أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۶۱۸۱۷
زمان انتشار: ۱۱:۲۱     ۱۰ مهر ۱۳۹۸
رئیس دستگاه قضا که این روز‌ها در میان مردم به نماد فسادستیزی تبدیل شده ، از همان روزی که بر مسند ریاست تکیه زد تمام هم و غمش مبارزه با فساد شد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، از زمانی که آیت الله رئیسی به عنوان رئیس جدید قوه قضائیه کار خود را آغاز کرده گویا عزمی جدی در برخورد با مفاسد اقتصادی در این سیستم به چشم می خورد.

این عزم و اراده از آن جهت، جدی به نظر می آید که برای دستگاه قضا فرقی میان دانه درشت‌ها و مردم، مسئولان و یقه سفیدها با افراد عادی وجود ندارد.

در دوره تحول، دستگاه قضا با هیچ کس روی تعارف ندارد و خط قرمزی نمی شناسد.بارها آیت الله رئیسی در سخنرانی های خود براین موضوع تاکید می کند که خط قرمز در مقوله رسیدگی به پرونده‌های فساد اقتصادی باید غیرمستند حرف زدن باشد؛ اما چنانچه موردی مستند به ادله و براهین محکمه پسند باشد، بنای ما در دستگاه قضایی این است که آن را با جدیت پیگیری کنیم و در این راستا تحت تاثیر هیچ نگاه و جریان خاصی نباشیم. 

رئیس دستگاه قضا گویا قصد دارد تمام سیستم قضایی کشور را تکان اساسی دهد چراکه معتقد است: «برخورد با فساد در خود قوه قضائیه از اولویت‌های کاری این دوره است و شاید همه موارد برخورد هم اعلامی نباشد، اما قطعاً اقدامی است. البته حضرت آیت الله آملی لاریجانی هم روی موضوع فساد در دستگاه قضایی حساس بودند، اما در این دوره تلاش داریم که برخورد با قضات مساله دار تشدید شود.»

پلان اول: ماجرای اکبر طبری

اکبری طبری فردی که در طول سال‌های ریاست آملی‌لاریجانی بر دستگاه قضا، مدتی به‌عنوان مدیرکل امور مالی قوه قضائیه و معاون اجرایی حوزه ریاست، حضور داشته اولین کسی است که از تیغ عدالتخواهی عبور می کند.

رئیس جدید قوه قضائیه هشت روز بعد از مراسم معارفه و شروع فعالیتش، طبری را برکنار می‌کند. وی در ۲۸ اسفند سال گذشته با صدور حکمی، یوسف باقری را به‌جای طبری، به‌عنوان سرپرست معاونت اجرایی حوزه ریاست قوه قضائیه منصوب می‌کند.

 

چندی بعد سخنگوی قوه قضائیه اعلام می کند: «قوه‌قضائیه در برخورد با مفاسد، اولویتش درون دستگاه قضایی است و قاطعانه و سختگیرانه و بدون اغماض و بدون ملاحظه این و آن، با مفاسد برخورد می‌کند و همین رویه را نیز نسبت به مفاسد برون دستگاه قضا دارد. مطمئن باشید هیچ کس در قوه قضائیه به ویژه در دوره جدید خط قرمز به حساب نمی‌آید. هر شخصی که در این پرونده مورد اتهام قرار گرفت و دلایلی برای توجه اتهام به دست آمد، مطمئن باشید، قوه‌قضائیه رسیدگی می‌کند و ملاحظه این و آن را نمی‌کند.»

سرانجام 17 نفر در جریان پرونده «طبری» تا به امروز از سوی قوه قضائیه دستگیر شده اند.

پلان دوم: بازداشت 2 قاضی در پرونده فساد مالی

طولی نمی کشد که پرونده مبارزه با مفاسد اقتصادی، آن هم از درون دستگاه قضا ضخیم تر می شود.

اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه از بازداشت دو تن از قضات در موضوع فساد مالی خبر داده و می گوید: «ما در پرونده آقای طبری مانند سایر پرونده‌ها به لحاظ ملاحظات قانونی، از محتوای پرونده اطلاع رسانی نکردیم اما باید تاکید کنم رسیدگی قضایی ما بلادرنگ انجام می‌شود تا جایی که دو نفر از 17 نفری که در رابطه با این پرونده بازداشت شدند از قضات هستند که یکی از آنها شاغل و یک نفر هم بازنشسته بوده و در آینده ممکن است به عدد متهمان، اضافه یا از برخی افراد رفع اتهام شود.»

وی می گوید: پرونده این دو قاضی در مراحل مقدماتی تحقیقات است.

پلان سوم: بازداشت بازپرس دادسرای رسانه

«فساد در کشور فراجناحی است و اصلاً مربوط به یک جناح و جریان خاص نیست. مقوله فساد نکته‌ای است که هیچکس نباید آن را در هیچ بخشی از جامعه قبول کند. ممکن است فساد رخ دهد؛ اما فساد نباید لانه کند و مطلقاً نباید اجازه داد فساد در هیچ جای جامعه لانه کند. سخن در این نیست که افراد هیچکدام مرتکب تخلف و جرمی نشوند؛ اما مجموعه دست اندرکاران جامعه باید اتفاق داشته باشند که مطلقاً اجازه ندهیم در هیچ کجای جامعه فساد لانه کند. مبارزه با فساد امری است که باید جملگی بر آن باشیم.»اینها تاکیدات رئیس دستگاه قضا در دیدار با جمعی از اصحاب رسانه است.

آیت الله رئیسی این بار نیز در یک عزم جدی نشان می دهد که «نباید اجازه داد فساد در هیچ جای جامعه لانه کند» به همین دلیل دستور بازداشت «بیژن قاسم زاده؛ یکی از بازپرسان دادسرای رسانه» را بدون هیچ اغماضی صادر می کند.

سخنگوی قوه قضائیه در یازدهمین نشست خبری خود نیز درخصوص بازداشت این بازپرس که قبلا دستور به فیلترینگ تلگرام داده بوده می گوید: اینکه این فرد قبلا چه احکامی صادر کرده ربطی به بازداشتش ندارد و ایشان به دلیل پرونده پیگیری برخی عناصر در قوه قضائیه بازداشت شده است. 

پلان چهارم: بازداشت مدیران رشوه بگیر در قوه قضائیه

رئیس دستگاه قضا که این روز‌ها در میان مردم تبدیل به نماد فسادستیزی شده است در دیدار با اعضای مجلس خبرگان گفته بود: «در مبارزه با فساد، هیچ خط قرمزی نداریم، در خود قوه قضائیه با مواردی مواجه و متوجه شدیم، رشوه‌هایی اخذ شده است که بهت آور است؛ از آپارتمان‌های ۶۰۰ متری گرفته تا ویلا‌های ۴۰۰۰ متری در شمال که در نوع خود کم نظیر است. البته متهمان بازداشت و اموال نامشروع آن‌ها ضبط شده است.»

موضوعی که  به گفته سخنگوی دستگاه قضا، اموال این افراد شناسایی شده است؛ وی می افزاید: عدد متهمان در این پرونده زیاد است.این موضوعات مورد تاکید قوه قضائیه است و متهمان این پرونده از داخل و بیرون قوه قضائیه هستند.

پلان پنجم: انفصال از خدمت برخی از قضات

مبارزه با فساد در قوه قضائیه به همین جا ختم نشد و خبر‌ها حکایت از برخورد شدید با تعدادی قاضی متخلف دارد. 

آیت الله رئیسی به صراحت اعلام می کند: « ما طی ماه‌های اخیر، تعدادی از قضات را از خدمت منفصل کردیم و شخصاً نیز در چند دادگاه عالی مربوط به صلاحیت قضات حضور یافتم تا از نزدیک در جریان کار باشم.»

گرچه تعداد قضات متخلف اندک است، اما همین قاطعیت در برخورد با این تعداد اندک متخلفان موجب دلگرمی مردم شده است.

بنابراین اکنون رئیس دستگاه قضا بر این باور حرکت می کند که پرچم" مبارزه با مفاسد" در دست مقام معظم رهبری است.وی با تاکید بیان می کند که امروز عده ای می گویند مگر می توان با مفسدان و ثروت اندوزان و قدرتمندان مبارزه کرد؛ باید بگویم که آری می شود. این انقلاب ریشه در خون پاک شهدا دارد و خداوند از خون ها نمیگذرد و ما هم نمی گذاریم خون این شهدا پایمال بشود.

قوه قضائیه بر مبارزه قاطع با فساد همچنان مسلط حرکت می کند و به گفته سردمدار این حرکت،« دست کسانی که به بیت المال دست درازی کرده اند را نه از مچ بلکه از بازو قطع می کند».


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها