أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۴۵۹۰۷۲
زمان انتشار: ۰۹:۱۹     ۲۷ تير ۱۳۹۸
صدا قطع، سیما تار...
... اگر چنین خبری حقیقت داشته باشد چیزی نیست جز سقوط اخلاقی، سقوط در دیکتاتوری و گذر از آزادی و زیر پا گذاشتن دموکراسی و آزادی بیانی که سال‌ها در شعارهایشان مطرح کرده‌اند.
به گزارش پایگاه 598، پس از پخش سریال «گاندو» که داستان واقعی یکی از جاسوس‌های آمریکا در ایران را به تصویر کشید، دولت تدبیر و امید بر آن شد تا گروکشی بودجه بر محتوای تولیدی رسانه ملی تاثیر بگذارد.

مجموعه تلویزیونی «گاندو» به کارگردانی «جواد افشار» مدتی پیش از شبکه سه سیما به روی آنتن رفت. آنچه این سریال را از سایر آثار تلویزیون متمایز کرده، موضوع این اثر است که به یک پرونده واقعی می‌پردازد. پرونده‌ای متعلق به جیسون رضائیان که یک جاسوس ایرانی- آمریکایی است و سریال طبق گفته سازندگان با بهره‌گیری از اسناد موجود و به طور کاملاً واقعی ساخته شده بود.

این سریال در زمان پخش به بیان مواردی پرداخت که مردم کمتر از آن اطلاع داشتند و به نوعی «گاندو» در این زمینه روشنگری دقیقی را رقم زد. اما هنوز مدتی از پخش سریال نگذشته بود که با وجود استقبال بالای مردم از سریال، موضع‌گیری‌های دولتی درباره «گاندو» شدت گرفت و افرادی نظیر حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه راجع به آن اظهارنظر کردند که البته تلاش آشنا در این میان بیشتر از سایرین بود و وی با زدن توئیت‌های متوالی تلاش کرد تا عرصه را بر سازندگان تنگ کند که در این میان موفق هم بود و بخش‌هایی از «گاندو» پس از اعمال فشار حذف و تغییر کرد.

ولی تلاش‌های دولت به همین جا ختم نشد و در گامی جدید برای کنترل محتوای برنامه‌های تلویزیون شرط و شروط جدیدی را برای صداوسیما تعیین کرده است که از جمله آنها می‌توان به انتخاب ۲ ناظر در شورای نظارت بر سازمان صداوسیما اشاره کرد. اگر این طرح اجرایی شود، نمایندگان دولت ابتدا باید طرح‌های مورد نظر صدا و سیما برای ساخت را ارزیابی کرده و پس از آن به اجازه بدهند که آیا این اثر ساخته شود یا خیر.

در همین راستا نیز طبق شنیده‌ها تخصیص بودجه سه‌ماهه دوم صداوسیما صفر شده و بناست با ندادن بودجه صداوسیما از سوی دولت، اعمال فشار بیشتری برای پذیرفتن شرایط به صداوسیما وارد شود. این اولین بار نیست که در طول سال‌ها صداوسیما که یک سازمان مستقل به حساب می‌آید، از سوی دولت‌ها تحت فشار قرار گرفته و مجبور شده برای تأمین اعتبارت خود به موارد تحمیلی تن بدهد. به نظر می‌رسد مورد اخیر «گاندو» فرصتی فراهم کرده تا موضوع مستقل‌شدن بودجه سازمان صداوسیما در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد تا صداوسیما بتواند به‌عنوان یک رسانه مستقل و حرفه‌ای و بدون تحت فشار گرفتن از سوی دولت‌های مختلف کار خود را انجام بدهد.

دولت از ظرفیت اعتبارات خود سوءاستفاده می‌کند
نصرالله پژمان‌فر نماینده مجلس شورای اسلامی در همین رابطه گفت: اینکه دولت در موضوع سریال گاندو ورود پیدا کرده، سوءاستفاده‌ای است که دولت از ظرفیت اعتبارات خود انجام می‌دهد. نباید این کار را انجام بدهد. به هر حال صداوسیما شورای نظارت دارد و اگر دولت هم گلایه‌ای دارد، می‌تواند آنجا مطرح کند و اگر اشکالی هم دارد باید از همان مسیر تعقیب شود. وی ادامه داد: اما اینکه ما انتظار داشته باشیم رسانه ملی یک رسانه دولتی باشد، کما اینکه متأسفانه در جراید این کار را انجام داده، کار درستی نیست. هر روزنامه‌ای که در وصف دولت مطلب نوشته بیشترین حمایت را داشته و بیشترین یارانه را از آن خود کرده است. هر روزنامه‌ای که کمی انتقاد کرده، شدیدترین برخوردها، مجازات‌ها و تحریم‌ها را دیده و اعتبار کمتری هم دریافت کرده است. پژمان‌فر تأکید کرد: نتیجه این مسئله تک‌صدایی و دیکتاتوری در کشور است و ما باید تأمل انتقاد را داشته باشیم. امروز تریبون صداوسیما خود یکی از تریبون‌هایی است که دولت از آن بیشترین بهره‌برداری را دارد و دائم رسانه ملی مورد انتقاد است که چقدر این تریبون باید در اختیار دولتی‌ها قرار داده شود تا مسائل غیرواقعی را به مردم منتقل کنند. این کار یک کار بسیار غلطی است و خلاف شعارهایی است که دولت تا به حال آنها را مطرح کرده است. مردم تا به حال صدها مورد دیده‌اند که دولت به شعارهایش عمل نکرده و امیدوارم که این برخورد با صداوسیما کارنامه سنگین و رو به سیاهی دولت را سنگین‌‌تر نکند.

وی تصریح کرد: گاندو مستندات تاریخی کاملاً روشنی دارد که شاید ملاحظات طبقه‌بندی‌شده برخی اسناد اجازه نداده که موضوع بیشتر از این بیان شود. ما امروز یک جریان نفوذ و همراهی با این جریان را دیده‌ایم و گاندو بخشی از این واقعیات را نشان داده است. به نظر من سریال گاندو موفق بود و شاهد بر این موفقیت هم استقبال بیش از حدی بود که مردم از این سریال داشتند و شما نگاه کنید این سریال بیش از حد، علی‌رغم تحریم‌هایی که انجام دادند و حرف‌هایی که برخی زدند که ما اصلاً تلویزیون را تماشا نمی‌کنیم و اصلاً وقت برای تلویزیون نمی‌گذاریم و اخبار را از مسیرهای دیگر دنبال می‌کنیم، اما در عین حال توانست مخاطبان بسیاری را به خود جذب کند و من دست‌مریزاد می‌گویم و نامه‌ای هم که ۱۵۵ نفر از نمایندگان مجلس امضاء کردند، این خود هم تأیید مجلس را در پی دارد و هم تأیید مردم را و نباید انتظار داشته باشیم که برخی که اتفاقاتی را پنهانی انجام داده‌اند، پس از عیان شدن آن ناراحت نشوند. امیدوارم گاندو ادامه‌دار شود. در دولت به اندازه‌ای از این چهره‌ها و شخصیت‌ها داریم که اگر تا ۱۰۰ سال دیگر صداوسیما بخواهد چند تای آنها را سریال کند، سوژه وجود داشته باشد.

وی درباره اعمال به هر حال دولت این کار را می‌کند و مسئله‌ای نیست که در انجام یا نشدن آن تردید داشته باشیم و پیش از این هم انجام داده است و به نفع دولت نیست و ما نباید به جای مردم تصمیم بگیریم و بگوییم که هرچه ما می‌گوییم بشنوید و ببینید و بپذیرید. این مسیر غلطی است که دولت در پیش گرفته است.

قطع بودجه صداوسیما به خاطر گاندو با ادعاهای دولت مغایرت دارد
سیداحسان قاضی‌زاده‌هاشمی، عضو شورای نظارت بر صداوسیما در گفت‌وگو با «عصر ایرانیان» در واکنش به اقدام دولت علیه صدا و سیما اظهار کرد: اطلاع پیدا کردیم که دولت به خاطر پخش سریال گاندو کل بودجه صدا و سیما در سه‌ماهه سوم را قطع کرده است. وی بیان کرد: این موضوع حتماً در شورای نظارت بر صدا و سیما بررسی خواهد شد و همه تلاشم را برای احقاق حق رسانه ملی به کار خواهم گرفت. نماینده مردم فریمان در مجلس با بیان اینکه اقدام دولت علیه صدا و سیما با ادعاهای رئیس جمهور مغایرت دارد، تصریح کرد: می‌بینیم که دولت به راحتی علیه صدا و سیما اقدام می‌کند و دهان منتقدان خود را می‌بندد، با این اقدامات سعی بر آن دارند تا رسانه ملی را تحت فشار قرار داده و موضع انتقادی و مردمی آن را عوض کنند.

فشار بودجه‌ای دولت علیه صدا و سیما بچه‌گانه است
حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در واکنش به این اتفاق، با تأکید بر این نکته که مجلس با این تصمیم کودکانه دولت مقابله می‌کند به تسنیم، گفت: بعید می‌دانم و دولتی‌ها را عاقل‌تر از این می‌بینم که بچگی کنند و بدلیل پخش سریال «گاندو» به صدا و سیما فشار بودجه‌ای وارد کنند.

وی تأکید کرد: اگر چنین خبری حقیقت داشته باشد چیزی نیست جز سقوط اخلاقی، سقوط در دیکتاتوری و گذر از آزادی و زیر پا گذاشتن دموکراسی و آزادی بیانی که سال‌ها در شعارهایشان مطرح کرده‌اند. نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه، تکلیف صدا و سیما را قانون مشخص کرده است و در سطح تصمیمات کلان کسی نمی‌تواند بر صدا و سیما فشار وارد کند، گفت: اینکه دولتی‌ها بگویند باید پیش از ساخت برنامه‌ها یا سریال‌ها فیلمنامه در شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما به تائید ما برسد‌ غیرقانونی است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: دولتی‌ها و شخص رئیس جمهور باید برای تولید و پخش سریال «گاندو» از صدا و سیما تقدیرهم بکنند چرا که سریال گاندو چیزی نبود جز نمایش نفوذ و آسیب‌پذیری مسئولان که باید مدام محطاط و مراقب باشند. به گزارش تسنیم، حسینعلی حاجی دلیگانی درباره فشار بودجه‌ای بر صدا و سیما هم گفت: باید با اصلاح قوانین در مجلس تمهیداتی بیندیشیم که صدا وسیما نیازمند دولت نباشد و دولتی‌ها نتوانند چنین تصمیمات ناصوابی برای رسانه ملی  بگیرند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها