يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۶۰۴۱۷
زمان انتشار: ۱۱:۲۵     ۳۱ مرداد ۱۳۹۸
مدیر مسئول کانون هنر شیعی معتقد است وقتی در حال خلق اثر برای یکی از بزرگترین آفریده‌های خداوند هستید، احساس شما هرگز با حس یک تاجر یا سیاستمدار قابل مقایسه نیست.
به گزارش پایگاه 598، دبیر سابق انجمن هنرهای تجسمی بنیاد روایت فتح در حاشیه افتتاح نمایشگاه هنرهای تجسمی غدیر گفت:  آثار حاضر در این نمایشگاه، منتخبی از مجموعه آثار منتشر شده در سایت کانون هنر شیعی است. کانون هنرهای شیعی چندین سال است که در قالب یک ماموریت جدی، مشغول جمع‌آوری آثار فاخر هنر شیعی در ادوار مختلف تاریخی است. 

وی افزود: ما فرایند جمع‌آوری آثار فاخر هنر شیعی را از دوران قبل از صفویه آغاز و تا عصر معاصر ادامه دادیم. تکنیک و نحوه تولید یک اثر، هیچ تاثیری در جمع‌آوری این آثار نداشته است و سعی کردیم آثار مختلف حوزه تجسمی را از مشبک فلزی گرفته تا کاشی‌کاری، تایپوگرافی، عکس، خط‌نقاشی و هرآنچه که در این زمینه وجود داشته است، گردآوری کنیم. 

این هنرمند تاکید کرد: سایت کانون هنر شیعی در چهار حوزه قرآن، عترت، هنر مقاومت و آرایه‌های هنر اسلامی-ایرانی فعالیت دارد. بعضی از آثاری که در این نمایشگاه مشاهده می‌کنید، آثاری است که هر یک به دلایلی در ادوار تاریخی از ایران خارج شده است و ما به آنها دسترسی نداشتیم اما توانستیم آنها را بازسازی کرده و در معرض دید مخاطبان قرار دهیم. 

نجابتی ادامه داد: برخی دیگر از آثار حاضر در نمایشگاه، آثار معاصری هستند که چند سالی است با عنوان نذر هنری به همت هنرمندان ارادتمند به خاندان عصمت و طهارت(ع) به سایت کانون هنر شیعی اهدا شده‌اند و در مناسبت‌هایی نظیر محرم و صفر، ایام فاطمیه و اعیاد بزرگ استفاده می‌شوند. این اتفاق مبارک، یک رویداد خودجوش مردمی است که باب خلق آثار تازه‌ای را با رویکرد جهادی در حوزه هنر شیعی گشوده است. 

دبیر سابق انجمن هنرهای تجسمی بنیاد روایت فتح تصریح کرد: بخش دیگری در سایت کانون هنر شیعی وجود دارد که لازم است بیشتر به آن بپردازم و آن؛ بخش مرمت و بازسازی آثار هنر شیعی است. این بخش، متشکل از یک خوشنویس، یک نگارگر و یک فرد سه بعدی‌کار است که می‌تواند آثار دوره‌های مختلف هنری را به شکل سه بعدی بازآفرینی کند. رویکرد ما این است که آثار سه بعدی، درست مانند اصل اثر، بازسازی شوند. 

وی ادامه داد: اصرار ما بر این است که آثار هنری با کیفیت بالایی روی سایت قرار گیرد تا مخاطبان بتوانند به راحتی آنها در ابعاد بزرگ، ذخیره و تکثیر کنند و همچنین سازمان زیباسازی شهری نیز بتواند از آنها برای زیباسازی شهر استفاده کند. 

نجابتی یادآور شد: در نمایشگاه غدیر، 40 اثر با موضوع عترت و تجلی نام امیرالمومنین(ع) از میان 1000 اثر موجود در سایت کانون هنر شیعی انتخاب شده است. بخشی از آثار، مربوط به قدما است و ما صاحبان آنها را نمی‌شناسیم؛ البته سعی شده شناسنامه هر اثر کامل باشد. آثار معاصر نیز، شامل آثاری از 14 هنرمند است که بسیاری از آنها مربوط به هنرمندان شهرستانی است. امیدواریم بهانه‌های دیگری پیدا کنیم و بتوانیم برخی آثار غیر مناسبتی موجود در سایت؛ نظیر آرایه‌های هنر اسلامی-ایرانی را نیز نمایش دهیم. 

این هنرمند تایپوگرافیست در توضیح تجربه خلق اثر به عشق حضرت علی(ع) گفت: وقتی ما گرافیست‌ها سفارشی را دریافت می‌کنیم، اینکه چه کسی این سفارش را به ما داده برایمان خیلی مهم است؛ ممکن است یک طراح به خود ببالد که من یک سفارش ملی یا بین‌المللی دریافت کرده‌ام. بی شک این موضوع، در روحیات طراح و کیفیت تعاملش با اثر هنری موثر است. به زعم بنده، اینکه هنرمند توفیق عرض ارادت پیدا می‌کند، خود یک سفارش است. حال، این سفارش ممکن است پس از قرن‌ها به هنرمند حواله داده شده باشد. 

وی افزود: وقتی شما حس می‌کنید در حال خلق اثر برای یکی از بزرگترین آفریده‌های خداوند که شاید بهانه خلقت هم بوده است، هستید، احساس شما با حس یک تاجر یا سیاستمدار بسیار متفاوت است و هرگز با کارهایی از این دست، قابل قیاس نیست. تصور بنده این است که بسیاری از آثار حاضر در نمایشگاه غدیر، بدون نیت مالی در ذهن هنرمند خلق شده‌اند. حتی بر این باورم پیش از آنکه نذر هنری در کشور ما آغاز شود، آثار بسیاری از قدما به نیت نذر هنری تولید شده است. بسیاری از این آثار، حتی اگر در قالب سفارش هم خلق شده، در عین حال با عشق و علاقه به خاندان عصمت و طهارت(ع) توأم بوده است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها