أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۴۶۰۴۵۱
زمان انتشار: ۱۶:۰۰     ۳۱ مرداد ۱۳۹۸
پس از شش سال معطلی کشور؛
وزیر امور خارجه گفت: ما هیچ منافعی از برجام به دست نیاوردیم و من درباره جزییات پیشنهاداتی که مطرح شده با مکرون گفت‌وگو می‌کنم. ظریف گفت: اروپایی‌ها ۱۱ تعهد به ما دادند از جمله فروش نفت، دریانوردی و ... اینستکس یکی از تعهداتشان است. سیاست آمریکا اعمال فشار حداکثری است.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پیش از ظهر (پنجشنبه) در موسسه امور بین الملل نروژ (نوپی) درباره خطر جنگ و آینده خلیج فارس به ایراد سخنرانی پرداخت و به سوالات مطرح شده پاسخ داد.

او در ابتدای این نشست به تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران اشاره کرد و گفت: نفتکش حامل نفت ما توسط انگلیس توقیف شد. مقصد نفتکش سوریه نبود و فروش نفت ایران غیرقانونی نیست.

وزیر خارجه بیان کرد: تنها راه احترام به حقوق بین الملل است. ایران قدرت بزرگ در خلیج فارس است و امنیت در خلیج فارس و تنگه هرمز بدون ایران امکانپذیر نیست.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: آمریکا دنبال ماجراجویی در منطقه ماست ما نشان دادیم که علاقه‌مند به مذاکره هستیم. طی دو سال من و جان کری ساعت‌ها مذاکره داشتیم و ما از مذاکره نمی‌ترسیم. وزرای خارجه ۶ کشور و نماینده اتحادیه اروپا، درباره یک متن مذاکره کردیم. آمریکا از برجام خارج شد و بیشترین فشار اقتصادی و جنگ اقتصادی را علیه ما شروع کرد و جنگ اقتصادی مردم عادی را هدف قرار می‌دهد.

او افزود: ما جنگ علیه کشور دیگری را آغاز نکرده ایم. ما به هیچ جا تعرض نکرده ایم.

ظریف به خرید تسلیحاتی عربستان اشاره کرد وافزود: چنگیز و اسکندر به ایران حمله کردند، ولی ایران همچنان پابرجاست. امنیت در خلیج فارس از طریق همکاری بین کشور‌های منطقه امکانپذیر است.

او همچنین گفت: سفیر سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا حضور دارد و پیام‌ها بین ایران و آمریکا از طریق سفارت سوئیس منتقل می‌شود.

وزیر خارجه درباره مذاکره با آمریکا نیز خاطرنشان کرد: ما در یک اتاق مذاکره بودیم و آمریکا خواست که از اتاق مذاکره بیرون برود.

وزیر خارجه کشورمان گفت: ضرب المثلی است که می‌گوید کسی که خودش را به خواب زده نمی‌توانی بیدار کنی و ترامپ خودش را به خواب زده است. اخیرا من در نیویورک بودم و از من درخواست شد که با ترامپ مذاکره کنم و گفته شد اگر دو هفته دیگر تحریم می‌شوی، مگر اینکه پیشنهاد مذاکره را بپذیریم.

او خاطرنشان کرد: ما با آمریکا مذاکره کردیم، ربطی به ما ندارد که دولت در آمریکا تغییر کرده است. ما تعهداتمان را اجرا کردیم، ولی طرف‌های مقابل تعهداتشان را اجرا نکردند. اگر آمریکا به تعهداتش پابرجا بود می‌شد زمینه‌های دیگری هم را برای گفتگو بررسی کرد.

وزیر خارجه ایران همچنین به خروج آمریکا از برخی معاهدات و سازمان‌ها از جمله یونسکو، کمیسیون حقوق بشر، INF و ... اشاره کرد و گفت: آمریکا از این‌ها خارج شد. نفتا و یونسکو که توسط کنگره تصویب شده بود، ولی آمریکا از آن‌ها هم خارج شد.

او بر ایستادگی اروپا در مقابل زورگویی‌های آمریکا تأکید کرد و گفت: ایرانی‌ها به دوستی و احترام پاسخ می‌دهند، ولی به فشار پاسخ سختی می‌دهند، ایران سبد بسکتبال نیست، آمریکا از اروپا می‌خواهد که حقوق بین الملل را نقض کند و در غیر این صورت آن را مجازات می‌کند و در آینده هم درخواست دیگری از اروپا خواهد کرد.

ظریف گفت: اروپایی‌ها ۱۱ تعهد به ما دادند از جمله فروش نفت، دریانوردی و ... اینستکس یکی از تعهداتشان است. سیاست آمریکا اعمال فشار حداکثری است؛ ما از اینستکس و پیوستن نروژ به اینستکس استقبال می‌کنیم.

او در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: من دعوت شدم به اسکاندیناوی و در آینده نزدیک به آسیا می‌روم، آمریکا من را تحریم کرد برای جلوگیری از کارم، ولی من دارم کارم را انجام می‌دهم.

وزیر خارجه در پاسخ به سوالی تصریح کرد: امنیت در خلیج فارس بدون ایران امکانپذیر نیست.

او همچنین از نقش نروژ در خصوص حل مسائل افغانستان استقبال و در عین حال تصریح کرد که مذاکره درباره آینده افغانستان بدون حضور دیگر گروه‌های افغان امکانپذیر نیست.

وزیر خارجه همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش گفت که امنیت منطقه اولویت ماست و من در همین خصوص پیشنهاد تشکیل مجمع گفتگوی منطقه‌ای را مطرح کردم.

او درباره تحریمش توسط آمریکا گفت: من هیچ دارایی در خارج از ایران ندارم و تنها چیزی که می‌توانم انجام دهم صحبت کردن است، من یک دیپلمات هستم. من سلاح حمل نمی‌کنم و حتی بلد نیستم شلیک کنم. آمریکا یک دیپلمات کریری را تحریم کرد.

ظریف در پاسخ به سوال سفیر ترکیه در اسلو بیان کرد که ایران، روسیه و ترکیه در پایان دادن به بحران سوریه موفق بودند و روند آستانه باعث کاهش تنش در سوریه شده است.

وزیر خارجه درباره دیدار فردا با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه گفت: در این مدت تماس‌های تلفنی بین مکرون و روحانی برقرار بود و من روز جمعه با مکرون و لودریان دیدار می‌کنم برای حرکت به سمت جلو و ما درباره روند اجرای برجام گفت‌وگو می‌کنیم،  معتقدیم برجام مذاکره شده و متنی هم تدوین شده که روشن است.

او گفت: ما هیچ منافعی از برجام به دست نیاوردیم و من درباره جزییات پیشنهاداتی که مطرح شده با مکرون گفت‌وگو می‌کنم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها