يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۵۹۷۰۴
زمان انتشار: ۱۲:۱۹     ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
آیت‌الله میرباقری در برنامه جهان آرا:
نماینده مجلس خبرگان رهبری عنصر شهادت طلبی، تجمع‌های عظیم مذهبی و بر افراشتن پرچم حق در جامعه را از شاخصه‌های مهم دینداری مردم برشمرد و عنوان کرد: در ارزیابی نسبت به مظاهر دینداری باید به موج هجوم دشمن توجه کرده و نباید جامعه را متهم به بی دینی کرد.
به گزارش پایگاه 598، شب گذشته (چهارشنبه 9 مرداد) برنامه جهان آرا با موضوع تبیین بیانیه گام دوم انقلاب با حضور آیت الله میرباقری عضو مجلس خبرگان رهبری از شبکه افق پخش شد. در ابتدای این برنامه آیت الله سید مهدی میر باقری نماینده مجلس خبرگان رهبری  در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره اینکه مبنای بیانات امیدوارانه رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم چیست، گفت: یکی از جلوه‌های این بیانیه این است که سرشار از امید بخشی و‌ بیان نعمت‌هایی است که خداوند به ملت ما داده است تا بتوانند سختی‌ها را پشت سر بگذارند. حرکت در راه خدا همواره با سختی همراه است و روح انسان در سختی‌ها است که بزرگ می‌شود و سنگینی بارهای بزرگ را از دوش انسان بر داشته می‌شود.


میرباقری با مقایسه بین دوران صدر اسلام و دوران کنونی گفت: دوران ما با دوران پیامبر شباهت‌هایی دارد اما در مقیاسی متفاوت زیرا پیامبر اسلام وظیفه سر پرستی امت اسلامی و بلکه جامعه بشری را داشتند اما سختی‌هایی که برای ما پیش می‌آید از جنس همان سختی‌ها ولی در مقیاسی کوچکتر است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در این بیانیه امیدواری با یک نگاه کلان بیان شده است. خداوند در قرآن به پیامبر وعده بزرگی را می‌دهد که در روایات از آن به دوران رجعت تعبیر شده است. وقتی به این وعده خداوند به پیامبر نگاه می‌کنیم در نگاه اول می‌بینیم که این وعده برای آینده خیلی دور است اما ما باید عظمت و بزرگی‌ طراحی خداوند را بفهمیم تا بتوانیم صبر کنیم و اگر نتوانیم این کار را بکنیم ضربه می‌خوریم.

وی در بیان شاخصه‌های رشد جامعه پس از انقلاب گفت: بی‌شک جامعه ما دین دار تر شده است. شاخص اصلی دینداری ولایت و تولی با اهل بیت است. اصلی ترین شاخص دینداری دفاع از پرچم خدا در مقابل پرچم کفر است و این همان چیزی است که مردم ما طی این چهل سال بار سنگین آن را بر دوش کشیدند و سختی‌های این مسیر را تحمل کردند. این حجم هجوم دشمن به هر ملتی شده بود قطعا سقوط کرده بود. اگر ملتی زیر پرچم مستکبرین بروند اما شب ‌و روز نماز بخوانند باز هم در دینداری ضعف دارند.

میرباقری عنصر شهادت طلبی، تجمع‌های عظیم مذهبی و بر افراشتن پرچم حق در جامعه را از شاخصه‌های مهم دینداری مردم برشمرد و عنوان کرد: در ارزیابی نسبت به مظاهر دینداری باید به موج هجوم دشمن توجه کرده و نباید جامعه را متهم به بی دینی کرد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: برخی در دوره‌ای با انقلاب همراهی می‌کردند اما وقتی سختی‌های راه را دیدند گذشته را مورد انتقاد قرار دادند اگر این دسته می‌خواستند جلودار مردم باشند هرگز انقلاب نمی‌کردند. جامعه شیعه از اول دوران غیبت که با مفهوم انتظار آشنا شده است منتظر تحقق دولت کریمه‌ای بوده که همه انبیا در جهت تحقق آن تلاش کردند. انتظار سه رکن دارد که یکی از آنها اهتراز است. یعنی جامعه منتظر جامعه‌ای است که مرزبندی ها را به دقت رعایت می‌کند و به شدت مواظب است که استحاله نشود. پس در قدم اول ما باید مواظب باشیم تا استحاله نشویم.

میرباقری عنوان کرد: قدم بعدی درگیری است و اگر شما ایستادگی کردید این درگیری تبدیل به یک درگیری همه جانبه می‌شود. البته منظور از این درگیری صرفا درگیری نظامی نیست بلکه منظور از آن یک درگیری همه جانبه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی است.

وی با بیان اینکه اگر ما در راه دفاع از اعتقاداتمان حتی مجبور به جنگ نظامی شویم یک امر کاملا اخلاقی است گفت: زمانی که بوش جنگ بر علیه دنیای اسلام را آغاز کرد 60 نفر از تئوریسین‌های آمریکایی نامه‌ای نوشتند ودر آن ضمن دفاع از این اقدام بوش تاکید کردند که این جنگ یک جنگ کاملا اخلاقی است زیرا از ارزش‌ها آمریکایی دفاع کرده و آنها را گسترش می‌دهد.

عضو مجلس خبرگان رهبری سازندگی را رکن سوم انتظار عنوان کرد و اظهار داشت: این استراتژی علمای شیعه در طول تاریخ بوده و بر اساس این سه اصل بوده است که جامعه شیعه در طول تاریخ شکل گرفته است.

وی با اشاره به موضوع مذاکره ایران و آمریکا طی سال‌های اخیر گفت: باید دید ما با چه رویکردی مذاکره را تعریف می‌کنیم. اگر رویکرد ما در مذاکره غلبه تمدنی باشد این خوب است و منتهی به اتمام حجت می شود. اگر مذاکره برای هماهنگی با جامعه کفار باشد این حتما بد است. ما طی این چند سال پیروز مذاکره بودیم. برخی هم به دنبال مذاکره بودند تا ما تبدیل به یکی از عناصر هماهنگ با تمدن غرب شویم‌ و از رقابت تمدنی با غرب دست برداریم.

میرباقری ادامه داد: تمدن غربی یک تمدن ضد دین است و اصلی ترین شاخصه آن زمینی کردن تمدن انسان است. ما با چنین تمدنی مواجه هستیم و باید در مقابل آن یک حرکت تمدنی ایجاد می‌کردیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: در مقابل این تمدن در ابتدا می‌بایست یک انقلاب اسلامی بدون وابستگی به شرق و غرب صورت می‌گرفت که حضرت امام این کار را کردند. بعد از انقلاب می‌بایست یک نظام اسلامی شکل بگیرد و بعد از تحقق آن، رقبای تمدنی ما را شناختند و با ما درگیر شدند و به تعبیر رهبر انقلاب نظام دو قطبی در جهان تبدیل به نظام سه قطبی شد.

وی تاکید کرد: در این درگیری یک قطب که کمونیست‌ها بودند شکست خورده و حذف شدند و امام نامه پایان آن را در ده سالگی انقلاب نوشتند. رقیب بعدی ما که لیبرال دموکراسی است در حال سست شدن است. وقتی ما وارد این مرحله شدیم موضوع برخورد تمدن‌ها مطرح شد و جنگ همه جانبه علیه ما را آغاز کردند. در این حدود 19 سالی که از این درگیری همه جانبه می‌گذرد ما نسبت به آمریکایی‌ها قوی‌تر شده‌ایم.

 میرباقری گفت: حال اگر مذاکره بر این مبنا است که ما تمدن برتر هستیم و می‌خواهیم حجیت خودمان را اثبات کنیم این مذاکره خوب است. غرب این موضوع را فهمید و می‌خواست با طرح موضوع مذاکره در ما خطای محاسباتی ایجاد کند و امپراطوری رسانه‌ای خود را به کار گرفت تا بگوید انقلاب اسلامی تمام شده است و این رقیب تمدنی را از سر راه برداشته است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه الان مذاکره به نقطه‌ای رسیده است که غرب نمی‌تواند این مذاکره را بپذیرد و وقتی به این نقطه رسید آن مذاکره را زیر پا گذاشت گفت: ما درحال رسیدن  به نقطه‌ای هستیم که یا غرب تسلیم می‌شود یا اینکه ما از این مذاکره سرافراز بیرون می‌رویم و‌ تمام هفت سال تبلیغی که علیه ما کردند فرو می‌ریزد و آمریکا تا کنون نتوانسته دوگانه اسلام و غرب را از بین ببرد. امروز به نظر من آمریکایی‌ها باطرح مسائلی مانند چین و روسیه به دنبال احیای جنگ سرد هستند و حتی به نظر بنده طرح موضوع کره شمالی هم برای از بین بردن دوگانه اسلام و غرب است. امروز می‌شود از این ظرفیت استفاده کرد و حتی از شرایط قبل از مذاکره هم یک قدم جلوتر رفت.

وی با بیان اینکه بیانیه گام دوم لایه‌های مختلفی دارد عنوان کرد: ‌در یک لایه همه مخاطب آن هستند. در یک لایه هم یک نسل انقلابی نخبه مخاطب آن هستند. انقلاب اگر می‌خواهد حرکت کند باید جوشش داشته باشد و این نیاز به یک نسل جهادگر دارای معنویت و آگاهی و علم و مهارت و فناوری و بصیرت به جبهه درگیری دارد که متولد شده است. این نسل ایجاد شده و بسیاری از اقشار مردم به آنها ملحق می‌شوند.

میرباقری گفت: رقبای ما هم فهمیده‌اند که آمریکا آنقدرها هم قدرتمند نیست. ما می‌خواهیم به عالم اعلام کنیم اینها آنقدر هم قدرتمند نیستند. می‌شود با آنها مذاکره کرد ‌و تسلیم نشد ‌ اگر آنها زیر مذاکره زدند ما هم از مذاکره بیرون بیاییم. اگر ما قدرتمند تر از آمریکا نیستیم چرا آنها 1+5 تشکیل داده‌اند و آمریکا پای اروپایی‌ها را هم به میان کشیده است؟

نماینده مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: دشمن ابزارهایی دارد که یکی از آنها دیپلماسی است ما در حال گرفتن این ابزار از دست دشمن هستیم و برخی کشورهای آمریکای لاتین و حتی کره شمالی هم از ما الگو‌گرفته‌اند. یکی از مهمترین ابزارهای آنان محاصره اقتصادی بود و سخت ترین محاصره را علیه ما کردند ولی به فضل الهی ما داریم از این بحران عبور می‌کنیم این ابزار هم شکست می‌خورد و این یعنی ابزار محاصره اقتصادی علیه تمام مستضعفین عالم شکسته می‌شود. ما باید تمامی ابزارهای دشمن را بشکنیم و در حال انجام این کار هستیم. دشمن متوجه این موضوع نیست و اگر این را می‌دانست این محاصره را بر می داشت و ما در حال رسیدن به موفقیت در مقابل انسدادهای تاریخی هستیم که رقیب تمدنی ما آنها را ایجاد کرده است. پس اقتدار درونی ما رو به افزایش است.

‌وی اظهار داشت: این بیانیه ظرفیتی دارد که می‌تواندبرای نخبگان یک بنیان فکری ایجاد کند تا رویکرد آنها تبدیل به رویکرد تمدنی شود. در مقابل یک تمدن باید نگاه تمدنی داشت. تمدن اسلامی افق قابل دست یابی ما است و تمام علما در طول تاریخ این کار را کرده اند اما امام مقیاس مبارزه را عوض کردند چون سطح رقیب عوض شده بود. جمع نخبگان و‌جوانان انقلابی باید به این بیانیه به چشم یک منشور فکری نگاه کرده و روی آن کار کنند.

میرباقری خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم هفت موضوع را مطرح می‌کنند و‌ می‌گویند برای ادامه حرکت انقلاب باید این هفت موضوع حل شود. همین جمع نخبه‌ای که از دل انقلاب بیرون آمده‌اند باید جمع شوند و این هفت مساله را حل کنند. رهبر انقلاب مبانی زیادی در این بیانیه دارند که باید به عنوان شاخص شناخته شود.ما باید یک قرارگاه تشکیل دهیم و نیروهای آتش به اختیار باید در این قرارگاه منسجم شوند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: آرمان انقلاب ما رسیدن به عصر ظهور است و این آرمان پنج مرحله دارد. ابتدا باید انقلاب کرد و بعد نظام تشکیل داد. در این مرحله است که برخی دچار اشتباه می‌شوند و فکر می‌کنند که انقلاب برای عبور از نظام گذشته و رسیدن به جامعه جهانی است. ما انقلاب نکردیم که به لیبرال دموکراسی بپیوندیم . ما باید مدار ارزش در وجود خودمان را خدا و اولیای خدا قرار دهیم. اگر غیر از این باشد نمی‌توانیم حرکت تمدنی انجام دهیم. همچنین باید درگیری بین حق و باطل را با یک نظام فکری روشن بفهمیم و درگیر مسائل کوچک نشویم. اتفاقا حل مسائل کوچک جز از طریق راه حل های بزرگ امکان پذیر نیست.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها