أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۶۰۸۵۶
زمان انتشار: ۰۸:۴۰     ۱۲ شهريور ۱۳۹۸
تحلیل‌های درست منتقدین؛دستاوردهای وارونه برجام
با وجود این که دولت بر دستاوردهای اقتصادی برجام تأکید می‌کرد و حتی آقای روحانی گفتند که آنقدر رونق اقتصادی در کشور ایجاد خواهد شد که مردم به یارانه ۴۵ هزار تومانی نیاز نداشته باشند، اما هیچ اتفاق مثبت اقتصادی در کشور نیفتاد. تحریم‌های اقتصادی حتی در زمان اوباما نیز لغو نشد و بانک‌های بین‌المللی روابط خود را با بانک مرکزی و بانک‌های دیگر ایران را عادی نکردند، این وضعیت اکنون نیز وجود دارد.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، مذاکرات هسته‌ای برای آن انجام شد تا به توافقی دست یابیم که تحریم‌های اقتصادی برچیده شود،‌ اگر غیر از این است ثابت کنند که نیست. همه به یاد دارند که دولت تدبیر و امید هم در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری و هم پس از روی کار آمدن، محور کار خود را مذاکره با آمریکا بنا نهاد تا از این راه بتواند در مقابل امتیازاتی که می‌دهد تحریم‌های اقتصادی را برچیند. در واقع در قبال تعلیق و تعطیل فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران که حق مسلم جمهوری اسلامی است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز برای همه کشورها تصریح دارد، تحریم‌های اقتصادی غیر قانونی که از سوی شورای امنیت و آمریکا و اروپا علیه ایران وضع شده بود لغو شود. پس از آن که برجام به امضا رسید، تعهدات دو طرف آغاز شد، در حالی که ایران تعهدات خود را حتی بیش از آنچه که زمان و چارچوب آن در برجام تعیین کرده بود، پیشروتر بود و این موضوع در گزارش‌های آژانس نیز دیده می‌شود، اروپا و آمریکا برای اجرای تعهدات خود بهانه زمان را به میان کشیدند. اگر گفته می‌شود که آن همه سرمایه گذاری در کشور پس از برجام انجام شد و هواپیما خریداری شد، سرمایه گذاران در زمان بسیار کوتاهی از ایران خارج شدند و زیان زیادی نیز به کشور وارد کردند بدون آن که خسارت این بدعهدی خود را بپردازند. حتی قرارداد خرید هواپیماهای مسافربری نیز لغو و معلق شد،‌ ایرباس فروش هواپیماهایی که با ایران قرارداد بسته بود تعلیق کرد و بوئینگ نیز لغو کرد. تنها چند فروند هواپیما وارد ایران شد و باز هم طرف مقابل به خاطر این بدعهدی خسارت نپرداخت.

با وجود این که دولت بر دستاوردهای اقتصادی برجام تأکید می‌کرد و حتی آقای روحانی گفتند که آنقدر رونق اقتصادی در کشور ایجاد خواهد شد که مردم به یارانه ۴۵ هزار تومانی نیاز نداشته باشند، اما هیچ اتفاق مثبت اقتصادی در کشور نیفتاد. تحریم‌های اقتصادی حتی در زمان اوباما نیز لغو نشد و بانک‌های بین‌المللی روابط خود را با بانک مرکزی و بانک‌های دیگر ایران را عادی نکردند، این وضعیت اکنون نیز وجود دارد. پس از این که دولت از دستیابی به مواهب! برجام ناکام ماند، برای آن که افکار عمومی را از این وضعیت خارج کند، دستاورد سازی آغاز شد. برچیدن سایه جنگ از سر ایران، دستاوردی بود که دولت محترم آن را یکی از دستاوردهای بزرگ برجام اعلام کرد در حالی که سایه جنگ با اقتدار و توانمندی نظامی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تحت فرماندهی فرمانده کل قوا برچیده شده بود. دشمن به خاطر وجود پیشرفت‌های نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی جرأت اقدام نظامی علیه ایران را نداشت و می‌دانست در صورت کوچکترین تعرضی با پاسخ قاطع و ویرانگر نیروهای مسلح کشورمان روبرو می‌شود.

نمونه آن را که به تازگی اتفاق افتاده است می‌توان یادآوری کرد،سرنگونی پهیاد فوق پیشرفته آمریکا در آسمان خلیج فارس که وارد حریم هوایی ایران شده بود، با یک فروند موشک ساخت داخل به نام سوم خرداد، نشان داد که آمریکایی‌ها جرأت و جسارت ندارند، که اگر داشتند بر اساس علوم نظامی و جنگ باید به واکنش ایران پاسخ می‌دادند.

ترامپ در اقدامی از روی ناتوانی برای پنهان سازی شکست در برابر اقتدار ایران، به خاطر این که نیروی هوافضای سپاه پاسداران از سرنگون کردن هواپیمای حامل سرنشین حامی پهپاد منصرف شده بود، تشکر کرد. پس از آن که دستاورد برچیدن سایه جنگ نتوانست کارایی خود را نشان دهد، دستاوردهای دیگری ساخته شد، همچون بی آبرو کردن آمریکا به خاطر خروج از برجام و یا منزوی ساخت ایالات متحده، که هیچیک از آنها نیز دستاوری اصلی و واقعی که برای برجام مذاکره شده بود،‌ نبود.

با این وجود دولت تدبیر و امید و وزارت خارجه همچنان اعتقاد دارند که برجام دستاوردهای بزرگی داشت که منتقدین نسبت به آن بی انصافی می‌کنند. زمانی که برجام به امضا رسیده بود، فؤاد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا در جلسه که فیلم آن موجود است، از آقای ظریف می‌پرسد اگر دولت بعدی آمریکا از برجام خارج شود چه؟ آیا امضای جان کری باز هم تضمین برجام است؟ آقای ظریف با قاطعیت پاسخ می‌دهد که هیچ دولتی در آمریکا نمی‌تواند از برجام خارج شود،‌ دلیلی ندارد که دست به چنین کاری بزند. آمریکا نمی‌تواند از برجام خارج شود و اگر هم خارج شود مقبولیت خود را از دست می‌دهد.

رهبر معظم انقلاب نیز درباره دستاورد برجام فرمودند که لغو تحریم‌های اقتصادی هدف مذاکرات و توافق هسته‌ای بوده است. پس دستاورد سازی برای برجام موضوعیتی ندارد بلکه آنچه که باید به دست می‌آمد از همان زمان اجرای توافق هسته‌ای حاصل نشد. منتقدین نگران وضعیتی بودن که اکنون بروز کرده است.

با این حال منتقدین همچنان از سوی دولتمردان زیر تیغ انتقاد قرار دارند و حتی متهم می‌شوند که بی انصافی کرده‌اند و حتی طیف سیاسی همسو با دولت آنها را به کارشکنی در اجرای برجام متهم کردند. آقای ظریف در مصاحبه‌ای که در روزنامه دولت منتشر شد بار دیگر منتقدین را خطاب قرار داد.


وزیر خارجه ایران در این مصاحبه گفته؛ «مشکل دیگر دوستان ما این است که نمی‌خواهند راستی آزمایی حرف‌های خودشان را بپذیرند. گفتند که آقای ترامپ به هیچ وجه از برجام خارج نمی‌شود، وقتی که از برجام خارج شد، گفتند به این دلیل خارج شد که آقای دکتر روحانی فلان جمله را در مشهد گفت. آقا! بپذیرید که تحلیل شما اشتباه بوده است. تقریباً هر تحلیلی که درباره موضوع هسته‌ای داشتند، اشتباه بوده است.»

آقای ظریف تنها یک موضع از انتقاد را می‌بیند و دیگر انتقاداتی که با تحلیل منطقی همراه است کنار می‌گذارد.

آقای ظریف باید این بخش‌های مهمتر را که درباره بی اعتمادی به آمریکا، بدعهد بودن این رژیم، پیش بینی خروج آمریکا از برجام برای وارد کردن فشار بیشتر به ایران، لغو نشدن تحریم‌های اقتصادی،‌ بدعهدی اروپایی‌ها و بسیاری پیش بینی‌های دیگر را نیز ببیند. ایا منتقدین برجام از سر دلسوزی برای آینده کشور نمی‌گفتند که توافق هسته‌ای باید تضمین لازم را داشته باشد؟ آیا امضای جان کری وزیر خارجه دولت پیشین آمریکا تضمین بود؟ آیا آمریکا در همان زمان باراک اوباما رئیس جمهور وقت آمریکا،‌ تعهدات برجامی خود را اجرا کرد؟

آیا اروپا تعهدات خود را در قبال پایبندی ایران به تعهدات برجامی پیاده کرد؟ آیا بانک‌های بین‌المللی و اروپایی و آمریکایی روابط بانکی خود را با ایران عادی کردند؟ چه مقدار از پول‌های بلوکه شده ایران آزاد شد و به کشور بازگردانده شد؟

تا آنجا که به یاد داریم،‌ آقای ظریف از زمانی که وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران شده است، مصاحبه‌ای با یک رسانه منتقد نداشته،‌ که اگر هم داشته و ما به یاد نداریم، کانالیزه شده انجام شده است. آقای ظریف یکبار هم با رسانه‌های منتقد مصاحبه انجام دهد و به پرسش‌های آنها نیز پاسخ دهد. اکنون نیز مذاکره با اروپا همچنان ادامه دارد و با وجود گذشت بیش از یکسال از خروج رسمی آمریکا از برجام،‌ خانم موگرینی رئیس دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام می‌کند اجرای اینستکس نیاز به زمان طولانی دارد. آیا سقف خواسته به حق ایران تنها فروش نفت است که آقای عراقچی می‌گوید؛‌ هدف فروش نفت و دریافت پول آن است؟ برجام و تعهدات طرف مقابل کجای مذاکراتی است که با اروپا در جریان است؟ بر اساس توافق هسته‌ای باید تحریم‌های اقتصادی که شامل تحریم‌های بانکی،‌ نفتی، بیمه‌ای و دارویی و غذایی می‌شود لغو شود. اگر تحریم فروش نفت ایران برچیده شود چه ساز و کار تضمین شده‌ای وجود دارد که پول فروش نفت به کشور بازگردد؟

منتقدین چنین روزهایی را می‌دیدند که از همان زمانی که دولت سیاست مذاکره با آمریکا را در پیش گرفت، هشدار دادند نمی‌توان به آمریکا اعتماد کرد حتی اروپا نیز قابل اعتماد نیست. هشدار می‌دادند و تحلیل می‌کردند که توافق هسته‌ای که حتی با وجودی که ضمیمه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است،‌ از سوی آمریکا و اروپا نقض خواهد شد و چنین نیز شد. منتقدین از این چنین اتفاقی افتاده خرسند نیستند چرا که برای مذاکره و توافق هزینه‌های زیادی پرداخت شده است.

اکنون مسئله این است که چرا همچنان دولتمردان بر کار اشتباه خود اصرار دارند و به این باور نمی‌رسند که توافق هسته‌ای دستاوردی نداشته است، قرار نبود با برجام آبروی نداشته آمریکا برود،‌ قرار نبود با برجام سایه جنگ خیالی از سر ایران برچیده شود، قرار بود بر اساس آنچه که رئیس جمهور محترم گفته بود همه تحریم‌های اقتصادی برداشته شود.


همه تحلیل‌های منتقدین برجام درست از آب در آمد،‌ اما از شکست پروژه مذاکره و توافق هیچگاه شادمان نیستند،‌ غرور مردم را نیز به بازی نگرفته‌اند، کافی است ساعتی را در میان مردم باشید و نظر آنها را درباره برجام جویا شوید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها