امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۴۶۱۲۷۸
زمان انتشار: ۱۳:۵۴     ۲۶ شهريور ۱۳۹۸
یادداشت/
محمد ایمانی
دو هفته قبل، اسرائیل خواست حمله پهپادی به ضاحیه بیروت انجام دهد اما رسوایی به بار آورد. در مقابل، حزب الله برای تادیب صهیونیست ها و به عنوان گام اول، خودروی نظامی آنها را منهدم کرد و چند نظامی صهیونیست به هلاکت رسیدند.

اما عملیات تمیز و موفق پهپادی اگر میخواهید، همین حملات بیسابقه مقاومت مظلوم یمن به پالایشگاه های بقیق و خریص در عمق ۱۳۰۰ کیلومتری عربستان که موجب سکته شرکت آرامکو و نصف شدن صادرات نفت آل سعود شده است؛ رژیم خائنی که به کمک آمریکا در تحریم نفت ایران و جبران کمبود ناشی از آن شتافته بود.

منابع غربی بر اساس تصاویر آتش سوزی گسترده می گویند این حملات بسیار دقیق بوده و ۱۹ نقطه از دو پالایشگاه سعودی را هدف قرار داده است. شرکت انرژی انگلیسی Aspect اعلام کرد  ۱۸ درصد از تولیدات گاز طبیعی و حدود ۵۰ درصد از تولیدات نفت عربستان بعد از این حملات متوقف شده است.

با وجود مجوز ترامپ برای استفاده از ذخایر نفت آمریکا و جلوگیری از افزایش قیمت، بهاى نفت برنت ۱۹ درصد (١۲ دلار) افزايش یافت و به حدود ۷۲ دلار رسيد. اما رویترز احتمال داده که اگر عربستان نتواند به سرعت عرضه نفت را به سقف قبلی برساند، قیمت تا ۱۰۰ دلار هم بالا برود.

ضرب شست‌های مقاومت یمن بی سابقه بوده است. آمریکا، رژیم عربستان را ۴۵۰ میلیارد دلار دوشید و آل سعود انتظار داشتند تا لااقل امنیت آسمان عربستان را در مقابل یمنی ها تامین کند اما آمریکا ناتوان است.

بنابراین برای این که از تحقیر شدگی در مقابل مقاومت یمن (محروم ترین حلقه در محور مقاومت) بکاهد، ادعا می کند "شواهد نشان می‌دهند این حمله با موشک کروز و بیش از۲۰ پهپاد و از سمت عراق یا ایران صورت گرفته  نه با پهپاد توسط حوثی‌های یمن"!

آمریکایی ها البته بهتر از هر کس می دانند که دروغ می گویند و این اولین بار نیست که مقاومت یمن از پهپاد های تهاجمی و موشک برای چنین حملاتی استفاده می کند؛ چنان که درباره خط لوله ینبع انجام داد.

مهم نیست آنها برای کاهش تحقیر نهفته در این حملات چه می گویند. مهم این است که می دانند این ضربه کوبنده، فقط دست گرمی عضو محصور و مظلوم جبهه مقاومت است؛ جبهه ای که از ایران و عراق و سوریه تا لبنان و فلسطین و یمن امتداد یافته است.

ضربت اخیر یمنی ها نشان داد حربه آمریکا برای تحریم نفتی چه قدر شکننده است و می تواند بر ضد منافع راهبردی خود آنها عمل کند. دست جبهه مقاومت در مقابل دشمنی‌های اقتصادی و تلاش برای ایجاد انسداد نفتی، بسته نیست و بومرنگ تهدید نفتی می تواند به سوی خود آمریکا و پشتوانه نفتی اش در عربستان برگردد.

ایران ظرف ۱۶ ماه گذشته بر سر بدعهدی آمریکا و اروپا نجابت به خرج داد و پای تعهدات برجامی ماند. اما اگر بنا باشد کارشکنی بر سر صادرات آزاد نفت ادامه پیدا کند، رفتار جمهوری اسلامی ایران متفاوت خواهد بود، چنان که شمّه ای از آن را در تلافی و توقیف نفتکش انگلیسی و اسقاط پهپاد آمریکایی دیدند.

ایران تا امروز به منطق تامین امنیت صادرات جهانی نفت پایبند بوده و هنوز از برگ‌های برنده خود برای مقابله به مثل با جنگ نفتی آمریکا و عربستان استفاده نکرده است.

یمنی ها ملت شجاع و مستقلی هستند که راسا تصمیم می گیرند متجاوزان سعودی را چگونه تحقیر و تنبیه کنند. اما همین برای آمریکا درس آموز است که خود را از باتلاق معارضه با ایران کنار بکشد و مهیب تر از عربستان مجازات نشود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها