أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۶۱۰۸۷
زمان انتشار: ۱۳:۵۳     ۲۰ شهريور ۱۳۹۸
تحلیلی از دعوت مقتدی صدر به مراسم روز عاشورای حسینیه امام خمینی؛
آن‌چه که در مورد رفتارها صدر می‌توان گفت این است که وی نمی‌تواند بین ایران و عربستان بازی کند و برنامه سیاسی عراق بر این منوال پیش ببرود. این سیاستی نیست که در بلند مدت جواب دهد و احتمالا خود او هم خوب می داند که نمی تواند هر دو رقیب منطقه ای را داشته باشد.
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، در حالی که چند روز پیش عکسی از مقتدی صدر در حال توزیع غذای نذری در قم در رسانه‌ها منتشر شده بود؛ حالا تصویری از حضور وی در در کنار رهبر معظم انقلاب و در مجلس عزاداری شام غریبان حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) با بازتاب‌های زیادی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی همراه بوده است.

برخی کاربران ایرانی و عراقی در واکنش به این تصویر محتواهایی با مضامین "ربوده شدن خواب از چشمان عمله‌های رژیم صهیونیستی" و "اتحاد ایران و صدر علیه اسراییل" منتشر کرده‌اند.



یک عضو حشد الشعبی عراق با اشاره به تصاویر حضور مقتدی صدر در مراسم عاشورای حسینی بیت رهبری، در حساب شخصی شبکه اجتماعی خود نوشت: "سیاست برخی صفحات اجازه نشر این‌گونه تصاویر را نمی‌دهد."


برخی کاربران نیز با آوردن تصویر دوسال پیش دیدار صدر با بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، دیدار وی با رهبرانقلاب را سیاست صدر تلقی کردند. یک کاربر در همین زمینه نوشت: "عراق به یک بازیگر هوشمند در زمینه سیاست خارجی بدل می‌شود."


***
مقتدی صدر رهبر جریان سائرون ازچهره های موثر عراق است که به مواضع ضد آمریکایی معروف است. با این وجود برخی مواضع و دیدارهای وی _نظیر دیدار دوسال پیش با ولیعهد عربستان سعودی_ با انتقادها و حتی گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد دوری وی از ایران بر سر زبانها افتاد.

به عنوان نمونه وی در بخش‌هایی از بیانیه‌ای که چهارم شهریور ماه امسال در مورد حمله پهپادی به مقرهای حشد الشعبی در عراق صادر کرد با کنایه به مواضع سران شعبی و آیت‌الله حائری (به خاطر فتوا درباره حضور آمریکایی‌ها در عراق) قید کرده بود که سلاح فقط باید در دست دولت باشد و تمامی مخازن اسلحه تحویل دولت داده شود و همه گروههای مسلح (مقاومت) از سوریه عقب نشینی کنند.

مواضعی از این قبیل که بارها در ایران، مورد انتقاد قرار گرفته است و صدر را "کلکسیونی از تضادها و افراط‌ و تفریط‌" جلوه داده است. او در کسوت روحانیت در هیبت فردی ملی‌گرا ظاهر می‌شود و در انتخابات پارلمانی اخیر به سوی کمونیست‌ها دست ‌دراز می‌کند. یک روز بر تمایز خود و اطرافیان با همه تاکید می‌کند و یک روز بر لزوم وحدت و پذیرش همه جریانات عراقی در کنار هم سخن می‌گوید. اما با مذهبیون _که سال‌ها در کنار هم با صدام مبارزه کرده‌اند_ ائتلاف نمی‌کند، بلکه سکولارها و کمونیست‌ها را ترجیح می‌دهد.

علی ای الحال اگرچه از عقاید و سبقه خانوادگی صدر هویدا است که وی در مواضع ضد آمریکایی و صهیونیستی، مبارزه با نیروهای آمریکا در عراق و حامیان سازش و توافق‌های امنیتی با آمریکا، حمٌیتی ستودنی دارد و از این حیث با اهداف انقلاب اسلامی ایران کاملا همسو و هم‌جهت است؛ با این حال آن‌چه که در مورد رفتارها صدر می‌توان گفت این است که وی نمی‌تواند بین ایران و عربستان بازی کند و برنامه سیاسی عراق بر این منوال پیش ببرود. این سیاستی نیست که در بلند مدت جواب دهد و احتمالا خود او هم خوب می داند که نمی تواند هر دو رقیب منطقه ای را داشته باشد.

به نظر می‌رسد دعوت مقتدی صدر به مراسم روز عاشورای حسینیه امام خمینی (ره) بدون دلیل نباشد. لذا باید منتظر ماند مقتدی صدر به عنوان یکی از افراد صاحب نفوذ در کشور عراق، این بار چه برنامه‌ای را برای سپهر سیاسی عراق ترسیم کرده است و آیا حضور صدر در ایران و دیدار وی با رهبرانقلاب می‌تواند شروعی برای اتحاد عمیق‌تر صدر با جمهوری اسلامی و پایان دست کم بخشی از مواضع سینوسی وی باشد یا خیر!
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها