أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۶۰۸۸۶
زمان انتشار: ۱۴:۲۷     ۱۲ شهريور ۱۳۹۸
مکثی بر عکس‌های خبری بنگاه خبرپراکنی بریتانیا؛
از جمله تکنیک های به کار گرفته شده توسط وبسایت بی بی سی فارسی که تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است انتخاب عکس های معنادار در اخبار در جهت تحت تاثیر قرار دادن و القای پیام دلخواه در ضمیر ناخودآگاه مخاطبان می باشد که در گزارش زیر به تعدادی از تکنیک های مورد استفاده توسط این رسانه در انتخاب عکس برای تاثیرگذاری بر اذهان مخاطبان اشاره می شود.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از جام نیوز، وب سایت فارسی بی بی سی از جمله زیر مجموعه های سرویس جهانی بی بی سی است که 8 سال پیش از تاسیس تلویزیون فارسی بی بی سی در سال 1388، فعالیت خود را آغاز کرده است. این وبسایت از جمله بخش های مهم مجموعه بی بی سی است تا جایی که می توان آن را حلقه اصلی آغاز جنگ های رسانه ای تلقی کرد چرا که به عقیده کارشناسان، تیم فکری این مجموعه ابتدا محورهای مورد نظر خود را به شکل مکتوب در وبسایت منتشر کرده و چندی بعد محورهای مورد اشاره، در بخش های مختلف خبری این شبکه به کار گرفته می شوند.

 

با توصیف فوق می توان دریافت که رصد وبسایت بی بی سی فارسی برای پی بردن به محورهای مورد استفاده توسط شبکه بی بی سی فارسی از اهمیت قابل توجهی برخوردار می باشد.

 

اما اصل بی طرفی از جمله ادعاهایی است که همواره مورد اشاره بخش های مختلف مجموعه بی بی سی قرار می گیرد. هنگامی که به بخش «درباره ما» وبسایت فارسی بی بی سی مراجعه کنید در ابتدا با چنین عبارتی مواجه خواهید شد: « بی بی سی فارسی یک سازمان رسانه ای بزرگ بین المللی است که تلاش می کند اخبار و اطلاعات به صورت بی طرفانه در اختیار مخاطبان فارسی زبان خود در سرتاسر دنیا قرار دهد.»

 

با این وجود اصل عدم بی طرفی با استفاده از تکنیک های مختلف عملیات روانی را با کنکاش در مطالب بخش های مختلف بی بی سی فارسی از جمله وبسایت آن می توان اثبات نمود.

 

از جمله تکنیک های به کار گرفته شده توسط وبسایت بی بی سی فارسی که تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است انتخاب عکس های معنادار در اخبار در جهت تحت تاثیر قرار دادن و القای پیام دلخواه در ضمیر ناخودآگاه مخاطبان می باشد که در گزارش زیر به تعدادی از تکنیک های مورد استفاده توسط بی بی سی فارسی در انتخاب عکس برای تاثیرگذاری بر اذهان مخاطبان اشاره می شود.

 

بی بی سی فارسی در انتخاب عکس از مسئولان و مقامات جمهوری اسلامی سعی دارد به فراخور موضوع تصویری درمانده، ترسو و یا خشن را به نمایش گذارد تا از این طریق تصویری گرفتار و شکست خورده از جمهوری اسلامی را به اذهان مخاطبان القا کند.

 

در اخبار مربوط به سخنان بیژن زنگنه در خصوص مشکلات مربوط صادرات نفت ایران پس از تحریم های آمریکا است، بی بی سی فارسی تصویری درمانده، ناراحت و در حال فکر از وزیر نفت، منتشر کرده است تا از این طریق به مخاطبان خود القا کند که صنعت نفت ایران در تحریم ها گرفتار شده و راه حلی برای فروش نفت ایران وجود ندارد.

 

 

 

اما القای موضوع گرفتاری ایران در مسائل مختلف از جمله تحریم ها به اشکال مختلف در سایر خبرهای بی بی سی نیز به کار می رود.

 

به عنوان نمونه در خبر مربوط به تمدید معافیت های نفتی عراق، بی بی سی تصویری از یک نیروی در حال کار در صنایع نفتی را استفاده کرده است تا به مخاطبان اینگونه القا شود که در صورت عدم تمدید معافیت های نفتی، صنعت نفت ایران رو به تعطیلی خواهد رفت.

 

 

بی بی سی فارسی در پوشش اخبار مربوط به دستگیری مجرمان دستگاه های دولتی عکس های خود را به گونه ای انتخاب می کند تا فساد را به کل مجموعه و نه یک فرد خاطی تعمیم دهد.

 

 

برای نمونه بی بی سی فارسی در خبر فوق برخلاف عکس استفاده شده توسط اکثر خبرگزاری های داخلی -که دست فردی دستبند زده شده را نشان می دهد-از تصویر تاسیسات نفتی استفاده می کند تا بدین طریق فساد را به کل صنعت نفت جمهوری اسلامی تعمیم دهد.

 

اما سیاست های بی بی سی فارسی در خصوص ترامپ و سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی نیز در خور توجه می باشد.

 

بی بی سی همواره سعی دارد با استفاده از تصاویر خاص و البته مقتدر از دونالد ترامپ وی را فردی غیرقابل پیش بینی جلوه دهد تا از این طریق به مخاطبان خود القا کند که هر لحظه امکان حمله نظامی آمریکا به ایران محتمل است.

 

 

 

 

بی بی سی فارسی در همین خصوص علاقه فراوانی به قدرتمند نشان دادن نیروهای آمریکایی داشته و سعی دارد به مخاطبان القا کند که در خلیج فارس، آمریکا «رئیس» است!

 

به عنوان نمونه چندی پیش فرمانده نیروهای تروریستی سنتکام در ادعایی -که کذب بودن آن چندی بعد پس به وقوع پیوستن حوادث مختلف در خلیج فارس اثبات شد- مدعی عقب نشینی نیروهای ایرانی شد.

 

بی بی سی با استفاده از تصویر ناو لینکلن برای این خبر تلاش کرده اعزام این ناو را عامل عقب نشینی ادعایی بداند تا از این طریق نیروهای آمریکایی را قدرتمند جلوه دهد.

 

 

تا کنون بارها در خصوص سیاست های بی بی سی فارسی در خصوص گروه های تروریستی همچون داعش و جبهه النصره سخن گفته شده و برهمگان مبرهن است که این شبکه حتی از گفتن لفظ «تروریست» خودداری می کند اما انتخاب عکس برای پوشش این طیف از اخبار نیز حائز توجه است.

 

به عنوان نمونه بی بی سی برای پوشش خبر کشته شدن «عبدالباسط ساروت»، از اعضای معروف داعش در درگیری های سوریه، به جای انتشار تصاویر این فرد با لباس و تجهیزات نظامی از تصویری خندان و با لباس شخصی استفاده می کند تا این گونه بر روی جنایات اعضای گروه های تروریستی سرپوش گذارد.

 

 

موارد فوق تنها بخشی از عکس های خبری وبسایت بی بی سی فارسی بوده است و بی تردید موارد بسیار دیگری می‌توان از اخبار این وبسایت استخراج کرد اما نکته حائز اهمیت استفاده تمام کمال از انواع مختلف تکنیک های جنگ روانی است که در کارزار رسانه ای به کار گرفته می شود و برای مقابله با آن بایستی بر هوشمند سازی مخاطبان همت نهاد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها