يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۶۱۸۰۹
زمان انتشار: ۱۰:۵۸     ۱۰ مهر ۱۳۹۸
پس از اینکه «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق روز دو شنبه رسماً اعلام کرد که برخی تجاوز‌های اخیر به پایگاه و زاغه‌های مهمات حشدالشعبی این کشور کار رژیم صهیونیستی بوده است، عرصه سیاسی عراق بر واکنش قاطع به این اقدام تل‌آویو تأکید کرد.
به گزارش پایگاه 598، طی دو ماه گذشته، چندین بار پهپاد‌های رژیم صهیونیستی مواضع نیرو‌های حشدالشعبی را در مناطق مختلف عراق بمباران کرده‌اند. موضع‌گیری اخیر نخست‌وزیر عراق درباره عامل حملات یاد شده واکنش گسترده‌ای را در داخل این کشور به دنبال داشت. «حسن سالم» نماینده فراکسیون «صادقون» در پارلمان عراق گفت که پس از ثابت شدن دست داشتن اسرائیل در بمباران حشدالشعبی، پاسخ دادن به این رژیم واجب شده است. وی خواستار لغو توافقنامه امنیتی راهبردی عراق با امریکا شد و اعلام کرد که واشنگتن به این توافقنامه عمل نکرده است.

«قیس الخزعلی» دبیرکل جنبش عصائب اهل‌الحق هم در صفحه خود در توئیتر نوشت: «پس از اینکه عادل المهدی تأیید کرد که رژیم صهیونیستی مسئول حمله به انبار‌های حشدالشعبی است، تمامی عراقی‌ها باید در برابر این دشمن ابدی موضع واحدی داشته باشند و با یکدیگر متحد شوند.» وی از دولت عراق خواست اقدامات لازم را در محافل بین‌المللی علیه تل‌آویو پیگیری کند و افزود: «ما باید حق پاسخگویی کامل را به این حملات برای خود محفوظ بدانیم.»

همچنین «ابو آلاءالولائی» دبیرکل گردان‌های سیدالشهدا در صفحه کاربری خود در توئیتر نوشت: «اینکه عبدالمهدی اعلام کرده که اسرائیل در بمباران مقر‌های حشدالشعبی دست داشته چراغ سبزی برای انتقام گرفتن است.» در واکنشی دیگر، «عبدالخالق العزاوی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق گفت که اذعان عبدالمهدی به نقش صهیونیست‌ها در حمله به حشدالشعبی، «مسئله جدیدی نیست بلکه ما اطلاعاتی از نخستین عملیات بمباران داریم.»

همکاری امریکا در حملات پهپادی
گزارش‌ها حاکی از این است که نیرو‌های امریکایی در هنگام حملات پهپادی، رادار‌های نیروی هوایی عراق را از کار می‌انداختند. بیشتر این رادارها، امریکایی بوده و تحت نظارت آنان در عراق کار می‌کند. یک منبع امنیتی بلندپایه صهیونیستی ضمن تأیید این هماهنگی، تأکید کرد که اسرائیل تقریبا به صورت روزانه با امریکایی‌ها در تماس است و صهیونیست‌ها با «مایک پمپئو» وزیر خارجه امریکا نیز در سطوح سیاسی و نظامی در عراق هماهنگی دارند.

اگرچه امریکا در همان زمان اتهام اطلاع یا همکاری با این حملات را رد کرد، اما مقامات رژیم صهیونیستی در چندین مورد اظهاراتی کردند که بر ابهام موضوع افزود و احتمال دست نداشتن این رژیم را کمرنگ‌تر کرد.

طی یک و نیم ماه گذشته دست کم پنج مرکز و بر اساس آمار‌های غیررسمی برخی منابع نزدیک به حشدالشعبی عراق، بیش از ۱۲ مرکز و زاغه مهمات این سازمان در نقاط مختلف این کشور مورد حملات مشابه قرار گرفته است که در یکی از موارد اخیر آن «ابومهدی المهندس» معاون این سازمان در بیانیه‌ای رسمی، علت آن را حمله پهپاد‌های رژیم صهیونیستی تحت حمایت نیرو‌های امریکایی مستقر در عراق اعلام کرد.

اکنون با موضع‌گیری نخست‌وزیر و واکنش‌های داخلی پیش‌بینی می‌شود، دولت عراق طیفی از واکنش‌های سیاسی و تلاش‌های دیپلماتیک در سطح سازمان‌های بین المللی را به منظور محکومیت این اقدام تا اقدامات تلافی‌جویانه در دستور کار خود قرار دهد.

خشم تل‌آویو و واشنگتن از بازگشایی البوکمال
عراق در حالی بر واکنش به حملات صهیونیست‌ها تأکید دارد که خبر گشایش گذرگاه زمینی «القائم- البوکمال» در مرز بین عراق و سوریه که دارای اهمیتی راهبردی است، نگرانی گروهی از کارشناسان امور امنیتی در رژیم‌صهیونیستی را به دنبال داشته است. «خلیل نصرالله» کارشناس لبنانی مسائل سوریه هم به ناخرسندی واشنگتن اشاره کرده و در این مورد به ایرنا گفته است: «امریکا بازگشایی این گذرگاه را به معنی نقطه اتصال بین ایران، عراق، سوریه و لبنان و غزه می‌داند.» وی افزود: «تا قبل از سال ۲۰۱۱ عراق به میزان زیادی تحت کنترل امریکا بود. در نتیجه واشنگتن سخت در تلاش برای جلوگیری از برقراری ارتباطی بود که امروز بین عراق، ایران، سوریه و مقاومت در لبنان شاهد آن هستیم. به عبارت بهتر تا پیش از این هماهنگی در سطح گسترده بین عراق و سوریه آنطور که امروز شاهدیم، وجود نداشت و این چیزی است که اکنون موجب نارضایتی امریکا شده است.»

وی اضافه کرد: «موضوع دیگر مربوط به تحولات در داخل عراق است. به این معنی که این کشور پس از سال ۲۰۱۴ به یک قدرت تأثیرگذار و بخشی از محور مقاومت تبدیل شد و ما اکنون در برابر عراق جدیدی قرار داریم که این نیز به نوبه خود موجب نارضایتی امریکا است. با این توضیحات امریکا نتایج حاصل از بازگشایی گذرگاه مرزی عراق و سوریه را فقط به مسائل تجاری محدود نمی‌بیند، بلکه معتقد است در پس آن ابعاد سیاسی و امنیتی وجود دارد.»
منبع: روزنامه جوان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها