أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۶۱۰۴۳
زمان انتشار: ۲۳:۲۹     ۱۷ شهريور ۱۳۹۸
شگفتی بزرگ با تفاضل گل و برتری تاریخی نیجریه درخانه چین رقم خورد؛
در یک شگفتی بزرگ، تیم ملی بسکتبال ایران با توجه به باخت ۷۳ - ۸۶ تیم ملی چین برابر نیجریه و برتری پرگل امروزش برابر فیلیپین در جام‌جهانی ۲۰۱۹، با دو پیروزی و تفاضل گل بهتر نسبت به چینی‌های میزبان ـ که در دیدار آخر به دست آمد ـ به عنوان بهترین تیم آسیایی، راهی المپیک ۲۰۲۰ توکیو شد. ایران پیش از این در سال‌های ۱۹۴۸ و ۲۰۰۸ میلادی نیز به بسکتبال المپیک صعود کرده بود.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از سرانجام بسکتبال روی خوشش را هم به ما نشان داد و پس از حذف ناباورانه و تلخ ایران با انبوهی از ستاره‌های آماده در انتخابی المپیک قبلی، و اندوه طولانی اهالی این رشته، آسمانخراش های ایران کاری کردند کارستان و با خلق یک شگفتی و البته رقم خوردن معجزه در دیدار همزمان، موفق شدند آغاز ناامیدکننده شان در جام جهانی را جبران کرده و در آخرین ثانیه‌ها بلیت پرواز به توکیو را در جیب بگذارند.

تیم ملی بسکتبال ایران ساعت ۱۶:۳۰ عصر امروز (یک‌شنبه) هفدهم شهریور ماه ۹۸، در آخرین بازی خود از رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۱۹ چین (انتخابی المپیک ۲۰۲۰ - توکیو) به مصاف تیم ملی فیلیپین رفت و در پایان به یک نتیجه تاریخی دست یافت که منجر به کسب جواز حضور در المپیک ۲۰۲۰ توکیو شد. نتایج کوارتر‌های این بازی برای ایران ۳۰ بر ۲۴، ۱۸ بر ۱۰، ۲۷ بر ۱۶ و ۲۰ بر ۲۵ به ثبت رسید.

بسکتبالیست‌های ایرانی در دور اول این رقابت‌ها سه شکست نزدیک برابر پورتوریکو، تونس و اسپانیا را تجربه کردند، اما در دور دوم با شکست دادن آنگولا و فیلیپین به رویای خود یعنی حضور در المپیک بعد از دوازده سال دست یافتند.

درخشش خیره کننده نیجریه در زمین چین

نیجریه نیز با پیروزی بزرگ و تاریخی امروز در زمین چینی ها، خودش هم راهی بازی های المپیک شد. در کوارتر پایانی تیم ملی چین با استفاده از اشتباهات نیجریه اختلاف را کمتر کرد؛ اما ران ۹-۰ برای نیجریه در فاصله سه دقیقه مانده به پایان باز هم اختلاف را به سود نیجریه دو رقمی کرد. چین پس از این ران تسلیم نشد و با دو پرتاب سه امتیازی موفق شد، به جریان بازی برگردد. نیجریه در دقیقه پایانی این دیدار، عملکرد خوبی در حمله داشت و توانست پیروزی را در کشور چین مقابل هواداران این تیم به دست بیاورد و به المپیک صعود کند.

تیم ملی بسکتبال ایران پیش از این در سال‌های ۱۹۴۸ و ۲۰۰۸ نیز به المپیک صعود کرده بود و حالا با هدایت مربی ایران سومین صعود به المپیک را جشن گرفت تا نسل طلایی ایران با سرنوشتی تلخ به کار خود پایان ندهد. نسلی خاطره انگیز شامل حامد حدادی ها، صمد نیکخواه بهرامی‌ها، جمشیدی‌ها، یخچالی‌ها، حامد آفاق‌ها، اوشین ساهاکیان‌ها، مهدی کامرانی‌ها و ... که بالاخره بسکتبال ایران را به حقش رساندند و برای دومین بار بعد از انقلاب راهی مهمترین رویداد ورزشی جهان شدند تا نامشان را در تاریخ ورزش آسیا و دنیا ثبت کنند.

ترکیب مهران شاهین‌طبع، سرمربی تیم ملی ایران در ابتدای این بازی به این شرح بود: بهنام یخچالی، محمد جمشیدی، صمد نیکخواه بهرامی (کاپیتان)، حامد حدادی و محمد حسن‌زاده.

کوارتر اول: ۳۰ - ۲۴ ایران

دو امتیاز نخست بازی را حامد حدادی روی یک ریباند برای ایران کسب کرد. با پرتاب سه امتیازی نیکخواه ایران ۱۴ - ۱۰ پیشی گرفت. پس از خطای محمد جمشیدی، نوروود با پرتاب سه امتیازی فیلیپین را ۱۹ - ۱۷ پیش انداخت. با خطای راوِنا، یخچالی دو پرتاب پنالتی خود را وارد سبد کرد تا ایران ۲۴ - ۱۹ پیشی بگیرد.

پس از وقت استراحت فیلیپین، در اواخر کوارتر اول مشایخی جایگزین جمشیدی و گرامی‌پور نیز جایگزین حدادی شدند. با گل شدن یکی از پنالتی‌های بلچ، اختلاف دو تیم به یک امتیاز کاهش یافت، اما با پرتاب سه امتیازی یخچالی و دو امتیاز نیکخواه، ایران ۳۰ - ۲۴ پیروز کوارتر نخست شد. در این کوارتر فیلیپین بیشتر امتیازاتش را از پرتاب‌های سه امتیازی بدست آورد.

کوارتر دوم: ۳۴ - ۴۸ ایران

با شروع بازی پرز برای فیلیپین و مایک رستم‌پور برای ایران وارد زمین شدند که ایران ۳۲ - ۲۷ پیش بود. در فاصله ۵ دقیقه و ۹ ثانیه تا پایان این کوارتر، ایران ۴۱ - ۳۱ از فیلیپین پیش بود. فاصله ۱۰ امتیازی دو تیم با دو پرتاب حدادی همچنان تا امتیاز ۴۳ - ۳۳ به سود ایران حفظ شد تا فیلیپین تقاضای وقت استراحت کند.

با ورود دو تیم به زمین جمشیدی با پرتاب دو امتیازی ایران را به امتیاز ۴۵ رساند. با درخشش نیکخواه ایران به امتیاز ۴۸ رسید تا اختلاف به ۱۵ امتیاز افزایش یابد. بلچ یکی از پرتاب‌های پنالتی خود را برای فیلیپین وارد سبد کرد تا ایران ۴۸ - ۳۴ پیروز نیمه نخست بازی شود.

تیم ملی بسکتبال ایران - صمد نیکخواه بهرامی

کوارتر سوم: ۷۵ - ۵۰ ایران

امتیاز نخست در این کوارتر را محمد حسن‌زاده از روی پرتاب پنالتی کسب کرد. در ادامه نیز با پرتاب‌های سه امتیازی حدادی و جمشیدی ایران ۵۵ - ۳۷ پیش افتاد. از اواسط این کوارتر صمد نیکخواه برای ایران وارد زمین شد. با دو امتیاز مظفری ایران ۶۴ - ۴۱ از فیلیپین پیشی گرفت.با پرتاب دو امتیازی فاجاردو برای فیلیپین، اختلاف در حالی به ۱۹ امتیاز کاهش یافت که ایران ۶۴ - ۴۵ پیش بود. با فول گل مشایخی ایران به امتیاز ۷۲ رسید. در نهایت ایران ۷۵ - ۵۰ پیروز کوارتر سوم شد.

کوارتر چهارم: ۹۵ - ۷۵ ایران

با پرتاب سه امتیازی مایک رستم‌پور اختلاف دو تیم به ۲۶ امتیاز افزایش یافت. پس از فول گل نیکخواه و توپ ربایی سعید مظفری ایران ۸۳ - ۵۴ پیش افتاد تا فیلیپین تقاضای وقت استراحت کند. در حالی با پرتاب سه امتیازی پوینت گارد فیلیپین اختلاف در امتیاز ۹۳ - ۷۰ به ۲۳ امتیاز کاهش یافت، شاهین‌طبع تقاضای وقت استراحت کرد. تیم ملی ایران تا پایان بازی عملکرد خوب خود را ادامه داد و توانست با نتیجه ۹۵ - ۷۵ پیروز بازی شود.

حدادی بهترین بازیکن زمین در دیدار ایران - فیلیپین

 حدادی بهترین بازیکن زمین در حساس ترین بازی ایران در جام جهانی لقب گرفت. ستاره تیم ملی کشورمان در دیدار با فیلیپین امتیازآورترین بازیکن میدان شد.

در پایان این مسابقه حامد حدادی، ستاره تیم ملی با کسب ۱۹ امتیاز، ۷ ریباند و تأثیرگذاری +۲۲ به عنوان امتیارآورترین و بهترین بازیکن میدان شناخته شد. همچنین صمد نیکخواه بهرامی با ۱۷، محمد جمشیدی با ۱۶ و بهنام یخچالی با ۱۴ دیگر نفرات پرامتیاز ایران بودند تا ایران به آرزوی دوازده ساله اش برسد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها