أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۴۶۰۴۶۱
زمان انتشار: ۱۷:۲۲     ۰۱ شهريور ۱۳۹۸
کمتر از ۲۰ روز به پایان مهلت قانونی سرپرستی آموزش و پرورش فرصت وجود دارد و در این میان اسامی مختلفی برای تصدی وزارت مطرح است.
به گزارش پایگاه 598، ۱۹خرداد امسال و بعد از چند روز بلاتکلیفی در سکانداری وزارت آموزش و پرورش سید جواد حسینی گزینه‌ای که کمترین احتمال برای انتخاب را داشت، سکان این وزارتخانه پر جمعیت را به عنوان سرپرست به دست گرفت و حتی مدعیان وزارت که از گوشه و کنار اسامی آن‌ها مطرح می‌شد، کنار زد.

براساس قانون اساسی کشور تعیین تکلیف معرفی وزیر بعد از سه ماه باید روشن شود و حالا آقای رئیس جمهور کمتر از ۲۰ روز برای انتخاب گزینه نهایی فرصت دارد؛ در اصل ۱۳۵ قانون اساسی آمده است که «رئیس جمهور می‌تواند برای وزارتخانه‌هایی که وزیر ندارند حداکثر برای مدت سه ماه سرپرست تعیین کند.»

وزارتخانه پر مخاطب در انتظار ناجی مطمئن
بارها و بارها از آموزش و پرورش به عنوان پرمخاطب‌ترین وزارتخانه یاد می‌شود، موضوعی که موجب می‌شود انتظارات بسیاری از این مجموعه عیالوار وجود داشته باشد بنابراین سکاندار توانمند و مستقلی می‌طلبد که ضمن آشنایی با نیازهای آموزش و پرورش، برخلاف وزرای گذشته تغییر عادت دهد و به جای منتقد در مقام مجری وارد میدان عمل شود.

فارغ از نگاه‌های سیاسی که وزارت تعلیم و تربیتی کشور را به حیاط خلوت انواع جناح‌ها و احزاب تبدیل کرده است، معلمان و دانش‌آموزان اصلی‌ترین مخاطبان این نهاد، به دنبال تحقق حداقل خواسته‌هایشان هستند که هیچکدام رنگ و بوی سیاسی و حزبی ندارد، همه انتظارات از جنس صنفی است.

عده‌ای از معلمان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش درباره انتظار خود از وزیر آموزش و پرورش معتقد بودند این نظام آموزشی فردی مستقل می‌طلبد که حداقل آنچه در سند تحول بنیادین بیان شده است، اجرا کند، مسائلی از قبیل هدایت تحصیلی گرفته تا نحوه و کیفیت آموزش به دانش‌آموزان.

برخی از این معلمان که در استخدام رسمی آموزش و پرورش نیستند، خواستار تعیین تکلیف وضعیت خود شدند، آن‌ها در تشریح مطالبت صنفی خود گفتند که حداقل حق و حقوق شان را می‌خواهند دریافت کنند.

رضایی کارشناس آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش درباره انتظار از وزیر آموزش و پرورش گفت: این نهاد با مشکلات مزمن و پیچیده‌ای مواجه است و انتظار داریم تا وزیر بعدی مشکلات را متوقف کند و توسعه ندهد و همین کار دستاورد بزرگی است چراکه یک فرد به تنهایی توان رفع همه مشکلات را ندارد.

او ادامه داد: وزیر انتخابی باید نسبت به ادعاهای مطرح شده اعتقاد داشته و صرفا صحبت‌هایی مقبول رسانه نداشته باشند؛ اگر وزیری واقعا قصد کار داشته باشد نیاز به سر و صدا ندارد و با رویکرد فرهنگی هدف را دنبال می‌کند.

این کارشناس آموزشی بیان کرد: اکنون معلمان از وضعیت معیشت و عدالت گلایه دارند و همین موضوع باعث آزردگی و افسردگی معلمان می‌شوند و انتقادات به جایی هم در این مورد دارند.

ظنی خوش‌بینانه به نام ورود وزیر «زن»
سال ۹۶ بود که رئیس‌جمهور دستورالعمل اجرایی نحوه انتخاب و انتصاب مدیران حرفه‌ای با افزایش حضور مدیران زن تا ۳۰ درصد را ابلاغ کرد و این موضوع باید تا پایان برنامه ششم به نتیجه برسد.

فاطمه ذوالقدر عضو فراکسیون زنان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش درباره معرفی وزیر زن اظهار کرد: با توجه به نزدیکی شروع سال تحصیلی از دولت خواستیم که گزینه را هر چه سریعتر معرفی کند و قرار بر این شد تا در هفته آینده گزینه وزارت اعلام شود.

او درباره انتخاب وزیر زن ادامه داد: با توجه به اینکه آقای روحانی در دو دوره فعالیت خود وزیر خانم نداشتند و از طرفی ۶۰ درصد آموزش و پرورش را زنان تشکیل می‌دهند، چه بهتر که از ظرفیت خانم‌ها استفاده شود و امیدواریم گزینه خانم و توانمند معرفی شود و رای بیاورد.

مروری بر گمانه زنی‌های حول گزینه وزارت
در میان بازار داغ گمانه‌زنی‌ها برای انتخاب وزیر آموزش و پرورش اسامی متعددی از گوشه و کنار به گوش می‌رسد که در ادامه به برخی از این اسامی و سابقه کاری آن‌ها اشاره می‌شود.

سید جواد حسینی سرپرست فعلی آموزش و پرورش و جز جدی‌ترین گزینه‌های وزارت که سوابق کاریش نشان می‌دهد آخرین پست او معاون سیاسی استانداری خراسان رضوی بود، البته محمود فرشیدی دبیرکل کانون تربیت اسلامی معتقد است که انتخاب وی به دلیل موضع‌گیری‌هایی که دارد، به عنوان وزیر منتفی است.

او متولد ۱۳۴۶ و دارای دکترای تخصصی جامعه شناسی از دانشگاه ملی، دولتی و آکادمی علوم روسیه است.

وی لیسانس پژوهشگری اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد و کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه اصفهان را در روزمه تحصیلی خود دارد.

فاطمه سعیدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس متولد سال ۴۱ و کارشناس ارشد مدیریت آموزشی است.

او سابقه کار به عنوان معلم و مدیر مدرسه را در تهران و کرمان داشته است همجنین کارشناس دفتر امور زنان و کارشناس مسئول دفتر وزارت آموزش و پرورش را در کارنامه کاریش دارد.

محسن حاجی میرزایی دبیر هیئت دولت متولد ۱۳۳۸ و دانش‌آموخته دکتری جامعه‌شناسی از دانشگاه آزاد تهران شمال است.

او مسئولیت‌هایی، چون رئیس مرکز مرکز ملی بهره‌وری ایران، مشاور و مدیر کل دفتر امور مدیران ارشد دفتر رئیس‌جمهور، مشاور وزیر آموزش و پرورش و قائم مقام معاون آموزش و معاون اداری و مالی سازمان نهضت سواد آموزی را در کارنامه کاری دارد.

مجتبی زینی وند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی، متولد سال۱۳۴۶ است.

او دارای دکترای مدیریت فرهنگی است که تا کنون با سمت‌هایی همچون مشاور وزیر و سرپرست دفتر وزارتی وزارت آموزش‌وپرورش، مدیرکل مدارس غیردولتی آموزش‌وپرورش و عضویت در کمیته خاص شورای عالی آموزش‌وپرورش را تجربه کرده است، پیش از این هم گزینه‌ای محتمل به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش بود، اما در نهایت این سمت به حسینی رسید.

صندلی وزارت سهم شخص یا حزب سیاسی؟
آموزش و پرورش با میانگین فعالیت حدود ۲ سال برای وزرا در دوره هشت ساله دولت تدبیر و امید، وزارتخانه بی ثبات از منظر مدیریتی محسوب می‌شود که حالا جدا از تورم کارهای روی زمین مانده و نصفه و نیمه وزرا، محل آزمون و خطا شده است.

کمتر از دو سال به پایان کار دولت فعلی باقی مانده و وزیر آموزش و پرورش اندر خم تصمیم رئیس قوه مجریه است تا شاید بتواند قفل‌های زنگار گرفته مشکلات آموزش و پرورش را بگشاید.

گوی و میدان برای موج‌سواری و مطرح شدن اسامی گوناگون در این روزهای تابستانی و پر التهاب آموزش و پرورش آماده است؛ هرچند تجارب قبلی انتخاب وزرا در ۶ سال گذشته نشان داد که ضعیف‌ترین و حتی دورترین گزینه در نهایت انتخاب شده است و اکنون هم باید دید وزیر جدید به تبعیت از رویکردقبلی دولت معرفی می‌شود یا خیر؟ هرچه باشد با اوضاع و احوال زمان فعلی، تسریع در اعلام گزینه اصلح ضرورت دارد.
 
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها