يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۵۸۸۵۸
زمان انتشار: ۱۲:۵۷     ۲۳ تير ۱۳۹۸
انتشار اسناد تاریخی ارتباط آیت الله منتظری با منافقین؛
تبیین ارتباط آیت الله منتظری و منافقین و واکاوی اسناد تاریخی متعدد برای ارائه چهره حقیقی و جامع از «قائم مقام معزول» از جمله مطالبی است که در کتاب «روزگار قائم مقامی» به چشم می خورد.

به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه 598، دهه شصت، دهه مظلومیت ملت ایران است. از طرفی جنگنابرابرو از طرف دیگر، شورش جلادها که در انتخابات‌های متعدد توسط مردم کنار گذاشته شده بودند. اسفبارتر اینکه «قائم مقام» رهبری از قاتلان 17 هزار نفر از مردم ایران حمایت می‌کرد و بر فشارهای روحی مردم می‌افزود. وی در حالی که سالهای قبل، منافقین راتهدید به اعدام کرده بود، در چرخشی عجیب به مدافع این گروه تروریستی تبدیل شد. ریشه‌های چرخش تاریخی منتظری چه بود؟ کتاب «روزگار قائم مقامی؛ نگاهی نو به پیشینه قائم مقامی حسینعلی منتظری» تاملی است در چرایی و چگونگی انحراف و سقوط منتظری.

تیغ سانسور مدعیان آزادی بیان!

کتاب «روزگار قائم مقامی» در تیغ سانسور دولت مدعی اعتدال گرفتار شده و بخش‌های مهمی از آن حذف گردید. بخشی از این کتاب که درباره تشکیلات منافقین در زندان بود هم مشمول حذف و سانسور گشته و حتی دو مورد از دستخط‌های امام نیز به دستور وزارت ارشاد حذف شد. کلیپ «شورش جلادها» که بر اساس مطالب کتاب مزبور ساخته شده بود نیز توسط سایت یوتیوب حذف گردید.

کتابی خاص!

درباره آقای منتظری آثار متعددی در تمجید یا نقد ایشان نوشته شده است. برخی حامیان دوآتشه و متعصب و اعضای بیت آقای منتظری از جمله مصطفی ایزدی و عمادالدین باقی، آثار متعددی در تطهیر منتظری نوشته و در مقابل، سید احمد خمینی، سید حمید روحانی، محمدی ری شهری، عباس سلیمی نمین، اسدالله بادامچیان وبرخی دیگر آثاری در نقد عملکرد آقای منتظری نگاشته‌اند. در این میان کتاب «روزگار قائم مقامی» بسیار متفاوت است. مزیت‌های این کتاب نسبت به سایر آثار مشابه، در انصاف علمی نویسندگان، انتشار ضمیمه‌های مفید و انبوه اسناد و منابع اختصاصی که بعضاً برای اولین بار منتشر می‌شوند، دیده می‌شود. همچنین نظارت علمی اساتید تاریخ از جمله حجت الاسلام حمید روحانی، دکتر محمدحسن رجبی و دکتر مظفر نامدار بر این کتاب، سطح علمی آنرا ارتقای ملموسی داده است.

«روزگار قائم مقامی» گرچه بشدت مورد سانسور دولت اعتدال واقع شد اما توانسته است ابعاد جدیدی از ظهرو و سقوط منتظری را افشا کند. مرجعیت سیاسی آقای منتظری، رمزگشایی از نامه 6/1 امام و ارائه اسناد متعدد بر اصالت این نامه، افشای مثلث نفوذ بر منتظری، تحلیل فقهی و تاریخی اعدام‌های منافقین درسال 67 و نهایتاً تجمیع اسنادی دال بر فاسد و فاسق بودن منتظری، از ابتکارات این کتاب است.

مثلث نفوذ

کتاب حاضر از یک مثلث مؤثر بر آیت الله منتظری سخن می‌گوید. مهدی هاشمی، لیبرال‌های نهضت آزادی و منافقین سه ضلع این مثلث را تشکیل می‌دهند. در این کتاب، بخلاف آنچه که گفته می‌شود تنها مهدی هاشمی عامل اصلی سقوط منتظری بود، نقش هم نشینی با لیبرال‌ها و اعتماد به منافقین در انحراف منتظری برجسته می‌شود تا خط نفوذ در ذهن و بیت وی به درستی تبیین گردد. نویسندگان با تطبیق برخی از سخنرانی‌ها و نامه‌های آقای منتظری با سایر اسناد ثابت می‌کنند که نامه‌های منتظری به امام و سخنرانی‌های او از یک مدتی به بعد، چیزی جز تکرار نوشته‌های مهدی هاشمی و سخنان اعضای نهضت آزادی نبوده است.

بی اعتنایی به مخالفت امام

روند قائم مقامی منتظری و موارد متعدد مخالفت امام با قائم مقامی وی در این کتاب به خوبی بازنمایی شده است. به گفته آیت الله محمدی گیلانی، امام پیش از انتخاب منتظری، مخالفت خود با این مساله را به اطلاع آقای هاشمی رفسنجانی رسانید اما هنگامی که در «عمل انجام شده» واقع گردید، به انتخاب خبرگان اعتراض نکرد. امام خمینی (ره) بعدها در دیدار مسولین صریحاً فرمود که منتظری به درد رهبری نمی‌خورد (ص 62) اما این بار با بی عملی خبرگان مواجه شده و نهایتاً مجبور به عزل منتظری از قائم مقامی شد.

رمز انحراف

ساده لوحی، اعتماد به جریانات لیبرال و فاسد، رمز انحراف آقای منتظری از نظر نویسندگان این کتاب است گرچه می‌توان «فشار درون خانه» را هم به این مسائل افزود! در این کتاب، برخی از سرپل‌های اطلاعاتی و خبری منتظری معرفی شده و اسناد وابستگی آنان به سرویس‌های جاسوسی سیا و موساد ارائه می‌گردد. منوچهر قربانی فر یکی از نیروهای امنیتی سازمان سیا بود که توانسته بود در بیت منتظری نفوذ قابل توجه ای کسب کرده و مورد اعتماد منتظری واقع شود.


مرجعیت سیاسی

در این کتاب اسناد متعددی بر برخورد سیاسی با مرجعیت آقای منتظری ارائه می‌شود که ازجمله آنها به اضافه کردن واژه «العظمی» به متن خبر صداوسیما توسط محمد عطریانفر اشاره کرد. ابراهیم یزدی هم در روزنامه کیهان و هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه، تعبیر آیت الله العظمی را نخستین بار برای منتطری بکار بردند تا او با این عنوان شناخته شده و در جرگه مراجع قرار گیرد در حالی که آنزمان علاوه بر امام، مراجع مشهوری چون آیات عظام خویی، اراکی، گلپایگانی، مرعشی هنوز در قید حیات بودند.

منتظری فاسق، فاسد و مفسد

امام خمینی (ره) انحراف منتظری را شاهد بود و در مجالس خصوصی تذکرات دلسوزانه خود را به وی ارائه می‌نمود اما منتظری با بی اعتنایی و بی حرمتی به استاد خود، به حدی رسیده بود که در مواردی حتی به امام هم جسارت نمود؛ امری که با اعتراض آیت الله خامنه‌ای مواجه شد و امام باز هم صبوری پیشه کرد. (در کتاب روایت رهبری تفصیل این ماجرا آمده)

امام تمام تلاش خود را برای نجات منتظری به کار بست اما «حفظ اسلام» اقتضا می‌کرد که تصمیم اساسی خود را بگیرد و جراحی بزرگی را برای حذف عنصری منحرف انجام دهد. ایشان منتظری را از قائم مقامی عزل کرده و در شب هفتم فروردین 68، دردیدار سران قوا، منتظری را شخصی «فاسق، فاسد و مفسد» نامید. (روزگار قائم مقامی، صص 126-132)

عناد و ساده لوحی؛ نقیصه موروثی

اطرافیان منتظری که نقش اساسی در انحراف «قائم مقام» داشتند، پس از عزل وی بر کینه و عناد خود نسبت به انقلاب و امام افزوده و برای گریز از بدنامی، نامه امام به منتظری را انکار یا توجیه کردند. نامه‌ای که اصل آن با دستخط امام موجود است و موسسه تنظیم و نشر آثار امام نیز صدورش را تأیید کرده و آقایان هاشمی رفسنجانی، خامنه‌ای و مشکینی هم بر نوشتن آن توسط امام شهادت داده‌اند. جالب‌تر آنکه خود منتظری به نامه مزبور پاسخ داده و صالحی نجف آبادی نیز کتابی درباره نامه مذکور نوشته است. برخی از اعضای بیت منتظری مانند عمادالدین باقی، در وقاحتی آشکار، امام را در نوشتن این نامه «بیمار» توصیف کرده تا آنرا از اعتبار بیاندازد. برخورد جاهلانه و کینه توزانه بیت منتظری با نامه امام، نشان دهنده عمق انحراف و وقاحت این بیت در برخورد با انقلاب و امام است. بیت منتظری با انتشار فایل صوتی حمایت آقای منتظری از سازمان تروریستی منافقین، نقش مهمی در انتخابات ریاست جمهوری دوزادهم ایفا کرده و با مظلوم نمایی از جلادان، تغییر جایگاه شهید و جلاد را کلید زد و هنوز هم به فتنه گری های خود ادامه می‌دهد.

کتاب حاضر به قلم آقایان سهراب مقدمی شهیدانی و محمدجواد فرج نژاد تألیف شده و توسط بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی منتشر شده است.

علاقه مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به آدرس‌های ذیل مراجعه کنند: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک 6 و با تلفن 5-22579192-021
نشانی دوم: قم، خیابان گلستان، گلستان 16، پلاک 49، تلفن: 32904231-025

این اثر در کنار کتاب «روایت رهبری»، زوج علمی کم نظیری در معرفی ماهیت حقیقی جریان و بیت منتظری و علل افول وی را شکل می‌دهند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها