يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۶۰۱۶۳
زمان انتشار: ۱۳:۲۴     ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
گزارش میدانی از کوچه‌پس‌کوچه‌های پایتخت؛
به نظر می‌رسد پروژه حساسیت‌زدایی مردم برای تغییراتی که بیشتر شکل و ماهیت دینی دارد به صورت نرم و خزنده‌ای در مدیریت شهری آغاز شده که در خوش‌بینانه‌ترین حالت معتقدیم مسئولان ارشد مدیریت شهری به‌دلیل مشغله کاری بسیار! نسبت به اتفاقات افتاده آگاهی ندارند.
به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه 598، دیری نیست که پروژه نرم حذف نام شهدا از اماکن عمومی تهران توسط مدیریت شهری آغاز شده و البته چنین موضوعی با واکنش‌های جدی در فضای جامعه مواجه شده است.

ابتدای سال جاری بود که در بحبوحه ایام تعطیل و در غوغای عید نوروز، تغییر نام بوستان شهید چگینی به بوستان سنگسر موضع‌گیری‌های جدی مردم را در پی داشت و البته جوابیه شهرداری هم در نوع خود جالب توجه بود.

چند روزی هم هست عکس‌هایی که نشان‌دهنده حذف واژه شهید از نام برخی از خیابان‌ها و کوچه‌های شهر تهران است در فضای مجازی به‌ویژه توئیتر دست به‌دست می‌شود.

در این عکس‌ها به وضوح مشخص است برخی خیابان‌های شمال شهر تهران که قبلاً به نام و نام خانوادگی یک شهید مزین بود، در تابلوهای جدیدالنصب واژه شهید و بعضاً نام کوچک آن شهید حذف و تنها نام خانوادگی بر روی تابلو درج شده است!

برخی از واکنش‌ها نسبت به این اقدام در توئیتر سر و صدای زیادی به‌پا کرد که برخی از آنها در تصاویر زیر آمده است:

البته در مدت کوتاهی پس از این اظهارنظرها، غلامحسین محمدی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در واکنش به این پیام‌ها در توئیتی نوشت: «با تشکر از حساسیت‌ها و تأکید بر این‌که ما مدیون خون شهدای عزیزیم: اول؛ تابلوهای گزارش شده کلاً ۴ عدد از مجموع ۱۵۰ تابلوی ترافیکی سطح ناحیه است که مربوط به سال‌ها قبل است. دوم؛ همین اشتباهات اندک هم سریعاً اصلاح خواهد شد. سوم؛ ان‌شاءالله نیات همه نظیر خلوص نیت شهدا باشد.»

مجید صالحی فیروز آبادی رئیس روابط عمومی منطقه یک شهرداری تهران نیز در پاسخ به اعتراضات صورت‌گرفته در فضای مجازی در خصوص حذف واژه شهید از نام برخی خیابان‌های منطقه یک تهران در گفتگوی زنده با یک برنامه تلویزیونی علت این اقدام را بی‌توجهی پیمانکاری دانست که ۵ سال گذشته با شهرداری تهران فعالیت می‌کرده و این موضوع را به دوره فعلی شهرداری مربوط ندانست.

در گزارش‌های میدانی که توسط خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا صورت گرفت مشخص شد این اقدام به زعم رئیس مرکز اطلاع‌رسانی شهرداری تهران تنها در ناحیه یک منطقه یک صورت نگرفته بلکه در دیگر نواحی هم چنین اشتباهاتی! وجود داشت و مشخص گردید موضع‌گیری‌های مدیریت شهری بیشتر فرافکنی است زیرا هم تعداد تابلوهای مربوط به نام شهدا بیش از ۴ عدد بوده و هم در دیگر نقاط منطقه یک چنین اتفاقی رخ داده است!

آنچه که از سوی مردم مورد توجه قرار گرفته بود مربوط به خیابان‌هایی است که تابلوی قدیمی آن در ابتدا یا انتهای خیابان همچنان وجود دارد مانند خیابان شهید ترک‌زبان، خیابان شهید اعجازی، خیابان شهید نیاززاده و خیابان شهید اکبری اما در بسیاری از معابر دیگر همچون خیابان‌های شهید افشار، شهید محمدی، شهید ماکویی‌پور و شهید امامی هیچ اسمی از نام و واژه شهید وجود ندارد و تابلوی این خیابان‌های ذکرشده تنها با نام خانوادگی شهدا نصب شده است.

شاید بهتر باشد شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران همان‌گونه که برای مفاخر و چهره‌های هنری این مرز و بوم ارج و قرب قائل هستند که البته به‌حق هم است و برای خیابان‌هایی همچون جمشید مشایخی از واژه استاد در عنوان آن استفاده می‌کنند، برای شهدای این کشور هم ارزش بیشتری قائل باشند و به‌جای تلاش برای تقلیل این موضوع به چند مورد سعی در اصلاح روندی کنند که از مدت‌ها قبل در شهرداری تهران آغاز شده است.

به نظر می‌رسد پروژه حساسیت‌زدایی مردم برای تغییراتی که بیشتر شکل و ماهیت دینی دارد، به صورت نرم و خزنده‌ای در مدیریت شهری آغاز شده که در خوش‌بینانه‌ترین حالت معتقدیم مسئولان ارشد مدیریت شهری موضوع را جدی نگرفته و به‌دلیل مشغله کاری بسیار! نسبت به اتفاقات افتاده از این دست آگاهی ندارند. 

نکته قابل توجه دیگر این‌که پایش خبرنگار خبرگزاری آنا صورت گرفت و برخلاف صحبت‌های مدیران شهری که ادعا داشتند این روند اصلاح شده است هیچ‌گونه تغییری در خیابان‌هایی که عکس آن در فضای مجازی منتشر شده و سایر موارد ذکر شده، صورت نگرفته بود.

* آنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها