کد خبر: ۴۵۹۸۸۰
زمان انتشار: ۱۱:۵۴     ۱۵ مرداد ۱۳۹۸
روحانی: ظریف یک مجتهد سیاسی است؛
طنز شیرین و خنده‌دار و نه تلخ ماجرا اینجاست که محمدجواد ظریف در هر سناریوی که باشد قهرمان دیپلماسی قلمداد خواهد شد در جریان امضای برجام او القاب خاصی را از تاریخ و سیاسی به رزومه کاری و سینه خود الصاق کرد و امروز در جریان تحریم شدن خودش بازهم مظلومانه و البته با سربلندی توسط رئیس دولت دوازدهم به‌افتخار "اجتهاد سیاسی" نائل آمد.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشور این روزها در سپهر سیاست ایران مکررترین نامی است که بارها و بارها شنیده‌شده و خواهد شد. او که در جریان مذاکرات چندساله هسته‌ای دائم‌السفر بوده بالاخره توانست با نوعی پروپاگاندای سیاسی در قوه مقننه، این قرارداد بدون ضمانت اجرایی را به ما بقبولاند اما گذشت زمان و گشوده شده چشم‌اندازهایی از این قرارداد در افکار عمومی ملت ایران به‌واسطه اعلام عمومی مسئولان طرف مذاکره غربی و آمریکایی نشان داد که ملت ایران باید در برابر اقدمت دولتمردان اعتدال تاوان‌های سنگینی را در بستری از تحریم‌ها و فشارهای حداکثری غرب بدهند. اما امروز برعکس شرایط یادشده مواردی مطرح می‌شود که تذکر برخی از آن‌ها برای تنویر افکار عمومی ضروری است:

1- خروج آمریکا از برجام و تهدیدات اروپا توسط آمریکا برای عدم ارتباطات اقتصادی با ایران نشان داد که شاه ستون برجام و اجرایی شدن آن امریکاست و تا چراغ سبز آمریکا نباشد اروپا کوچک‌ترین حرکتی در جهت احقاق حقوق ایران انجام نخواهد داد. لذت برجام متولد نشده نفسش به شماره افتاد و درنهایت دچار مرگ زودرس شد و حسن روحانی و ظریف در عملی انجام‌شده ناچار به تهدید اروپا برای انجام تعهدات خود شدند و این در حالی بود که دولت اعتدال باعجله و سرعت، تمام تعهدات خود یکجا انجام داده بود درنتیجه هم مجبور به ماندن در برجام بود و هم انجام تهدیدهای بدون پشتوانه و ضمانت اجرایی شد. به‌طوری‌که امروز ما همچنان در یک دور باطل از ما اصرار و از آنان انکار و تعلل افتاده‌ایم و اعلام می‌کنیم که در حال بازگشت به شرایط قبل از امضای برجام هستیم که درصد واقعیت این ادعا در میان منتقدان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

2- در زمان امضای برجام برخی‌ها به خیابان ریختند و زدند و رقصیدند؛ ظریف و تیم مذاکره‌کننده که در طول مدت مذاکره از جیب ملت ایران در تور مذاکراتی – پیاده‌روی در هتل‌های درجه‌یک اروپا در حال تردد بودند قهرمان دیپلماسی و امیرکبیر و مجتهد سیاسی لقب گرفتند و پاداش‌های دلاری و ریالی و سکه‌های طلا هم گرفتند و دولت خود را مسئول و صاحب و بانی برجام نشان داد.

3- سخنان امروز روحانی در دیدار مدیران ارشد وزارت خارجه در مورخه 15/5/1398 نشان داد که ایشان همچنان و علیرغم تمامی بدعهدی‌های طرف مقابل که استمرار هم خواهد داشت به دنبال اجرای برجام به هر قیمتی هستند و بازهم معتقد به شعار قدیم خود هستند که توافق به هر قیمتی بهتر از عدم توافق است و امروز شعار اجرای برجام به هر قیمتی حتی اگر تنها هم بمانیم!! را می‌دهند.

4- طنز شیرین و خنده‌دار و نه تلخ ماجرا اینجاست که محمدجواد ظریف در هر سناریوی که باشد قهرمان دیپلماسی قلمداد خواهد شد در جریان امضای برجام او القاب خاصی را از تاریخ و سیاسی به رزومه کاری و سینه خود الصاق کرد و امروز در جریان تحریم شدن خودش بازهم مظلومانه و البته با سربلندی توسط رئیس دولت دوازدهم به‌افتخار "اجتهاد سیاسی" نائل آمد. این اصرار بر نگهداری و عدم مطالبه گری از وی توسط مجلس و دولت و برخی مراجع نظارتی این گمانه‌زنی را به وجود می‌آورد که شاید برای وی برنامه‌های بزرگ‌تری در نظر دارند که باید در هر حالتی او را از ضربات حیثیتی – سیاسی محافظت کنند.

درمجموع به نظر می‌آید که ظریف به‌عنوان نخبه‌ای که علیرغم تذکر رهبری اسیر فریب آمریکا شد نخبه‌ای که دوست عزیز و مشترکش با آمریکای ها جیسون رضائیان بود نخبه‌ای که مدال افتخار گرفت برای هیچ و بالاخره درجه اجتهاد سیاسی خود را هم امروز کسب کرد همچنان درصحنه سیاسی حاضر خواهد بود و از هر ارتفاعی که پرتاب شود به زمین خوردن او به دلیل سوء مدیریت سیاسی برجام و موارد دیگر آرزویی بی تعبیر برای منتقدان خواهد بود و شاید در روزی نه‌چندان دور او نماد و نمایندگی جریانی را برای قبضه قدرت سیاسی نیز بر عهده بگیرد.

* رضا احمدزاده

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها