أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۴۵۹۰۱۵
زمان انتشار: ۱۴:۵۱     ۲۵ تير ۱۳۹۸
معاون بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی با بیان اینکه تب کریمه کنگو تاکنون جان ۵ نفر را گرفته است،گفت: تعداد مبتلایان به این بیماری با افزایش آگاهی و آموزش کاهش یافته است.

به گزارش پایگاه 598، کریم امیری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه هر سال با گرم شدن هوا شاهد طغیان جمعیت کنه‌ها و شیوع بیماری تب کریمه کنگو در کشور هستیم، گفت: البته گاهی نیز ممکن است عکس این اتفاق رخ دهد به عنوان مثال هوا آنقدر گرم شود که جمعیت خود کنه‌ها را نیز از بین ببرد و باعث نابودی آنها شود ولی در گرمای هوا معمولاً با افزایش جمعیت کنه‌ها مواجه هستیم، به ویژه در تیر و مردادماه این اتفاق زیاد رخ می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه هر سال بیشترین موارد بیماری را در این ماه‌ها داریم، ادامه داد: به همین دلیل به مردم و به ویژه دامداران توصیه می‌کنیم در تیر و مرداد نسبت به این مساله هوشیار باشند و به خصوص دامداران به سمپاشی دام‌ها و جایگاه آنها اقدام کنند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه مردم از کشتار و ذبح دام خارج از کشتارگاه جدا خودداری کنند، تصریح کرد: درست است که این بیماری توسط کنه از دام به دام و از دام به انسان منتقل می‌شود اما یک راه مستقیم انتقال نیز وجود دارد و آن این است که افرادی که دام مبتلا را سر می بُرند اگر هنگام کشتار، بدن این افراد کوچک‌ترین زخمی داشته باشد یا اینکه خون دام مبتلا به گوشه چشم آنها بپاشد احتمال اینکه این فرد هم مبتلا شود بسیار زیاد خواهد بود.

امیری ادامه داد: همچنین مصرف گوشت دام آلوده به صورت ناپخته و یا مصرف جگر آن به صورت خام یا نیم پز احتمال آلودگی به بیماری را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه براساس آمار وزارت بهداشت تاکنون حدود ۶۱ نفر در کشور به این بیماری مبتلا شده اند، اضافه کرد: تعداد افراد مبتلا نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۰ نفر کمتر است. سال گذشته در همین زمان تعداد افراد مبتلا بیش از ۸۰ نفر بوده و تا آخر سال تعداد مبتلایان به ۱۵۸ نفر رسید. امسال امیدواریم تعداد مبتلایان به ۱۰۰ نفر هم نرسد.

چگونه خطر ابتلاء به تب کریمه را از بین ببریم؟

امیری درباره دلایل کاهش ابتلاء به این بیماری در سالجاری توضیح داد: افزایش آگاهی مردم از جمله دلایل این امر است، چون بهترین راه پیشگیری از این بیماری آموزش عنوان شده و هرچقدر مردم آگاه‌تر باشند تعداد مبتلایان نیز کاهش می‌یابد. آموزش اولین حرف را در کنترل این بیماری می‌زند. مردم اگر گوشت‌های بهداشتی مصرف کنند و از ذبح غیربهداشتی خودداری کنند از بیماری پیشگیری خواهد شد. به کسانی هم که با دام سر و کار دارند توصیه می‌کنیم سمپاشی دام و جایگاه آن را به موقع انجام دهند که عمل به این توصیه‌ها کنترل را آسان می‌کند.

وی افزود: سازمان دامپزشکی نیز به محض اینکه یک مورد را وزارت بهداشت گزارش می‌کند، در منطقه حضور می‌یابد، تمام آن منطقه را تا شعاع سه کیلومتر سمپاشی می‌کند و تمام عواملی را که می‌تواند باعث انتقال بیماری شود از بین می‌برد.

این مقام مسئول با بیان اینکه اگر مردادماه را پشت سر بگذاریم با فروکش بیماری مواجه خواهیم بود، ادامه داد: تاکنون ۵ نفر در کشور بر اثر ابتلاء به این بیماری فوت کرده اند.

امیری اظهارداشت: کسانی که فوت کرده اند در استان‌های سیستان و بلوچستان، گیلان و اردبیل بوده اند برخی از این افراد نیز یا مبتلا به سرطان خون بوده اند یا سن آنها زیاد بوده است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها