أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۶۰۶۰۷
زمان انتشار: ۰۹:۴۷     ۰۵ شهريور ۱۳۹۸
از انتشار تصاویر سوخته تا دامادی که عروسی‌اش را ترک کرد!
این روزها عکس‌ها و فیلم‌های غیرمرتبط با جنگل‌های ارسباران در فضای مجازی دست به دست می‌شود که اگر اندکی دقت و توجه داشته باشیم با یک جستجو ساده می‌توان به واقعیت و کذب بودن آن پی برد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرگزاری فارس از تبریز، دیگر عادت کردیم به اینکه یک اتفاقی بیافتد و از لابه‌لای آن حاشیه‌هایی ایجاد نشود؛ حاشیه‌هایی که مستقیم احساسات مردم را نشانه می‌گیرند.یکی از این حواشی، همین موضوع آتش‌سوزی در جنگل‌های بکر ارسباران است.

وقتی تیغ تبر و اره بر جان درختانش افتاد، خیلی‌ها از آن در جهت منافع شخصی استفاده کردند و حال نیز خبری تلخ از آتش‌سوزی، دل طرفداران حیوانات و  محیط زیست را به درد آورد.

این روزها عکس‌ها و فیلم‌های غیرمرتبط با جنگل‌های ارسباران در فضای مجازی دست به دست می‌شود که اگر اندکی سواد رسانه‌ای داشته باشیم با یک سرچ ساده می‌توان به واقعیت و کذب بودن آن پی برد.
 

 

عکس‌هایی از سوختن حیوانات و پرندگان در جنگل‌های کالیفرنیای آمریکا که  در برخی کانال‌های خبری و حتی خبرگزاری‌های اسم و رسم‌دار هم منتشر شد.

این تصاویر در توئیتر و اینستاگرام نیز بازنشر یافت و کمتر رسانه‌ای صحت و سقم آن را سنجید. در صورتی که با آپلود تصاویر در بخش عکس گوگل می‌توان منبع اصلی آن را یافت.

هر چند در این میان برخی رسانه‌ها که آن تصاویر را برای مدت کوتاهی منتشر کرده بودند ضمن تکذیب انتساب آنها به خود از مخاطبانشان عذرخواهی کردند. 

حتی چند فعال رسانه‌ای در توئیتر که تصاویر را بازنشر کرده بودند با انتشار اصل تصاویر عذرخواهی کردند.حال یکی دیگر از این شایعات را بررسی می‌کنیم تا واقعیت ماجرا روشن شود.

 

 

ماجرا از این قرار است که چندین  پیج  اینستاگرامی و کانال خبری عکسی از یک جوان را در حین خاموش کردن آتش در جنگل‌های ارسباران منتشر کرده‌اند تا اینجای کار هیچ ایرادی نیست ولی توضیح عکس حاکی از آن است که این جوان، عروسی خود را رها کرده و برای خاموش کردن آتش به جنگل‌های ارسباران رفته است.

با هماهنگی و بررسی این خبر، شماره آقای عادل محمدیون، صاحب عکس منتشر شده را که از اهالی روستای آتی‌کندی از توابع آبش احمد کلیبر است را یافتیم و گفت‌وگویی کوتاه با او انجام دادیم.

من در سال ۹۰ ازدواج کرده‌ام، چند روز پیش که برای عروسی پسرخاله‌ام دعوت بودم، آنجا به من اطلاع دادند که جنگل‌های ارسباران آتش گرفته است و من عروسی پسر خاله‌ام را رها کرده و به منطقه عازم شدم، اکنون او نیز از من گلایه دارد؛ این‌ها صحبت‌های ابتدایی آقای محمدیون است.

او ادامه می‌دهد: متولد سال ۱۳۶۰ و ساکن روستای آتی‌کندی کلیبر هستم؛ چندین سال‌ است که به کار طراحی داخلی ساختمان در تهران مشغول هستم؛ عروسی پسر خاله‌ام باعث شد تا به زادگاهم برگردم ولی وسط راه خبر آتش‌سوزی جنگل‌ها را شنیدم و بلافاصله پمپ برقی آب را از روستایمان برداشته و به همراه چندین دبه آب به اداره منابع طبیعی منطقه رفتم؛ آدرس دقیق آتش‌سوزی را گرفتم که البته آدرس درستی به من ندادند ولی بعد از طی کردن چندین کیلومتر با خودروی شخصی به نزدیکی محل آتش‌‌‌سوزی رسیدم و ۲.۵ کیلومتر کوهنوردی کردم.

این جوان ارسبارانی اضافه می‌کند: اصلا منتی نیست چراکه من روستازاده‌ام؛ سوختن درختان جنگل‌های ارسباران دلم را آتش می‌زد و تا خودم وارد عمل نمی‌شدم این آتش فرو نمی‌نشست.

آقای محمدیون می‌گوید: پمپ آب که من در اختیار دارم توانایی خاموش کردن ۵۰۰ متر را دارد و تصمیم گرفته‌ام تا به همراه چندین لیتر آب و پمپ به منطقه عازم شوم و این آتش زیر خاکستر را تا حد توان خاموش کنم چراکه تا مادامی که لکه‌گیری نشود درختان ارسبارن‌مان خواهد سوخت.

او توضیح می‌دهد: من از یک پیج اینستاگرامی خواستم تا برای امداد فراخوان نیرو از منطقه دهد ولی برخی پیج‌های دیگر از این مسئله سوءاستفاده کرده و ماهیت کار را عوض کردند.

محمدیون خاطرنشان می‌کند: من یک طبیعت دوست هستم و در خیلی از موارد در بین راه و جاده‌ها برای کمک به مصدومان تصادف اقدام کرده‌ام و اگر اجازه ندهند باز هم احساس مسوولیت کرده و برای خاموش شدن شعله‌های آتش در ارسباران خواهم ماند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها