يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۶۱۴۵۳
زمان انتشار: ۱۰:۵۲     ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
کارخانجات لبنی در دوسال اخیر بدون توجه به کشش بازار مصرف، به صورت بی‌رویه قیمت شیر و فرآورده‌های لبنی را افزایش دادند، اکنون با کاهش نرخ ارز و صادرات شیر و لبنیات از کاهش ۲۱ درصدی مصرف در کشور خبر می‌دهند و می‌گویند: بازگشت محصولات از فروشگاه‌ها به کارخانه‌ها زیاد شده‌است.
به گزارش پایگاه 598، آمار‌ها از کاهش محسوس مصرف لبنیات حکایت دارند و اگر فکری برای آن نشود ۱۰ تا ۲۰ سال دیگر شاهد بیماری‌هایی نظیر پوکی استخوان، راشیتیسم و کوتاهی قد فرزندان‌مان خواهیم بود. بر اساس سبد غذایی پیشنهادی برای افراد ۱۸ تا ۵۰ سال از سوی وزارت بهداشت کشور، هر فرد باید ماهانه ۸ لیتر شیر، ۳ کیلوگرم ماست و حدود ۵۰۰ گرم پنیر مصرف کند. این مقدار مطلوبی است، اما در طول چند سال گذشته مصرف شیر و لبنیات به شکل محسوسی کاهش یافته‌است. کارشناسان دلیل کاهش مصرف را کاهش قدرت خرید خانوار عنوان می‌کنند و معتقدند که کارخانجات لبنی در سال‌های اخیر سالانه چندین بار قیمت شیر و لبنیات را گران کرده‌اند، به طوری که یک بطری شیر ۹۰۰ گرمی در حال حاضر ۸ هزار تومان بفروش می‌رسد. این در حالی است که قیمت شیر خام که مواد اولیه و اصلی شیر و لبنیات است با چنین شتاب بالایی رشد نکرده‌است.

روز گذشته دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران با بیان اینکه فروش صنایع غذایی کاهش و بازگشت محصول به کارخانه‌ها زیاد شده‌است، گفت: فروش یک ساله لبنیات تا خرداد ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۱ درصد کاهش یافته‌است.

کاوه زرگران در گفتگو با «تسنیم» با انداختن توپ گرانی شیر و لبنیات به زمین دامداران افزود: افزایش قیمت شیر خام از ۱۶۰۰ تومان به ۲۵۰۰ تومان باعث شده که قیمت تمام‌شده صنایع لبنی افزایش یابد و به‌تبع آن قدرت خرید مردم کاهش یافته‌است. این اظهارات در حالی است که به گفته دامداران، بازار فروش شیر خام کاهش نداشته، اما کارخانجات لبنی از افت مصرف سخن می‌گویند. ظاهراً کاهش نرخ دلار در سال جاری موجب کاهش صادرات شیر و لبنیات شده و حاشیه سود کارخانجات را کاهش داده‌است. یکی از فعالان بازار در گفتگو با «جوان» در واکنش به اظهارات زرگران گفت: کاهش قیمت دلار به ۱۱ هزار تومان مزیت صادراتی لبنیات را کاهش داده و کارخانجات که مانند سال گذشته نتوانستند تولیداتشان را صادرکنند، از کاهش مصرف سخن می‌گویند. وی به مشکلات صادرات کالا اشاره کرد و افزود: مشکلات مربوط به پیمان‌سپاری ارزی، قیمت ارز و ارائه آن به سامانه نیما موجب کاهش سود صادرکنندگان شده، از این رو تولید‌کنندگان شیر از شرایط فعلی بازار رضایت ندارند و آن را به افزایش قیمت شیر خام ربط می‌دهند. این فعال بازار به مشکلات تأمین نهاده مانند جو و ذرت اشاره کرد و افزود: ذرت یک هفته است که نایاب شده و جو نیز در بازار وجود ندارد. در حالی که بنادر شمالی و جنوبی مملو از جو است، اما دولت ارز مورد نیاز برای واردات را تخصیص نداده‌است. به گفته وی اخباری مبنی بر فاسد شدن جو‌های دپو شده در بنادر منتشر شده و دولت باید سریعاً نسبت به ترخیص این کالا اقدام کند.

وی همچنین از کنار کشیدن مدلل در تأمین نهاده‌های دامی و طیور خبر داد و گفت: مدلل دیگر نهاده‌ها را تأمین نمی‌کند و در ماه‌های اخیر خرید و فروش را متوقف کرده‌است.

تقاضا برای خرید مواد غذایی افت کرده‌است
علاوه بر شیر و لبنیات سایر مواد غذایی نیز با کاهش تقاضا مواجه شده‌است. دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران معتقد است که مردم مانند گذشته نمی‌توانند مواد غذایی خرید کنند و تقاضا برای خرید مواد غذایی افت زیادی در سال جاری داشته‌است. زرگران افزود: بر اساس اعلام بانک مرکزی (قبل از تورم امسال) ۲۶ درصد درآمد خانوار هزینه خرید مواد غذایی و آشامیدنی می‌شود که این رقم در امریکا ۵/ ۶ درصد و در قطر ۱۳ درصد است.
منبع: روزنامه جوان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها