يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۶۰۸۱۲
زمان انتشار: ۱۲:۱۲     ۱۱ شهريور ۱۳۹۸
مهدی طارمی نمونه شاخص بازیکنانی است که به کرات توانسته درون محوطه جریمه داوران را مجاب به گرفتن پنالتی کند.
به گزارش پایگاه 598، فرهیختگان نوشت: وی در ادامه دوران بازیگری داوران اروپایی را هدف قرار داده است. با چند کارشناس داوری درخصوص این مساله صحبت کردیم که اظهارات‌شان را در ادامه می‌خوانید.

فروغی: پرتغالی‌ها هم روی او حساس می‌شوند

داور نباید از یک سوراخ دوبار گزیده شود. مثل یک کشتی‌گیر نباید دوبار از حریفش بارانداز بخورد. بررسی پنالتی‌هایی که طارمی در ایران گرفت نشان می‌دهد داورانی که با صحنه فاصله داشتند به او کمک زیادی کردند. مهم‌ترین عاملی که داوری از امثال طارمی رکب نخورد این است که خودش فوتبال بازی کرده باشد. مثل فغانی که یادم نمی‌آید فریب طارمی را خورده باشد، چون هم به صحنه‌ها نزدیک است و هم خودش فوتبال بازی کرده و بهتر می‌تواند تشخیص دهد که خطا صورت‌گرفته یا خیر. طارمی اوایل خیلی پنالتی می‌گرفت ولی کمی که پیش رفتیم کمتر دیدیم بتواند راحت پنالتی بگیرد. مطمئن باشید در پرتغال هم آنالیز خواهد شد و فیلم بازی‌هایش بازبینی می‌شود و اشتباهات را به داوران گوشزد می‌کنند تا فریب نخورند.

مظفری‌زاده: مدافعان را وادار به اشتباه می‌کند

اکثر پنالتی‌هایی که طارمی در زمان حضورش در لیگ ایران گرفت، صحیح بود و داوران تشخیص درست می‌دادند. شاید سبک این بازیکن جوری است که در موقعیتی قرار می‌گیرد که مدافعان دچار اشتباه شوند. به‌نظر من هر سه پنالتی اعلام شده در بازی با اسپورتینگ درست بود. وقتی خطا صورت بگیرد داور باید اعلام کند، حتی اگر سه پنالتی در یک بازی باشد. هیچ داوری بی‌اشتباه نیست. هم در اروپا و هم در ایران یقین دارم موقعی که طارمی ایران بود ممکن است روی او خطای پنالتی هم صورت گرفته و داوران اعلام نکرده باشند. به‌نظر من داوران هنگام گرفتن پنالتی به‌جای مهاجم باید به رفتار مدافع توجه کنند، چراکه این‌گونه بهتر می‌توان تشخیص داد که خطایی صورت می‌گیرد یا خیر.

حق‌وردی: در پرتغال هم شبیه‌سازی می‌کند

شبیه‌سازی برای خیلی از بازیکنان ایرانی تبدیل به مهارت شده و برای هرچه بهتر انجام دادنش تمرین می‌کنند اما اینجا نکته مهم شناخت کافی داوران از بازیکنانی است که قصد گول‌زدن داور را دارند و با رفتار غیرورزشی سعی در تاثیر بر روند قضاوت دارند. بنده در دربی 80 داور بازی بودم و این حرکت طارمی را از نزدیک شاهد بودم و تشخیص بنده شبیه‌سازی بود و به او اخطار دادم. جدیدا هم این رفتار گول‌زننده را در لیگ پرتغال شروع کرده و مادامی که او را کارشناسی نکنند، امکان فریب خوردن داوران وجود دارد.

البته به‌نظر من داوران نباید پیش‌داوری کنند و با زمینه ذهنی از قبل وارد زمین شوند آن‌هم نسبت به بازیکنان خاص. توصیه بنده به داوران جوان برای اشتباه‌نکردن، داشتن آمادگی بدنی و ذهنی بالا، آرامش و قرار گرفتن در زاویه مناسب نسبت به صحنه‌هاست که درنهایت منجر به تشخیص صحیح و قضاوت عادلانه می‌شود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها