أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۴۶۱۴۱۶
زمان انتشار: ۱۱:۱۹     ۳۰ شهريور ۱۳۹۸

بدیهی است که نوع هواپیما می‌تواند تاثیر به سزایی در کیفیت پرواز شما داشته باشد. بنابراین این حق طبیعی و مسلم شما است که به عنوان یک مسافر از مشخصات هواپیمایی که قرار است با آن سفر ‌کنید، مطلع شوید. چرا که این اطلاعات می‌تواند به شما کمک کند تا در هنگام رزرو بلیط هواپیما، انتخاب مناسب تری داشته و پرواز لذت بخش تری را تجربه کنید. اما چگونه می‌توانیم از امکانات هواپیمایی که با آن سفر می‌کنیم، مطلع شویم؟ برای بررسی دقیق تر این موضوع می‌توانید مطلبی با همین عنوان را در وبسایت قاصدک 24 مطالعه نمایید.

اولین گام در این راه، شناخت انواع هواپیمای مسافربری است. مشهورترین شرکت های هواپیماسازی محصولات خود را با ویژگی های ظاهری خاصی تولید می کنند که توجه به آنها می تواند به شما در تشخیص نوع هواپیمایی که با آن سفر می کنید، کمک نماید. با این حال اگر با ایرلاین های ایرانی سفر می کنید این کار بسیار ساده تر نیز خواهد بود چرا که هواپیماهای مسافری فعال در ایران محدود به چند مدل خاص هستند. این هواپیماها یا از نوع ام دی هستند و یا از دسته هواپیماهای فوکر 100 و ایرباس می باشند.
- ام دی ها هواپیماهای آمریکایی هستند که دم صلیبی شکل دارند. این هواپیماها نیروی خود را از دو موتور تعبیه شده در قسمت انتهایی هواپیما می گیرند و برای شرکت هایی همچون آتا در ایران پرواز می کنند.
- فوکر 100 دیگر هواپیمای فعال در ناوگان هوایی ایران است که با وجود شباهت بسیار به ام دی ها، نسبت به این هواپیماها ظریف تر است و موتورهای کوچکتری دارد. جالب است بدانید هم اکنون بخشی از ناوگان شرکت هواپیمایی قشم ایر متشکل از این پرنده ها است.

- ایرباس ها دیگر پرنده های آهنین آسمان ایران هستند که علاوه بر مسافر، بار نیز جابجا می کنند. هواپیماهای موجود در ایران معمولاً از نوع باریک پیکر و میان برد این پرنده ها هستند که در ایرلاین های متعددی به کار گرفته شده اند.

انواع هواپیمای موجود در ایرلاین های خارجی

- هواپیمای دو طبقه: هواپیماهای دو طبقه در ایرلاین های خارجی متعددی فعالیت می کنند. این هواپیماها بزرگترین نوع هواپیماهای مسافربری هستند که به 2 مدل ایرباس ای 380 و بوئینگ 747 محدود می شوند. برای تشخیص این دو هواپیما از هم، تنها کافی است به اندازه آنها دقت کنید. چرا که این مدل از ایرباس بسیار بزرگ و غول پیکر است و در تمامی قسمت های کابین ساختاری دو طبقه دارد. در حالی که بوئینگ 747 تنها در قسمت جلویی دو طبقه است که همین امر نیز موجب شده است یک برآمدگی عظیم در قسمت جلویی آن ایجاد شود.
- هواپیماهای یک طبقه غول پیکر: اگر هواپیمایی که رو به روی شما قرار دارد یک هواپیمای بسیار بزرگ اما یک طبقه است این هواپیما قطعاً یک بوئینگ 777-300 است که به اختصار 773 نیز نامیده می شود. این هواپیماها معمولاً 5 در هستند و گنجایش بسیاری برای مسافران دارند. جالب است بدانید این نوع هواپیما اغلب برای پروازهای طولانی مدت و بین قاره ای مورد استفاده قرار می گیرد.
- هواپیماهای چهار در: این هواپیماها از جمله هواپیماهای متوسط هستند و می توانند ساخت یکی از دو شرکت بوئینگ یا ایرباس باشند. این دسته از هواپیماها معمولاً یکی از 5 مدل بوئینگ ۷۷۷-۲۰۰، ایرباس ای ۳۳۰، بوئینگ ۷۸۷، ایرباس ای ۳۴۰ و ایرباس ای ۳۲۱ هستند که هر یک به تنهایی دارای ویژگی های بارز دیگری می باشند. به طور مثال ایرباس ای 340 علاوه بر 4 در، 4 موتور نیز دارد که در زیر بال هایش قرار گرفته است.
- هواپیماهای سه در: هواپیماهای سه در از جمله هواپیماهای کوچک هستند که توسط اغلب ایرلاین های موجود در دنیا برای پروازهای داخلی و کوتاه برد مورد استفاده قرار می گیرند. این هواپیماها معمولاً از نوع بوئینگ 767 و بوئینگ 757 هستند که نوع دماغه آنها از هم متمایز است. این ویژگی می تواند بهترین راهکار برای تشخیص این دو هواپیما از هم باشد که برای آن تنها کافی است به دماغه بوئینگ ها دقت کنید و به یاد داشته باشید که دماغه هواپیمای 767 نسبت به هواپیمای مدل 757 نوک تیزتر است.
- هواپیماهای دو در: هواپیماهای دو در نوع دیگری از هواپیماهای کوچک هستند که در پروازهای کوتاه مدت استفاده می شوند. این هواپیماها نیز در چند مدل محدود بوئینگ 737، ایرباس 320، ایرباس 319 و ایرباس 318 به بازار عرضه شده اند و اغلب برای پروازهای داخلی به کار گرفته می شوند.

سفر

کدام هواپیما را برای پرواز انتخاب کنیم؟

ابتدا باید باید بدانید مقصد شما یک مقصد دور است یا نزدیک. طبیعتا هواپیماهای در نظر گرفته شده برای بلیط هواپیما تهران مشهد با یک مقد خارجی مثل بلیط پروار خارجی تهران چین تفاوت دارد. پس از آشنایی با انواع هواپیماها حال این سوال مطرح می شود که کدام هواپیما را برای پرواز خود انتخاب نماییم؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا می بایست به نوع سفر خود و مسافتی که قرار است با هواپیما طی کنید، توجه نمایید. آن گاه اگر پرواز شما کوتاه مدت بود می توانید به طور مثال هواپیماهای ام دی را برای پرواز برگزینید یا اگر قرار بود پروازی بلند برد پیش رو داشته باشید انتخاب شما میتواند یکی از دو گزینه ایرباس یا بوئینگ باشد.

سفر

به نوشته های روی بلیط هواپیما دقت کنید

اگر بلیط خود را به صورت حضوری تهیه کرده اید برگه آن را در دست بگیرید و اگر به خرید اینترنتی بلیط هواپیما پرداخته اید به نسخه ایمیل شده بلیط دقت کنید. این برگه هر چند که در بسیاری از موارد نوع هواپیما شما را مشخص نمی کند اما حاوی اطلاعاتی است که ممکن است آگاهی از آنها پیش از پرواز برای مسافران مفید باشد.

سفر

برخی از اطلاعات مندرج در این برگه نظیر مبدا، مقصد و تاریخ سفر، اطلاعاتی هستند که مسافر خود به هنگام تهیه بلیط آنها را تعیین کرده است. برخی دیگر اطلاعاتی هستند که مشخصات پرواز انتخابی شما را نمایش می دهند. این اطلاعات شامل ساعت پرواز، ساعت رسیدن به مقصد، نام ایرلاین و شماره پرواز شما است. این برگه همچنین حاوی اطلاعاتی است که شما را آگاه می سازد که مجاز به حمل چه مقدار بار هستید یا می بایست از کدام ترمینال سوار هواپیما شوید، همچنین کلاس پروازی که انتخاب کرده اید نیز به صورت اکونومی، پریمیوم یا بیزینس در بلیط درج می گردد.
شماره بلیط از جمله دیگر مشخصاتی است که در این برگه درج می شود و برای هر بلیط به صورت جداگانه صادر می شود. این شماره، در واقع همان نام و مشخصات شما است که در سیستم به ثبت رسیده است. رفرنس یا PNR نیز همان کد مرجع رزرو است که به ایرلاین ها در دسته بندی مسافران کمک می کند. در نهایت گفتنی است جدول و شرایط استرداد نیز از جمله اطلاعاتی است که در ادامه بلیط به چاپ رسیده است و در صورت لغو سفر خود می بایست به آن توجه کنید.

سفر

این اطلاعات هر چند که ممکن است در ظاهر پیش و پا افتاده به نظر برسند اما توجه به آنها می تواند به شما در انتخاب بهتر بلیط هواپیمای دلخواهتان کمک نماید. به عبارت دیگر توجه به مندرجات بلیط در کنار مدل هواپیمایی که برای پرواز انتخاب کرده اید در حقیقت شما را آگاه می سازند که قرار است در چه کلاس پروازی و با چه امکاناتی سفر کنید. از این رو بهتر است برای تجربه سفری دلنشین تر تمامی این موارد را در نظر داشته باشید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها