أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۶۰۱۵۲
زمان انتشار: ۰۹:۵۲     ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
با وجود اینکه حامیان اجرایFATF مدعی رعایت الزامات این نهاد در سراسر کشورهای دنیا هستند، اما اعتراف مقامات آمریکایی نشان می‌دهد استانداردهایFATF در خود آمریکا رعایت نمی‌شود!
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، یکی از استدلال‌های حامیان اجرای کامل برنامه اقدام گروه ویژه اقدام مالی FATF و بخصوص پیوستن ایران به کنوانسیونهای پالرمو و CFT، اجرای کامل استانداردهای FATF در سراسر جهان است. در این زمینه می‌توان به اظهارات عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی؛ حسین قریبی، دستیار وزیر امور خارجه و مسئول پرونده FATF در این وزارتخانه و همچنین مصطفی کواکبیان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس‌اشاره کرد. با این وجود، مقامات آمریکایی به عدم رعایت استانداردهای FATF در این کشور اذعان دارند.

در جلسه‌ سنای آمریکا با موضوع تامین مالی غیرقانونی و شرکت‌های پوششی که در تاریخ 31 اردیبهشت‌ماه 98 برگزار شد، دونتائونو مدیر بخش جرایم مالی FBI گفت: «گروه ویژه اقدام مالی FATF اخیرا عدم وجود قانون شفافیت مالکیت را به عنوان نقطه ضعف عمده در اقدامات ایالات متحده علیه تامین مالی غیرقانونی قلمداد کرده است. همکاران خارجی ما گام‌هایی را برای رسیدگی به این مسئله در قلمروی خود برداشته‌اند، در حالی که عدم شفافیت در آمریکا جنایتکاران را جذب می‌کند که از نظام مالی ما سواستفاده کنند.»

همچنین، سناتور مارک وارنر در این جلسه با‌اشاره به وجود پولشویی‌های گسترده در آمریکا گفت: «من فکر می‌کنم همه‌ ما می‌دانیم که آقای دونتائونو در اظهارت مکتوب خود به این حقیقت‌ اشاره کرده بود که گروه ویژه اقدام مالی FATF در رابطه با پولشویی در سال 2006 گزارشی منتشر نمود و در آن گفت که آمریکا خیلی عقب است. بعد از آن ما یک گزارش دیگری در سال 2016 منتشر کردیم که در آن گزارش گفته شده بود بیشتر اتحادیه اروپا واقعا پیشرفت کرده‌اند، اما ما هنوز عقب هستیم. من امیدوار بودم که این عرصه‌ای باشد که کمیته سنا بتواند از  آن باری بردارد.»

در حالیکه  نظام بانکی داخلی آمریکا فاقد استانداردهای اولیه مبارزه با پولشویی است، آمریکایی‌ها به شدت به دنبال شفاف سازی نظام بانکداری دیگر کشورها هستند، تا با سوءاستفاده از شفافیت داده‌های اقتصادی کشورهای مخالف خود ضربات مهلکی به پیکره اقتصادی آن کشورها با ابزار تحریم و... وارد کنند.

بر اساس آمارهای موجود، حدود ۵۰۰ میلیارد تا 1.8 تریلیون دلار (بین دو تا پنج درصد درآمد ناخالص ملی دنیا) حجم کل پول‌های کثیف (پولشویی) در دنیا است که ۴۷ درصد آن مربوط به آمریکاست. از سوی دیگر آمریکایی‌ها از مناطقی مانند پاناما به عنوان بهشت پولشویی برای پوشش درآمدهای حاصل از مواد‌مخدر استفاده می‌کند.
با وجود آنکه کارویژه اصلی FATF مبارزه با پولشویی است، اما این نهاد نه تنها با آمریکا کاری ندارد، بلکه آمریکا، هدایتگر اصلی سیاستگذاری‌ها در FATF است و نقشی کلیدی را در این نهاد بازی می‌کند. این رفتار FATF نشان می‌دهد که این نهاد بین الدولی نهادی سیاسی و غیرکارشناسی است و به دنبال مبارزه واقعی با پولشویی نیست.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها