خانه و کاشانه در مسیری دانستند که در گذشته مسیر رودخانه و انتقال سیلاب بوده است.
در مسیری که در گذشته رودخانه بوده اکنون خانه‌هایی ساخته شده و کانالی با طول و عرض حدود دو در دو متر از زیر محله سعدی کشیده شده که کار انتقال سیلاب احتمالی را انجام دهد که در سیل فروردین ۹۸، این کانال ظرفیت انتقال آن حجم از آب را نداشته و برخی دیگر نیز افتادن خودرویی در این مسیر و مسدودسازی کانال را عاملی برای هدایت سیلاب به روی زمین و خانه و کاشانه مردم دانسته‌اند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها