أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۵۸۹۱۴
زمان انتشار: ۱۳:۵۴     ۲۴ تير ۱۳۹۸
هنوز مدیریت شهری برای برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها از مجلس مصوبه نگرفته و رئیس سازمان بازرسی، برگزاری این انتخابات را غیرقانونی اعلام کرده. با توجه به شرایط موجود به نظر می‌رسد برگزاری انتخابات در 4 مرداد امکان‌پذیر نیست.
به گزارش پایگاه 598، مدیریت فعلی شهری از شهریور 96 سکان اداره پایتخت را به دست گرفت. از آن زمان تاکنون شورایاری‌ها که یک نهاد مردمی بودند عملاً توسط مدیریت جدید تعطیل شدند. پس از اختلاف‌نظرهای جدی بالاخره اعضای شورای شهر تصمیم گرفتند تغییراتی در اساسنامه شورایاری‌ها ایجاد کنند. در یک جلسه علنی موضوعات مطرح و برخی از بندهای مصوبه از جمله سن شرکت‌کنندگان و نامزدها تغییر کرد. 


اعضای شورا در چند ماه گذشته زمان‌های متعددی برای برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها مطرح کردند ولی هیچ کدام از زمان‌ها محقق نشد و در نهایت اعلام کردند که در 4 مرداد این انتخابات به صورت الکترونیک و در مدارس برگزار می‌شود.

حرف‌و حدیث‌های زیادی در خصوص نحوه برگزاری انتخابات توسط شهرداری تهران و همچنین برگزاری به روش الکترونیک وجود داشت. 

ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کشور اعلام کرد که برگزاری انتخابات شورایاری‌ها قانونی نیست و گزارش‌هایی در این باره برای شورای شهر، وزیر کشور، رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه ارسال کرده‌ایم و موارد لازم اعلام شده است.


با وجود اینکه سازمان بازرسی کشور برگزاری این انتخابات را غیرقانونی عنوان می‌کند محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران امروز اعلام کرد که در حال رایزنی برای رفع مشکلات هستیم.

وی گفت: باید مجلس این موضوع را تصویب کند ولی هنوز توسط دولت اقدامی صورت نگرفته است. 

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه از طریق شورای عالی استان‌ها متنی آماده کرده‌ایم و در کمیسیون دولت ارائه شده است، گفت: بنده هم مأمور هستم که موضوع را پیگیری کنم و امروز با جهانگیری معاون اول رئیس جمهور صحبت می‌کنیم.

به گفته هاشمی، قاضی سراج از آنها خواسته با سران سه قوه در این خصوص صحبت کنند ولی آنها با آقای روحانی صحبت کردند، رئیس جمهور موضوع را به زیرمجموعه ارجاع داده و اعلام کردند که لازم نیست با سران قوای دیگر موضوع مطرح شود. 


وی ادامه داد: لازم است زودتر در مجلس موضوع تصویب شود البته همیشه این موضوع مدنظر بوده ولی بعد از انتخابات فراموش کرده‌اند.

با توجه به اینکه فقط 12 روز تا آغاز برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها در تهران بیشتر نمانده است اما هنوز مدیریت شهری مراحل قانونی برگزاری انتخابات را طی نکرده است و برگزاری این انتخابات در تاریخ اعلام شده در هاله‌ای از ابهام است. 

مرتضی طلایی رئیس ستاد چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌ها در این باره به خبرنگار فارس، گفت: طرح موضوعات این چنینی از قبل مطرح بوده است و بارها قرار بود این موضوع در شورای عالی استان‌ها مطرح شود و در دو سال گذشته هم این موضوع مطرح شده ولی نتیجه‌ای نداشته است و اساساً مجلس و شورای نگهبان نظرشان با این موضوع هماهنگ نیست و نظر دیگری دارند.


وی به بررسی انجام این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت اشاره کرد و گفت: زمانی که بنده در کمیته شهری بودم این موضوع در دبیرخانه مجمع نیز به نتیجه نرسید لذا در دوره چهارم هم تنها چیزی که دست ما را گرفت مصوبه هیأت دولت بود که بر اساس آن وزارت کشور برای برگزاری انتخابات همکاری لازم را انجام داد. 

به گفته طلایی، در این دوره تاکنون چنین مصوبه‌ای ارائه نشده است و برحسب روابط داخلی صحبت‌هایی صورت گرفت و شنیده شده  که توافقات لازم برای برگزاری انتخابات با وزارت کشور انجام شده است.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد برگزاری انتخابات در 4 مرداد شدنی نیست، گفت: باید مراحل قانونی طی شود.

به گفته عضو سابق شورای شهر تهران، برابر اخبار به دست آمده فقط 27 درصد ثبت‌نام‌کنندگان در این دوره از انتخابات از اعضای سابق شورایاری‌ها بوده‌اند و 73 درصد باقی‌مانده در دو گروه خانواده کارکنان شهرداری و اعضای حزب اتحاد ملت بوده‌اند.

طلایی گفت: بالغ بر 50 درصد خانواده کارکنان شهرداری و بقیه از تشکیلات حزب اتحاد ملت بودند که برای این دوره ثبت‌نام کردند و استقبال عمومی مردم کم بوده است.
وی با تأکید بر این موضوع که بهتر است شورای شهر در این موضوع ورود کند، گفت: اگر نیاز است انتخابات را به تعویق بیندازند و سازوکار قانونی را فراهم کنند. 
طلایی گفت: عموم تحلیل‌گران معتقد هستند که حزب اتحاد ملت می‌خواهد کرسی شورای محلات را در دست بگیرد.

شورای شهر تهران می‌توانست در 2 سال گذشته ساز و کار قانونی برگزاری انتخابات شورایاری‌های را فراهم کند ولی این امر رخ نداد و حال در آستانه برگزاری انتخابات هنوز مصوبه ای دریافت نشده است.

پرویز سروری عضو ستاد چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌ها در این باره به خبرنگار فارس، گفت: رئیس سازمان بازرسی اعلام کرد که برگزاری انتخابات غیرقانونی است و باید روال قانونی خود را طی و از مجلس مصوبه و از شورای نگهبان تأییدیه بگیرد.

وی با تأکید بر این موضوع که طی این مراحل زمان‌بر خواهد بود، گفت: قانع کردن مجلس برای انتخابات شورایاری‌ها موضوع مختلفی است که ناظر کیست، مجری کیست و ... باید روند قانونی برگزاری انتخابات طی شود.

 
سروری با تأکید بر این موضوع که چرا در دو سال گذشته مدیریت شهری این کار را انجام نداده است، گفت: اساساً این افراد اعتقادی به شورایاری‌ها نداشته و حق قانونی نمایندگان مردم را از آنها سلب و تشکیلات را به هم ریختند.

وی با تأکید بر این موضوع که انتخابات ناظر و مجری می‌خواهد گفت: ناظر و مجری مشخص نیست و حرف و حدیث‌های زیادی در خصوص الکترونیکی برگزار کردن انتخابات وجود دارد همچنین در خصوص تأیید صلاحیت‌ها هم بحث‌های زیادی مطرح شده است و با تمام این موضوعات قرار است انتخاباتی ابهام‌برانگیز در تهران برگزار شود که باید مسؤولان ذیربط در این قضیه ورود کنند.

بر اساس این گزارش، ساز و کار برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری ها مشخص نیست و  هنوز هم برگزار کننده گان مراحل قانونی برگزاری انتخابات را طی نکرده‌اند و هیچ مسؤولی در این باره پاسخ شفاف نمی دهد و همچنان سرنوشت این نهاد مردمی در بلاتکلیفی است.

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها