يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۵۸۷۹۱
زمان انتشار: ۰۹:۵۲     ۲۲ تير ۱۳۹۸
توئیتر که پیش از این حساب کاربری فردی جعلی موسوم به «حشمت علوی» را مسدود کرده بود حساب کاربری فرد دیگری که با معرفی خودش به عنوان «فعال حقوق بشر» ده‌ها مقاله علیه جمهوری اسلامی ایران در نشریات خارجی منتشر کرده را هم معلق کرده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، توئیتر حساب کاربری فردی را که ده‌ها مقاله علیه جمهوری اسلامی ایران در نشریات خارجی منتشر کرده بود معلق کرده است.  
  • فعال جعلی حقوق بشر ایران

حساب کاربری فردی به نام «امیر بصیری» (با شناسه amir_bas@) که خودش را «فعال حقوق بشر ایران و تحلیلگر سیاسی» معرفی کرده و از او یادداشت‌های متعددی در رسانه‌های خارجی به ویژه در مجله آمریکایی «فوربس» منتشر شده از چند روز پیش غیرفعال شده است. (عکس ۱) 

از «امیر بصیری» مقالات متعددی با موضوعات  مختلف شامل نقش زنان در تغییر نظام ایران، گسترش بحران در دوره دوم ریاست‌جمهوری روحانی، ضرورت توجه ترامپ به مشکلات اساسی برجام، دستیابی ایران به بمب هسته‌ای در اثر امتیازدهی‌های غرب و ... منتشر شده است. در تمام این مقالات زیر اسم او عنوان «فعال حقوق بشر ایران» درج شده است.  

جستجوی نام امیر بصیری به زبان انگلیسی با مجله Forbes مقاله‌هایی که به نام او در این مجله منتشر شده است را نمایش می‌دهد. (عکس ۲) او مقاله‌هایی هم در روزنامه آمریکایی واشنگتن‌اگزماینر و برخی دیگر از رسانه‌های خارجی نوشته است. (عکس۳)

  • ماجرای حشمت علوی

توئیتر یک ماه پیش حساب کاربری یک فرد ضد ایرانی دیگر موسوم به «حشمت علوی» را که او هم هزاران مطلب دروغ و تحریف‌شده علیه ایران منتشر کرده، معلق کرد. (جزئیات بیشتر)

رسانه «اینترسپت» چند روز قبل‌تر در گزارشی مشروح و با استناد به اظهارات چندین منبع مطلع و اعضای جداشده گروهک منافقین، افشا کرد که حشمت علوی یک فرد واقعی نیست، بلکه اسم رمز پروژه‌ای تبلیغاتی است که در قالب یک حساب جعلی در بسترهای مختلف شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر و فیسبوک فعالیت می‌کند.

«حسن حیرانی» از اعضای ارشد سابق گروهک منافقین که می‌گوید مستقیما با این پروژه در ارتباط بوده، به اینترسپت گفته است: «حشمت علوی شخصیتی مجازی است که توسط گروهی از اعضای شاخه سیاسی مجاهدین خلق (منافقین) گردانده می‌شود.»

به گفته حیرانی، این حساب مجازی توسط گروهی از اعضای منافقین در آلبانی مدیریت می‌شود و «هیچ وقت یک شخصیت واقعی نبوده و نیست.»

اینترسپت نوشته بود که تیمی سه نفره از اعضای گروهک منافقین مسئولیت مدیریت حساب حشمت علوی را بر عهده دارند. «رضا صادقی» یکی دیگر از اعضای سابق گروهک منافقین که اکنون در کانادا زندگی می‌کند هم این موضوع را تایید کرده است.

  • بازگشت یک حساب جعلی

از حشمت علوی هم مقاله‌های متعددی در پایگاه «فوربس»، شبکه خبری العربیه و برخی رسانه‌های دیگر  منتشر شده است. با وجود آنکه نشانه‌های آشکاری از جعلی بودن «حشمت علوی» وجود دارد، توئیتر در اقدامی عجیب چند هفته پیش این حساب کاربری را مجدداً فعال کرد. 

«جیاف گلبرگ»، کارشناس شبکه‌های اجتماعی و مؤسس شرکت «سوشال کارتوگراف» که تحلیل‌های زیادی روی حساب کاربری حشمت علوی انجام داده در واکنش به احیای حساب کاربری او نوشته است: «توئیتر ۱۰۰ درصد در حال همکاری با وزارت خارجه آمریکا و دولت ترامپ است. این یک دلیل محتمل برای بازگرداندن حساب کاربری حشمت علوی است. اینکه آیا او فردی واقعی است یا خیر مهم نیست، مسئله اینجا است که این حساب کاربری سال‌ها قوانین توئیتر را نقض کرده است.»

این کارشناس شبکه‌های اجتماعی پیش از این نقش ربات‌های وابسته به گروهک تروریستی منافقین را در فضاسازی علیه جمهوری اسلامی ایران فاش ساخته است. 

  • لشگر ربات‌های برانداز  

گلبرگ دی‌ماه سال گذشته، قبل از برگزاری نشستی ضد ایرانی در لهستان آشکار کرد الگوی فعالیت بسیاری از حساب‌های کاربری که در حمایت از این نشست توئیت انجام می‌دهند به الگوی فعالیت ماشینی شباهت بیشتری دارد تا به فرد حقیقی. (جزئیات بیشتر

برخی گزارش‌ها و اظهارنظرها در گذشته نیز به نقش ربات‌های توئیتری در تبلیغ علیه ایران در فضای مجازی اشاره کرده‌اند. شبکه خبری الجزیره اخیراً در گزارشی، ضمن مصاحبه با تحلیل‌گران سیاسی و عناصر جدا شده از گروهک تروریستی منافقین، به پشت پرده راه افتادن طوفان‌های توئیتری و ترند شدن هشتگ‌های معاندان نظام جمهوری اسلامی ایران پرداخته است.

«مارک آونز» استاد دانشگاه «اِگزتر» انگلیس پس از بررسی نحوه عملکرد حساب‌های توئیتری به الجزیره گفت: «اکثر حساب‌هایی که هشتگ‌های #ایران_را_آزاد_کنید و #تغییر_رژیم_ایران را از اواخر دسامبر (اوایل دی ۹۶) تا مِِی توئیت می‌کردند، در یک بازه زمانی چهار ماهه ایجاد شدند. این بدان معناست که استفاده زیاد از این هشتگ‌ها، نشان‌دهنده این است که آنها توسط ربات‌ها توئیت می‌شوند.»

برخی از اعضای جداشده از گروهک تروریستی منافقین تأیید می‌کنند که این گروهک برنامه‌هایی برای دامن زدن به تبلیغات علیه ایران داشته است. 

«حسن شهبازی» یکی از اعضای جداشده از منافقین گفت: «برای فعال شدن هشتگ‌ها، به ما گفته می‌شد که دقیقا روی چه هشتگی کار کنیم. کار ما این بود که با جستجوی ویدئوهای اعتراضات و نشر وبازنشر آنها، کامنت‌های خودمان را در ذیل همان ویدئوها پخش کنیم.»

وی در ادامه گفته: «ما به صورت روزانه، دستورالعمل‌هایی برای تمرکز بر روی مسائل جاری ایران دریافت می‌کردیم، مسائلی مانند بالا رفتن قیمت‌ها، بیکاری و فقر. ما باید با استفاده از توئیتر، توجه جهانیان را به این مسائل جلب می‌کردیم و به هر طریقی، جمهوری اسلامی را مقصر نشان می‌دادیم. این وظیفه روزانه ما در فضای مجازی بود.»

علاوه بر این، نشریه «مادرجونز» ماه گذشته گزارش داد گروهی متشکل از بالغ بر ۴۰۰ حساب کاربری در توئیتر هستند که به طور منظم پیام‌هایی را در مخالفت با جمهوری اسلامی ایران منتشر می‌کنند. برخی از این حساب‌های کاربری ربات، عده‌ای کاربران واقعی و عده‌ای دیگر «سایبورگ» (حساب‌هایی که توسط افراد واقعی کنترل می‌شوند اما فعالیت آنها برای انتشار پیام‌های بیشتر و سریع‌تر توسط فعالیت‌های ماشینی تقویت می‌شود) هستند. 

این حساب‌های کاربری اغلب توئیت‌هایی در حمایت از تغییر نظام ایران منتشر می‌کنند و بسیاری از آنها حامی گروه تروریستی منافقین هستند که حتی طبق تحقیقات وزارت خارجه آمریکا هیچ پایگاهی در میان مردم ایران ندارند. 

ارزیابی میزان فعالیت این شبکه توئیتری دشوار است، اما تحقیقات گلبرگ نشان می‌دهد گروهی متشکل از ۳۵۰ حساب کاربری روی هم رفته بیش از ۵ میلیون بار برای نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر از دنبال‌کننده‌های خود پیام‌هایی در این راستا منتشر کرده‌اند. 

مادرجونز نوشته مشخص نیست چه کسی این حساب‌های کاربری را هدایت می‌کند اما مواضع آنها معمولاً در راستای مواضع گروهک منافقین است. «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید یکی از حامیان این گروهک است و در جلسات آن سخنرانی کرده است. 

عکس ۱- توئیتر حساب کاربری فردی مجعول به نام «امیر بصیری» را معلق کرده است. 

جستجوی ۲- مقالات امیر بصیری به عنوان «فعال حقوق بشر ایران» در یک مجله آمریکایی

عکس ۳- امیر بصیری در روزنامه واشنگتن‌اگزماینر


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها