يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۶۰۷۸۰
زمان انتشار: ۱۳:۵۵     ۱۰ شهريور ۱۳۹۸
یکی از معیارهای سنجش توسعه درجوامع امروزی، توزیع عادلانه امکانات جامعه است. در واقع به نوعی مفهوم توسعه علاوه بر رشد در همه زمینه ها، توزیع متعادل را نیز در بر می‌گیرد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، یکی از معیارهای سنجش توسعه در جوامع امروزی، توزیع عادلانه امکانات جامعه است. در واقع به نوعی مفهوم توسعه علاوه بر رشد در همه زمینه ها، توزیع متعادل را نیز در بر می‌گیرد و کاهش این نا برابری در بهره گیری از منابع، دستاوردها و امکانات جامعه، یکی از مهم ترین معیارهای توسعه به شمار می‌رود.

قم نیوز - گام بلند شهرداری در توسعه سرانه‌های فرهنگی ورزشی شهری

انسان شهرنشین با کارها و مشاغل روزانه و دوری از ورزش و تفریح مناسب برای خود جسم و روحی خسته می‌سازد که اثرات منفی زیادی بر روی خانواده‌ها و فرزندان می‌گذارد. عدم توجه به تفریح و ورزش، غرق شدن در زندگی صنعتی و کار، بالا بودن هزینه تفریحات و کم بودن مکان‌های فرهنگی ورزشی عمومی مناسب و سالم از جمله مواردی است که موجب خستگی روحی و جسمی شهرنشینان می‌شود.

بنابراین ایجاد فضاهای ورزشی و تفریحی در قسمت‌های مختلف شهر از وظایف شهرداری است تا شهروندانی با روحیه و جسم سالم داشته باشد. فضاهایی مناسب و آرام با وسایل تفریحی و ورزشی می‌تواند اوقات فراغت خوبی را برای شهروندان رقم بزنند. افزایش فضای سبز و زیاد شدن درختان و همچنین افزایش مکان‌های تفریحی و بوستان‌ها در جای جای شهر و قسمت‌های ورزشی بوستان‌ها با وسایل سالم حق شهروندان است.

همچنین بانوان، به ویژه زنان خانه‌دار برای بهره‌مندی مناسب از اوقات فراغت نیازمند زیرساخت‌هایی متناسب با هنجار‌های اجتماعی، دینی و فرهنگی هستند که این امکانات در شهر‌هایی که فضای عمومی آن برای مردان طراحی شده است، ناعدالتی‌هایی به وجود می‌آورد. لذا در تلاش برای توسعه فضاهای تفریحی اختصاصی بانوان هستیم تا آسایش و تفریح مناسبی در سطح شهر داشته باشند. فضاهایی در داخل شهر که رفت و آمد بانوان را راحت تر سازد. محیطی خصوصی که در آن زنان با نشاط و آسایش ساعاتی را به دور از مشغله‌های فکری و مزاحمت سپری کنند. وجود چنین محیط‌هایی هم آرامش اعصاب را فراهم می‌کند و اوقات خوشی را برای زنان پدید می‌آورد و هم از بسیاری مشکلات بانوان در پارک‌های عمومی از جمله پوشش، مزاحمت آسایش، می‌کاهد.یکی از مشکلات شهر قم در همین زمینه است؛ کمبود سرانه‌های فرهنگی و ورزشی خصوصا در مناطق کمتر برخوردار یکی از مسائلی است که مردم را رنج می‌دهد و به دنبال آن مشکلات و آسیب‌هایی نیز به وجود آمده است.

در همین راستا شهرداری قم متناسب با وظایف خود برنامه‌هایی را در حوزه توسعه فضاهای فرهنگی و ورزشی در شهر در نظر گرفته است. با تدوین چشم‌انداز ۲۰ ساله شهر قم و برنامه قم ۱۴۰۰ این رویکرد بیش از پیش از مدیریت شهری مورد توجه قرار گرفت و به همین خاطر احداث ۸ سالن ورزشی در هشت منطقه شهر در دستور کار قرار گرفت. همچنین برای توسعه فضاهای خدماتی به بانوان چندسالی است که احداث فضاهای اختصاصی بانوان برنامه‌ریزی شده است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم در این خصوص با اشاره به آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های فرهنگی ورزشی در مناطق شهری قم در سال ۹۶ گفت: پیش‌بینی شده در هر منطقه یک تا دو فضای ورزشی را احداث کنیم تا بتوانیم بر اساس برنامه سرانه‌های فرهنگی و ورزشی در مناطق را افزایش بدهیم.

وی افزود: سه مورد از پروژه‌ها در مناطق دو، سه و ۶ آغاز شده و طبق برنامه روند اجرایی مطلوبی را طی می‌کند؛ برای هرکدام از این پروژه‌ها بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی شده بود که ممکن است به دلیل تغییرات شدید قیمت سال گذشته این مبلغ افزایش داشته باشد.

علیرضا قاری قرآن اذعان کرد: در مناطق دیگر شهر نیز به مرور عملیات اجرایی با اتمام مراحل مطالعاتی آغاز شده است و به مرور شاهد افتتاح این فضاها خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه اگر تامین اعتبار بیشتری شود این تعداد فضای ورزشی افزایش خواهد یافت، تصریح کرد: احداث این پروژه برای رفع نیازمندی‌های مناطق شهری و محلات در حوزه فرهنگی و ورزشی بوده است.

سالن‌های ورزشی در دو تیپ ۱۲۰۰ و ۲۵۰۰ متر با کلیه زمین‌های ورزشی استاندارد طراحی‌شده و فضای ورزشی منطقه ۶ یکی از نخستین مجموعه‌هایی بوده که عملیات اجرایی آن آغاز شده و هم‌اکنون همزمان با هفته دولت آماده افتتاح شده است. همچنین در این ایام عملیات اجرائی مجموعه فرهنگی ورزشی بانوان هم آغاز خواهد شد تا شاهد نگاه ویژه شهرداری به توسعه فضاهای اختصاصی برای بانوان باشیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها