يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۵۹۹۵۱
زمان انتشار: ۰۹:۲۳     ۱۷ مرداد ۱۳۹۸
معاون سابق دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: ما هیچ زمان ذیل فصل 7 منشور سازمان بین‌الملل نبودیم،
به گزارش پایگاه 598، علی باقری در نشست هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاه با موضوع تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اظهار کرد: هدف مذاکرات در سال 92 نه تثبیت فناوری هسته‌ای بلکه برداشتن تحریم‌ها بود، محور قرار گرفتن فناوری هسته‌ای نیز به دلیل الزام حاکمیت بر حفظ فناوری در بده بستان‌های مذاکرات بود.

معاون سابق دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: هدف مذاکره نباید حصول توافق باشد و حفظ منافع کشور در سال 92 به تعریف شده بود و کسی توافق می‌کند که مجبور شده باشد، در طول مذاکرات تا سال 92 طرف غربی از مواضع خودش عقب‌نشینی کرده بود.

وی ادامه داد: بنا بر اظهارات جان کری شرایط در سال 92 به نفع ایران بود، زبان فهم در مناسبات بین‌المللی قدرت است و در مذاکرات سال 92 ما این قدرت را داشتیم.

باقری ضمن اشاره به مواضع اخیر وزیر امور خارجه در سفر به نیویورک عنوان کرد: روزنامه‌های آمریکایی به نقل از ظریف از لفظ More for more (بیشتر برای بیشتر) استفاده کردند، این یعنی ایران حاضر است موارد بیشتری را بدهد و مذاکره نیز می‌کند، در شرایطی که رهبری تأکید می‌کنند که مذاکره نباید با آمریکا انجام بشود ارسال چنین سیگنال‌هایی صحیح نیست.

معاون سابق دبیر شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: در برجام 100 حق را از دست دادیم که 20 مورد آن دائمی، 18 مورد بدون ذکر زمان و مابقی 25 ساله است، برجام صنعت و دانشگاه را تهدید می‌کند، اگر تحقیقات در حوزه پلوتونیوم متوقف شود حوزه علمیه آسیبی نمی‌بیند بلکه دانشگاه در این زمینه تعطیل می‌شود، دعوای آمریکا و ایران درباره مساحت مصلی تهران نیست، درباره تحقیقات هسته‌ای است و دانشگاه نباید حامی چنین تفکری باشد.

مردم شاید دیر بفهمند ولی درست می‌فهمند
وی خاطرنشان کرد: مردم ممکن است دیر بفهمند اما درست می‌فهمند، توده مردم که به جزئیات مسائل آگاه نیستند به نخبگان اعتماد می‌کنند، وقتی درباره سم بودن مذاکره با آمریکا روشنگری نشد مردم نیز باور نکردند که مذاکره با غرب به ضرر جامعه خواهد بود.

باقری با بیان این‌که درست نیست که بگوییم مردم همواره راه صحیح را انتخاب می‌کنند، اضافه کرد: نخبگان وظیفه داشتند نسبت به نظر گروه دیگری از نخبگان (که موافق برجام بودند) به جامعه تحلیل ارائه دهند، نباید انتظار داشته باشیم که مردم از جزئیات اثرات توافق با غرب اطلاع داشته باشند و نخبگان هستند که باید روشنگری کنند.

معاون سابق دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به این سؤال که عاقبت برجام چه خواهد شد، عنوان کرد: دیگر برجامی وجود ندارد، برجام مجموعه‌ای از تعهدات ایران در قبال لغو تحریم‌ها از سوی غرب بود، برخی از تعهدات ایران اجرا شده و مانند پر کردن راکتور اراک به پایان رسیده است، بخش دوم تعهدات ایران نیز تعهدات جاری بود که اجازه دسترسی به مراکز حساس را می‌دهد.

وی ادامه داد: در طرف مقابل تحریم‌های اولیه و ثانویه آمریکا بود، تحریم‌های اولیه خرید و فروش کالا با مجموعه‌ها و افراد آمریکایی را ممنوع می‌کند که این اثر زیادی بر کشور ما نداشت اما تحریم‌های ثانویه تبادل تجاری میان هر مجموعه یا فردی در هرکجای جهان که با آمریکا در ارتباط است را با ایران ممنوع می‌کند.

باقری خاطرنشان کرد: برداشتن تحریم‌ها از سوی آمریکا 8 سال پس از اجرای برجام اجرایی می‌شد که رئیس‌جمهور آمریکا برای برداشتن تحریم‌ها از مسیر کنگره تلاش کند البته این تلاش شاخص اندازه‌گیری ندارد و نمی‌توان ادعایی بر آن داشت.

معاون سابق دبیر شورای عالی امنیت ملی تأکید کرد: تیم مذاکره‌کننده خائن نیستند، بلکه به صحت مسیری که طی می‌کنند باور دارند، مردم در دورانی تصمیم گرفتند که توافق با آمریکا حاصل شود و شش میلیون رأی بیشتر رئیس‌جمهور در دومین دوره دولت نسبت به دور اول مؤید همین امر است.

هیچ زمانی ذیل فصل 7 نبودیم
وی ادامه داد: ما هیچ زمان ذیل فصل 7 منشور سازمان بین‌الملل نبودیم، بند 41 در فصل 7 منشور کشورهای عضو را ملزم می‌کند که تحریم اقتصادی علیه کشور هدف اعمال کنند و بند 42 اقدام نظامی را نیز شامل می‌شود، قطعنامه 1929 تأکید می‌کرد ایران را در صورت عدم اجرای تعهدها شامل بند 41 خواهد شد و اقدام نظامی را شامل نمی‌شود.

باقری بیان کرد: برجام به تأیید هیچ نهادی در کشور نرسید، مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی شروط مختلفی را قرار دادند و رهبری نیز در دوران مذاکرات شروطی را تعیین و 13 خط قرمز برای تیم مذاکره‌کننده ترسیم کردند که شروط رهبری طبق گفته وزیر امور خارجه رعایت نشد.

با هیچ کشوری در دنیا رفیق نیستیم که باج بدهیم
معاون سابق دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: با هیچ کشوری در دنیا رفیق نیستیم که باج بدهیم، در دوران جنگ سوریه نیز روسیه را به دلیل عدم توان نظامی کافی با خودمان همراه کردیم و علاوه بر آن روسیه 8 قطعنامه علیه سوریه را وتو کرد پس به روس‌ها باج ندادیم بلکه از آن‌ها امتیاز گرفتیم.

وی در پایان تأکید کرد: باید تفکر اتکای به خارج را کنار بگذاریم، در زمان بوش پسر تحریم بنزین علیه جمهوری اسلامی اجرا شد اما با استفاده از ظرفیت‌ خالی پتروشیمی‌های کشور نیاز به بنزین را رفع کردیم و تحریم‌ها بی‌اثر شد، در این دوران نیز با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی می‌توانیم تحریم‌ها را پشت سر بگذاریم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها