کد خبر: ۴۶۰۲۰۷
زمان انتشار: ۱۰:۴۴     ۲۴ مرداد ۱۳۹۸

یکی از مهم ترین نیازهایی که برای پخت و پز وجود دارد روغناست. روغن ها با توجه به پیشرفت در صنعت تولید به انواع و اقسام‌های مختلف در بازار عرضه می‌شوند. روغن ها به صورت جامد و مایع وجود دارند. در طعم و مزه متفاوت هستند.

روغن ذرت، از روغن‌های خوب برای پخت و پز است که دارای ویتامینE بوده و با خوردن یک قاشق غذاخوری از این روغن، بین ده تا بیست درصد ویتامین E بدن تامین می‌شود. روغن ذرت برای پخت و پز و سالاد استفاده می شود .

روغن کنجد، نیز یکی از روغن‌های خوب با عطری عالی سرشار از ویتامین E و برای پخت و پز و سالاد استفاده می‌شود. روغن کنجد دمای بالا را تا حدی تحمل می‌کند.

یکی دیگر از روغن‌ها، روغن سویا است که سرشار از آنتی اکسیدان و برای سرخ کردن مناسب است. روغن سویا سرشار از امگا ۳ است.

روغن آفتابگردان به دو صورت یکی برای پخت و پز و دیگری برای سرخ کردن در بازار موجود است. روغن آفتابگردان دارای اسید لینولئیک بالاست و از دانه‌های آفتابگردان تهیه می‌شود.

روغن زیتون یکی از سالم‌ترین روغن‌های موجود در بازار است که از میوه زیتون تهیه می‌شود. روغن زیتون حاوی آنتی اکسیدان های طبیعی نیز بوده ولی مقاومت آنها به دماهای بالا و سرخ کردن کم است.

روغن کلزا (کانولا)،این روغن به غیر از سرخ کردن، برای سالاد و پخت و پز مناسب است، روغن کلزا حاوی اسیدهای چرب بایک باند غیر اشباع و نیز اسید چرب امگا 3 است که مصرف آنها برای سلامتی بسیار مفید است.

روغن هایی نیز در بازار وجود دارد که از ترکیب روغن‌های مایع مانند سویا، آفتابگردان و ذرت تشکیل شده‌اند و برای پخت و پز و سالاد استفاده می‌شود.

روغن در تهیه پلو بسیر پر مصرف است.برنجیکی از غذاهای اصلی ما ایرانی‌ها است که به همراه خورشت و کباب‌ها سرو می‌کنیم. برنج دارای خواص بیشماری است که به چند نمونه آن اشاره می‌کنیم:

انرژی

یکی از موادی که بدن برای سوخت و ساز خود نیاز دارد کربوهیدارت می باشد. برنج یکی از منابع غنی کربوهیدرات می باشد که یک سوخت کامل برای بدن می باشد. کربوهیدرات ها در سلول ها بدن بعد از پردازش به انرژی و سوخت بدن تبدیل می شوند. همچنین در برنج میزان بالایی مواد معدنی و ویتامین ها وجود دارد که در افزایش انرژی و متابولیسم اندام ها و ارگان های بدن تاثیر گذار می باشد.

کنترل فشار خون

افرادی که دارای فشار خون بالا می باشند، مصرف نمک برای آن ها مضر می باشد و آن ها از مصرف نمک نمک منع شده اند. اما در دانه های برنج میزان سدیم بسیار کم می باشد. و مصرف برنج برای کسانی که فشار خون دارند خطری ندارد.

جلوگیری از سرطان

فیبرها و آنتی اکسیدان ها عواملی می باشند که در جلوگیری از سرطان نقش مهمی را ایفا می کنند. برنج سفید و به دنبال و همچنین برنج قهوه ای به مراتب بیشتر در خود فیبر نامحلول دارند که یک عامل جلوگیری کننده از سرطان می باشد. از آنتی اکسیدان هایی که در برنج وجود دارد می توان به ترکیبات فنولیک، ویتامین A و ویتامین C اشاره کرد. یکی از دلایلی که باعث به وجود آمدن سرطان می شود، حضور رادیکال های آزاد می باشد که از متابولیسم ناقص بدن به عنوان محصول جانبی تولید می شود. این رادیکال آزاد باعث ایجاد جهش در سلول های بدن و در نهایت ایجاد سرطان می شود. برنج به عنوان یک منبع غنی از آنتی اکسیدان به تخریب این رادیکال های آزاد مشغول می ‌شود.

مراقبت از پوست

در ساختار برنج ترکیباتی به نام فلنی وجود دارند که خاصیت ضد التهاب و قرمزی پوست دارد. بر اساس یافته های پزشکی قرار دادن برنج پودر شده بر روی پوست، توانایی بهبود برخی از بیماری های پوستی را دارد. همچنین در برنج به دلیل وجود آنتی اکسیدان های متعدد، روند پیر شدن و چروک شدن پوست را به تعویق می اندازد.

جلوگیری از آلزایمر

در برنج سفید و همچنین برنج قهوه ای مواد معدنی و مغذی وجود دارد که نورون ها و انتقال دهنده های عصبی را برای فعالیت تحریک می کند. بنابراین می توان گفت که مصرف برنج به خصوص برنج قهوه ای بسیار در جلوگیری آلزایمر تاثیر دارد.

بهبود سیستم گوارشی بدن

محققان بر این باورند که مصرف برنج برای بیماری های معده و گوارشی مناسب می باشد و همچنین معتقدند که مصرف برنج به مانند یک دارو برای درمان اسهال خونی عمل می کند. همچنین برنج باعث دفع کردن آب اضافی بدن می شود که باعث دفع سموم از بدن می شود.

بهبود متابولیسم

برای بهبود و داشتن یک مکانیسم سالم در بدن وجود ویتامین هایی مانند ویتامینD، کلسیم، آهن، ریبوفلاوین، نیاسین و غیره بسیار مهم ضروری می باشد. برنج یک منبع غنی و کامل برای تامین این ویتامین ها و بهبود متابولیسم بدن است.

سلامت قلب و عروق

همانطور که در بالا توضیح داده شد، در ساختار برنج چربی و کلسترول وجود ندارد و همچنین سرشار از آنتی اکسیدان می باشد. و همچنین فیبرهای زیادی در آن وجود دارد که منجر به سلامت و تقویت سیستم قلب و عروق می شود.

یکی از اساسی ترین خریدهای روزانه محصولات سوپرمارکتی خرید ماکارونی و رشتهاست. ماکارونی غذای اصیل ایتالیا است اما در همه نقاط جهان با روش‌های مختلف درست می‌شود. ماکارونی سرشار از ویتامین آ، سرشار از اسید فولیک برای رشد مو است. برای سلامت قلب و عروق و رشد عضلات بهترین انتخاب است. ماکارونی به بدن شما انرژی می‌دهد و کم‌خونی را از بین می‌برد. برای سلامت استخوان‌ها ماکارونی مناسب است. رشته نیز انواع مختلف از جمله رشته سوپی، آشی و پلویی دارد. برای هر غذایی یک مدل از این رشته ها مصرف می‌شود. دقت در کیفیت این محصولات به غذای شما طعم و مزه خوبی می‌دهد.

یکی دیگر از خریدهای مهم به خصوص کسانی که به شیرینی و کیک علاقه دارند و در منزل درست می‌کنند، خرید قند و شکراست. قند که یار همیشگی چای است. شکر نیز در انواع شیرینی‌جات، ژله، شربت و... مورد استفاده قرار می‌گیرد. نزدیک به ۸۰٪ از شکر تولیدی در جهان از نیشکر و مابقی از چغندر قند به‌دست می‌آید. برزیل به‌تنهایی حدود نیمی از شکر دنیا را تولید می‌کند. بسیاری از غذاها و دسرها نیز با شکر درست می‌شود. از این دسرها می‌توان به شیر برنج، حلوا، شله زرد و ... اشاره کرد.

منبع: www.sarvnews.ir

فروشگاه اینترنتی اُکالا (www.okala.com)

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها