يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۶۱۷۶۹
زمان انتشار: ۰۹:۵۴     ۰۹ مهر ۱۳۹۸
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا از آغاز حذف قبوض آب از سال آینده خبر داد.
به گزارش پایگاه 598، قاسم تقی‌زاده خامسی در یک نشست خبری در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه آب و فاضلاب با اشاره به حذف قبوض کاغذی برق، آب و گاز اظهار کرد: بخش آب هم مانند سایر دستگاه‌ها برای حذف قبوض برنامه‌ریزی کرده و این طرح به صورت پایلوت در اصفهان آغاز شده است.

وی از آغاز حذف قبوض کاغذی آب از سال آینده خبر داد و افزود: شرایط ایده‌آل ما خود اظهاری مردم است. این طرح نیز در یکی از شهر‌های خراسان اجرا شده و بازخورد خوبی داشته است. درواقع می‌خواهیم مردم کنتور خود را بخوانند و اعلام کنند و مامورین آب سالی یک بار به منازل مردم مراجعه کنند.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا ادامه داد: مشترکانی که کنترل مشترک دارند باید هزینه آب را یکدیگر تقسیم کنند، اما به طور کلی اطلاعات واحد در نظر گرفته می‌شود.

۳۲۰ هزار حلقه چاه غیر مجاز در کشور وجود دارد

تقی زاده خامسی در ادامه با بیان این که ۳۲۰ هزار حلقه چاه غیر مجاز در کشور وجود دارد اظهار کرد: اگر همین روند وزارت نیرو برای بستن چاه‌های غیر مجاز ادامه داشته باشد، این چاه‌ها تا ۲۰ سال آینده بسته نخواهد شد؛ به همین دلیل اقدام جدیدی که در این راستا آغاز شده این است که میزان برداشت چاه‌های غیر مجاز بررسی شود. به طور کلی برداشت ۱۲۰ هزار چاه از ۳۲۰ هزار چاه غیر مجاز زیر ۲۰ متر است که از نظر ما آب سطحی محسوب می‌شود.
 
وی ادامه داد: به طور کلی برداشت جدی از چاه‌ها حدود ۲۰ درصد است و تمرکز ما روی همین چاه‌ها قرار دارد.

بودجه‌ای اختصاص داده شده برای لایروبی سد‌ها کافی نیست

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در ادامه با بیان این که لایروبی رودخانه‌ها در مهار سیل نقش دارد، اما نقش آن پررنگ نیست، گفت: لایروبی تنها راه حل مدیریت سیلاب نیست، در مدیریت سیلاب نکات مهمی از جمله سد‌های که در مسیر قرار دارند باید مورد توجه قرار بگیرند، اگر در خوزستان سد‌های ده گانه وجود نداشت، امکان این که سیلاب کنترل شود نیز وجود نداشت.

وی با تاکید بر این که لایروبی رودخانه‌های بزرگ مانند کارون باید صورت بگیرد گفت: حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان به وزارت نیرو برای ترمیم خسارت سیل اختصاص داده شده که بخشی از آن برای لایروبی رودخانه‌ها استفاده می‌شود. البته این میزان کافی نیست و به پنج برابر آن نیاز داریم که سالانه و به صورت تدریجی رودخانه‌ها را لایروبی کنیم.

سیلاب قابل پیش بینی نیست

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با تاکید بر این که سیلاب‌ها در هیچ جای دنیا قابل پیش بینی نیستند گفت: به همین دلیل بیشترین خسارت در حوادث غیرمترقبه به سیل اختصاص دارد، سازمان هواشناسی ابتدای هر سال برای کل سال پیش بینی می‌کند که اصلا قابل اتکا نیست. پیش بینی‌های فصلی ۳۰ تا ۵۰ درصد و پیش بینی که ۴۸ ساعت قبل صورت می‌گیرد ۸۰ تا ۹۰ درصد قابل اتکا است.

وی با اشاره به ساخت سد در کشور گفت: در حال حاضر باید در مسئله سدسازی موضوع سیلاب را هم جدی بگیریم.

اقدام وزارت نیرو برای مدیریت مصرف

تقی زاده خامسی در ادامه با تاکید بر اهمیت مدیریت مصرف تصریح کرد: وزارت نیرو برای این موضوع کارگروهی تحت عنوان کارگروه سازگاری با کم آبی تشکیل داده است که در این کارگروه سه کمیته فعالیت می‌کنند. کمیته نخست در سطح استان و به ریاست استانداران است، کمیته دوم کارگروهی در وزارت نیرو با معاونین وزرای مختلف و کمیته سوم کارگروه ملی است با حضور ۷ وزیر است.

وی با بیان این که سند ملی آب در استان خراسان جنوبی تنظیم و امضا شده است اظهار کرد: این استان متعهد شده مصرف را مدیریت کند، در این سند مشخص شده که مصرف سالانه چقدر باید باشد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا از تشکیل کارگروهی برای آب‌رسانی فضای سبز تهران از پساب خبر داد و گفت: میزان مصرف آب شرب در تهران یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب و میزان آبی که در فضای سبز این شهر مصرف می‌شود، ۲۵۰ میلیون متر مکعب است. در این راستا با شهردار تهران جلسه‌ای داشته‌ایم تا از پساب برای فضای سبز این شهر استفاده کنیم.

در بازنگری سد‌ها باید سیلاب را جدی بگیریم

وی در ادامه با تاکید بر این که در بازنگری سد‌ها باید سیلاب را جدی بگیریم گفت: در این راستا سد بختیاری در حال بازنگری است، برای پاییز پیش‌بینی ترسالی شده است و باید این موضوع را در مطالعات در نظر بگیریم.

جزئیات انتقال آب دریای عمان به سه استان کشور

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در ادامه با بیان این که قرار است ۲۲۸ میلیون متر مکعب آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان، ۶۰ میلیون متر مکعب به خراسان شمالی و ۱۱۰ میلیون مترمکعب به خراسان رضوی منتقل شود گفت: البته آبی که از دریا برداشته می‌شود، سه برابر این مقدار است؛ در این راستا کنسرسیومی در استان‌ها تشکیل شده و قرار است بخش خصوصی آب را برای صنعت منتقل کنند. البته وزارت نیرو در حال حاضر خرید تضمینی ندارد و اگر نیاز داشته باشد این خرید را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: قبل آب دریا به یزد تخصیص داده شده و امور مربوط به انتقال به استان کرمان نیز در حال انجام است به طور کلی مطالعه برای انتقال آب دریا به ۱۷ استان در حال انجام است.

برگزاری مناقصه برای نوسازی فاضلاب اهواز

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان این که سیستم فاضلاب اهواز قدیمی است گفت: مناقصه‌ای برای ترمیم لوله‌های فاضلاب اهواز به ارزش ۳۰۰ میلیارد تومان در سال جاری برگزار خواهد شد.

ادغام شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی

تقی‌زاده خامسی از ادغام شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی خبر داد و گفت: مراحل این اتفاق در حال طی شدن است و به زودی اتفاق می‌افتد؛ پس از آن در هر استان یک شرکت خواهیم داشت.

اختصاص دو هزار میلیارد وام کم بهره به بخش خصوصی

وی با اشاره به تبصره ۱۸ بودجه گفت: در این راستا حدود دو هزار میلیارد تومان وام کم بهره به بخش خصوصی اشتغال زایی برای تاسیات آب و فاضلاب، اختصاص داده می‌شود ۵۰ درصد این وام از صندوق توسعه ملی، ۵۰ درصد توسط بانک عامل و درصد کمی توسط طرف مقابل تامین خواهد شد.
منبع: ايسنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها