أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۴۵۹۰۸۲
زمان انتشار: ۱۴:۱۱     ۲۷ تير ۱۳۹۸
رئیس قوه قضائیه گفت: اگر نظام پولی و بانکی اصلاح نشود هر روز شاهد یک پرونده خواهیم بود، دولت باید دست از تصدی گری بردارد و ناظر باشد نه متصدی، بیش از ۸۰ درصد اقتصاد ما دولتی است.
به گزارش پایگاه 598، آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه در بیست و چهارمین گردهمایی سراسری ائمه جمعه کشور که با عنوان همگام با گام دوم انقلاب اسلامی و با حضور بیش از ۹۰۰ تن از ائمه جمعه سراسر کشور برگزار شد، گفت: موضوع عدالت و مبارزه با فساد یکی از مأموریت‌های ۷-۸ گانه ای بود که مقام معظم رهبری برای همه آحاد مردم به ویژه مسئولان اعلام کردند. در مفاهیم دینی ما بعد از توحیدشاید هیچ مفهومی فراگیرتر و گسترده‌تر از عدالت نباشد. عدالت و خلقت، عدالت و بعثت، عدالت و معاد، عدالت و فرج، عدالت انفسی، عدالت آفاقی، عدالت اقتصادی، عدالت اجتماعی، عدالت قضایی و عدالت اداری. در همه حوزه‌ها عدالت بسیار مفهوم گسترده و فراگیری در منابع دینی ما دارد.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: در رأس نظام اسلامی، امام عادل است اما اگر بخواهید تمام جامعه مزه شیرین عدالت را به کام خود حس کند، اقتضائات و لوازمی دارد. در حوزه قانونگذاری، قانون عادلانه و در حوزه اجرا مجریان باید عادل باشند. صفت عدالت باید در خصوص همه کسانی که در جای جای نظام خدمت رسانی می‌کنند برقرار باشد تا همه جامعه مزه شیرین عدالت را به کام خود حس کنند. اگر یک نفر در حوزه کوچکی عدالت را اجرا نکند، در همان حوزه مشکلات بسیاری ایجاد می‌شود.

رئیسی گفت: گام دوم انقلاب اسلامی دربیانیه بلند مقام معظم رهبری کاملاً تبیین شده و آرمان‌های بلندی که باید پیش روی همه مسئولان در آینده نظام باشد، در این بیانیه تبیین شده است.

رئیس قوه قضائیه اظهار داشت: اگر عدالت اعطاء همه حق به ذیحق باشد خروج از عدالت فساد است. آنچه زیبنده نیست فساد است چه خرد و چه کلان. برخی اقدامات تقدم رتبی دارد. مثل بستن منافذ فساد در قانونگذاری که وظیفه قوه مقننه است. مثل از بین بردن بستر فساد که وظیفه قوه مجریه است.

رئیسی افزود: اگر نظام پولی و بانکی اصلاح نشود هر روز شاهد یک پرونده خواهیم بود. باید نظام پولی و بانکی اصلاح شود و این در همه برنامه‌ها تأکید شده است. دولت باید دست از تصدی گری بردارد و ناظر باشد نه متصدی. بیش از ۸۰ درصد اقتصاد ما دولتی است و خصوصی سازی باید انجام شود. کاهش تصدی گری دولت باید انجام شود. در خصوصی سازی مشکلاتی ایجاد شد که چند مرتبه در سخنان مقام معظم رهبری مطرح شد. احراز توانایی کسی که می‌خواهد بپذیرد و دوم وقتی که واگذار شد توانمندسازی بخش خصوصی باید انجام شود.

وی یادآور شد: آنچه بر عهده قوه قضائیه است هم در بخش نظارت و هم در قضاوت است. عمدتاً در ذهن‌ها، قضاوت مطرح می‌شود اما دستگاه قضایی در بخش نظارت هم وظیفه دارد و مقام معظم رهبری در این مورد به بنده حقیر هم امر فرمودند.

رئیسی گفت: برای اجرای عدالت در جامعه گام‌هایی هست که ضروری برداشته شود، اولی که بسیار اهمیت دارد آن است که معنویت، اخلاق، توجه به اجرای قانون، بین همه آحاد به ویژه مدیران افزایش پیدا کند. هر چه معنویت افزایش یابد شاهد کاهش جرم خواهیم بود، در این حوزه نقش علما به ویژه ائمه جمعه نقش برجسته ای است. امروز در نظام مدیریتی می‌گویند کارامدترین نظام کنترلی خودکنترلی است. آنکه به خداوند باور داشته باشد در خلوت خود محضر خداوند را حس می‌کند و آن کس که ندارد قانون را پیش روی خود می بیند.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: دومین گام ارتقا احساس مسئولیت است و آنکه در جامعه منکر انجام نشود و معروف گسترش پیدا کند، امر به معروف و نهی از منکر بسیار اهمیت دارد، دشمن می‌خواهد حساسیت زدایی ایجاد و یاس ایجاد کند. فرد بی حس کسی که نسبت به ترک منکر احساس مسئولیت نکند در روایات مرده شمرده شده است. ائمه جمعه به دنبال آن هستند که حس مسئولیت را در جامعه ایجاد کنند اما این زحمت دارد.

وی تصریح کرد: در قوه قضاییه اعلام کردیم حتماً از آمران به معروف و ناهیان از منکر حمایت خواهیم کرد گزارشگران فساد باید مورد تشویق قرار بگیرند. کسی که گزارش داد که در یک اداره فساد و منکری انجام می‌شود باید مورد تشویق قرار بگیرد.

رئیسی ادامه داد: سومین نکته که می‌تواند در اجرای عدالت اثرگذار باشد سازمان‌هایی است که نظارت درآن نهادینه شده است که هم در قوه مقننه و هم در قوه مجریه و هم در قوه قضاییه هیچ مدیری را نمی‌شناسم که وظایفش توام با نظارت نباشد. قبل از سازمان‌های برون دستگاهی مدیران درون دستگاه هم وظیفه نظارت دارند اگر کار به دستگاه قضایی برسد با صدور حکم مناسب مردم اجرای عدالت را خواهند دید.

رئیسی افزود: در شان نظارت هم به دنبال پیشگیری از وقوع جرم هستیم، نقش ائمه را در این حوزه بسیار برجسته می‌دانیم، اولین شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم را تشکیل داده ایم که با حضور سه قوه است و امیدواریم بعد از این هم تداوم پیدا کند. من هیچ مدیر و سازمانی در کشور نمی‌شناسم که وظیفه پیشگیری از وقوع جرم دارند همه باید پای کار باشند و در این رابطه دنبال آن هستیم که از توان همه بخش‌های جامعه بهره ببریم.

آیت الله رئیسی گفت: نکته بعد که شما ائمه جمعه را در آن به همکاری می‌طلبم کاهش ورودی پرونده است آنچه را که با کدخدامنشی و فرهنگ ما قابل حل است نباید به دستگاه قضا بیاید. مسائل مالی و خانوادگی ما می‌تواند به دستگاه قضا نیاید. راهکار مشکلات خانوادگی حکم قاضی نیست کما اینکه قاضی ما حکم به جدایی می‌دهد اما فردا زوج به زندگی ادامه می‌دهند یا بالعکس آن معلوم است موضوع جای دیگری تعیین می‌شود.

رئیس قوه قضاییه در پایان با تاکید بر اینکه اصلاح را از قوه قضاییه شروع کردیم، چون حضرت آقا فرمودند تیشه را با دستمال کثیف نمی‌توان پاک کرد، گفت: امیدواریم با دعای خیر شما و اخلاص مقام معظم رهبری و خانواده معزز شهدا و دعای ایثارگران و جانبازان خداوند متعال عنایت کند تا گام‌هایی که مورد رضایت او است برداریم. بنده ماموریت دارم وظیفه صیانت خودمان را نسبت به ارزش‌های اسلامی و ارتقا اعتماد عمومی نسبت به نظام در دستور کار داشته باشم و در این جهت حتماً دشمنان را مایوس می‌کنیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها