أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۵۹۹۴۵
زمان انتشار: ۰۹:۰۸     ۱۷ مرداد ۱۳۹۸
سیدجعفر قنادباشی

یکم: 17 مرداد هر سال به مناسبت شهادت «محمود صارمی»، مسئول دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی در مزار شریف، روز خبرنگار نام‌گذاری شده است. حرفه خبرنگاری در دوران شکوهمند انقلاب اسلامی، تعریفی متفاوت به خود گرفته و جایگاهی ویژه در جنگ نرم دشمن یافته است. خبرنگاران در این چارچوب، نقش افسران نبرد رسانه‌ای را به خود اختصاص داده‌اند و همچون دیده‌بانان نظام و کشور، تحرکات نظام سلطه را رصد می‌کنند. این در حالی است که سربازان قلم‌به‌دست انقلاب، وظیفه سنگینی برای روشن کردن و تبیین آرمان‌های کشور، ارائه راهکارها و مواجهه با موانع بر عهده دارند. بنابراین، خبرنگاران، وظیفه پاسبانی از مرزهای ارزشی نظام اسلامی از خارج و داخل را بر عهده دارند و به‌حق، افسران جنگ نرم به شمار می‌آیند.

نمونه واضح اثرگذاری رسانه‌های انقلابی در رویارویی کشورمان با آمریکا و غرب را می‌توان در یک سال گذشته به‌خوبی مشاهده کرد. درحالی‌که آمریکا در 8 سال جنگ تحمیلی، فتنه‌های داخلی و نبردهای نیابتی در عراق، سوریه و یمن، سیلی سختی از جمهوری اسلامی خورده، در اقدامی نمایشی و با تحریک کوتوله‌های منطقه، جنگ روانی گسترده‌ای به راه انداخت تا به‌زعم خود با دو اهرم تحریم و تهدید، کشورمان را به‌زانو در آورد. در این میان، رسانه‌های انقلابی بودند که به میدان جنگ رسانه‌ای شتافته و به افشاگری و بیان حقایق درباره رجزخوانی بدون پشتوانه آمریکا و متحدانش پرداختند.
نوشتند که انقلاب، تهدیداتی از این سخت‌تر را دیده و پشت سر گذاشته است؛ گزارش کردند آمریکا در موضعی نیست که بخواهد جنگ تازه‌ای را آغاز کند، چراکه در باتلاق غرب آسیا بارها گرفتارشده و نمی‌خواهد طعم تلخ شکست را دوباره بچشد؛ تحلیل کردند که عربده‌های آمریکا بیش از آنکه از موضع قوت باشد، فریاد بازنده‌ای است که آخرین حربه را به کار می‌برد و استدلال کردند که همه این هیاهو و تبلیغات برای خلع سلاح انقلاب اسلامی از مؤلفه‌های قدرت نظامی و نفوذ منطقه‌ای است. از تجارب تاریخی کشورهای جهان در خصوص مذاکره با شیطان بزرگ نوشتند و عاقبت خوش‌گمانی و اعتماد دشمن را در آینه عبرت لیبی، تشریح و تأویل کردند. برای تشریح ابعاد خباثت نظام سلطه، تنها به قلم‌زدن اکتفا نکردند بلکه لباس رزم پوشیده و به میدان‌های دفاع از کیان مقاومت و حرم آل الله در اقصی نقاط منطقه شتافتند. در خط مقدم جبهه‌های نبرد ایستادند و در میانه آتش و باروت، به پوشش لحظه‌به‌لحظه رشادت‌ها و حماسه‌های رزمندگان پرداختند. برخی از آن‌ها نیز به آرزوی خود نائل‌آمده و همچون شهید «محسن خزایی»، در جوار حرم حضرت زینب (ع) به شهادت رسیدند.

دوم: از دیگر مسئولیت‌های خبرنگاران و رسانه‌ها، ارتقاء جایگاه گفتمان انقلاب اسلامی و فراهم آوردن بستری برای تبادل مفاهیم ضد استکباری است. در حال حاضر، جبهه رسانه‌ای بسیار قدرتمندی در سطح منطقه برای ترویج این گفتمان ایجادشده و ادبیات مشترکی در این خصوص شکل‌گرفته است. ازاین‌رو، شاهدیم که مفاهیم ضدآمریکایی و ضد صهیونیستی در رسانه‌های مقاومت و به‌تبع آن، در میان مردم منطقه، نضج گرفته و از کودکان فلسطینی تا خردسالان عراق، سوریه و یمن، همگی ندای مخالفت با هژمونی کاخ سفید را سر می‌دهند و رژیم صهیونیستی را شریک جنایات شیطان بزرگ می‌دانند.

سوم: خبرنگاران وفادار به انقلاب، علاوه بر نگهبانی از چارچوب‌ها و مرزهای انقلاب در تقابل با توطئه‌های منطقه‌ای، سیاست‌های داخلی نظام و آنچه برای پیشرفت کشور نیاز است را نیز پیگیری کرده و پرچم‌دار مطالبه گری در این حوزه هستند. از باب مثال، خطی که برخی برای مسائل کلیدی کشور ازجمله معیشت دنبال می‌کردند، نگاه به خارج بود، درحالی‌که در سوی دیگر ماجرا، خبرنگاران جریان سازی بوده و هستند که با استفاده رسانه‌های مجازی و مکتوب، راه را از چاه تفکیک کرده و مسیر صحیح را با قلمی شیوا و روان برای آحاد جامعه تشریح کردند. امروز به مدد این همت بلند، تکیه به توان داخلی و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به دایره وسیع‌تری از افکار عمومی ساری و جاری‌شده و حتی کسانی که دم از رابطه با غرب می‌زدند، به این باور رسیده‌اند که فعال‌سازی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های فراوان بومی، اکسیر شفابخش اقتصاد و معیشت کشور است. این اتفاق مبارک، هرچند با تأخیر رخ داد اما بی‌شک به مدد کار شبانه‌روزی فعالان رسانه‌ای انقلابی شکل گرفت و همچنان در صدر مطالبات کشور قرار دارد.

چهارم: اصرار بر ارزش‌های اخلاقی، اسلامی و انسانی از دیگر شاخصه‌های خبرنگار و رسانه تراز انقلاب به شمار می‌رود. رسانه‌های ارزشی به هر بهایی به دنبال جذب مخاطب نیستند و برای دستیابی به اهداف ژورنالیستی، وسیله را توجیه نمی‌کنند. در بیان اخبار، صداقت دارند و از اکاذیب و بزرگنمایی، تهمت و افترا و خبر و گزارش بدون سند اجتناب می‌کنند. اخلاق با کار حرفه‌ای آن‌ها ممزوج است و این رویه را حتی در برابر دشمنان و رقبای خود رعایت می‌کنند. اعتماد عمومی را که از رهگذر پافشاری بر حفظ ارزش‌ها، صداقت و شرافت نظام اسلامی به دست آورده‌اند، بزرگ‌ترین سرمایه خود می‌دانند و اسیر جوسازی‌ها و القائات خناسان برای انحراف از خط مستقیمی که در پیش گرفته‌اند، نمی‌شوند؛ درعین‌حال، اگر جایی به خطا رفته باشند، شجاعانه به عقب بازگشته و به آن اعتراف می‌کنند.

و نکته آخر اینکه رسالت اصلی خود را در دمیدن روح امید به جامعه و کشور می‌بینند، چراکه یکی از نقاط حساسی که دشمن از اعمال تحریم‌ها و تهدیدات، هدف قرار داده و پیاده‌نظام آن‌ها در داخل نیز به آن دامن می‌زند، ایجاد بدبینی و یأس در کشور و به‌خصوص در میان جوانان است. در اینکه بخش عمده‌ای از فعالیت رسانه‌ای دشمن بر تصویرسازی تیره‌وتار از آینده متمرکزشده شکی نیست ولی در مقابل، رسانه‌های انقلابی که بدنه قاطبه آن‌ها را جوانان پرشور و پرانگیزه تشکیل داده‌اند، با تشریح نقاط قوت فراوان کشور، جبهه‌ای فعال و پویا را سامان داده و هر ترفند حریف برای مأیوس کردن مردم را با کار قوی خبری و رسانه‌ای پاسخ می‌دهند. بنابراین، رسانه‌های انقلاب را باید یکی از ارکان مستحکم دفاع از کیان نظام و انقلاب در برابر جنگ نرم دشمن به شمار آورد؛ نبردی نابرابر که برای حریف، نتیجه‌ای جز شکست و هزیمت نداشته است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها